Jump to content

Metalbokser over innsuget


Guest Hazard

Recommended Posts

Hei, jeg fikser opp en scorpio 2,9 ghia

også kom jeg over disse to metalboksene. Hvilken hensikt har de?

vel bilder sier mer en tusen ord =)

 

 

Motor står å går, å den svarte slangen er avkoblet. ingen forskjell.. Det er heller inne suging/blåsing fra boksene.

HPIM1528.jpg

 

DSC00508.jpg

Det er en sånn til vær sylinder, (eksosside)

DSC00505.jpg

 

HPIM1529.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G

For det første er det en 2,8 liter og ikke en 2,9.

 

For det andre er de feilkoblet.

 

Systemet heter puls air og prinsippet er at det tilsettes frisk og oksygenrik luft til de uforbrente restgassene som er i eksosmanifolden. Disse restgassene vil forbrenne når oksygen tilsettes og utslippene reduseres.

Link to comment
Share on other sites

Okaj, takk for at du klarnet opp om det var 2,8 litern :) Selger sto fastbestemt på at det var 2,9ern :P

 

vel, de er feilkoblet? Hvordan kobler jeg de riktig?

Kan dette være en faktor at jeg fikk en 7 av 3 på coutslipp på eugodkjenninga?

 

Hvorfor har jeg ikke sett disse på andre motorer? kan du si utifra bildene hvilken moddel motoren er? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har samme type motor stående i garasjen. Har planer om å fjerne hele systemet.

 

Grunnen til at du ikke har sett denne type anlegg før, er sikkert fordi (så vidt jeg vet) at det aldri ble montert på norske Scorpioer. Sverige hadde dette systemet (hvor min motor kommer fra) Aner ikke om det har noe å si for effekten sin del å ha disse rørene stående, men jeg blir i hvertfall å fjerne dem...er bare i veien uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har samme type motor stående i garasjen. Har planer om å fjerne hele systemet.

 

Grunnen til at du ikke har sett denne type anlegg før, er sikkert fordi (så vidt jeg vet) at det aldri ble montert på norske Scorpioer. Sverige hadde dette systemet (hvor min motor kommer fra) Aner ikke om det har noe å si for effekten sin del å ha disse rørene stående, men jeg blir i hvertfall å fjerne dem...er bare i veien uansett :)

 

Min 2.0i motor sto også i en svensk scorpio, og den hadde også egr systemet. Der fjernet vi alt og sveiste igjen hullene på eksosmanifoilen. Er jo rør som stikker inn i eksosen, så de forhindrer jo gjennomstrømminga litt, så antar det blir en ørliten forskjell. Men mange bekker små.. :)

Link to comment
Share on other sites

Feil igjen , pulsair er for å senke co og hc.

Egr. er for å senke forbrenningstempereturen på tomgang og motorbrems , altså senke nox.

Air pump er for å senke co og hc , et desperat forsøk for å få katalysator til å funke på gamle motorer .

Det som bildene viser er pulsair , og de er blendet slik luftslangen sitter på denne motoren , alså ingen virkning.

EGR har en vacumstyrt metall ventil , som slipper eksos inn i innsuget igjen.

 

Kjetil.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hva får egr ventillen til å åpne seg? Vacum.

Når har du det?

Men ja det ville forstyrre tomgang , derfor er fjæra i ventillen så stiv at den trenger motorbrems vacum i innsuget for å åpne fullt.

Da tror jeg vi er enige.Edit : Da er jeg enig.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Okaj, takk for at du klarnet opp om det var 2,8 litern :) Selger sto fastbestemt på at det var 2,9ern :P

 

vel, de er feilkoblet? Hvordan kobler jeg de riktig?

Kan dette være en faktor at jeg fikk en 7 av 3 på coutslipp på eugodkjenninga?

 

Hvorfor har jeg ikke sett disse på andre motorer? kan du si utifra bildene hvilken moddel motoren er? :)

 

Bare hyggelig. Ja da er han enten ignorant eller svindler. Fortjener ett lite kakk i skallen uansett.

 

Husker ikke nøyaktig i farten hvordan de skal kopples, men ser ikke bort fra at de skal trekke frisk luft direkte fra luftfilterboksen.

 

Som de sier her brukes puls air på utanlandske motorer. (Og det er en fordel å ha dette på turbomotorer også.)

 

Nei dessverre.

 

Feil.. for å få ned NOx utslipp. Merker ikke noe på CO

 

Kjedelig for oss alle når så bastante påstander faktisk er feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...