Jump to content

Rar lukt fra motoren


kimsa

Recommended Posts

På onsdag kveld fikk bilen min en litt rar lukt fra motoren. Virker som det kommer fra fremme ved radiatoren en plass rundt der.. Lukter surt, første gangen trodde jeg det var katte piss faktisk. Lukter bitte litt inne i bilen noen ganger, men det har bare skjedd 2 ganger, og først etter at bilen knapt har vært i bevegelse. Blandt annet når jeg rygger inn i garagen!

Hva kan dette være??

Litt bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Har du kværka nabokatta? :lol:

 

Neida....fra spøk til revolver....Katter pleier å ligge på panser fordi dem er gode å varme...men jeg tenker det er greit med en vask og kanskje en motorvask....så ser du om lukta blir borte....

 

MEN!! Jeg tenker det kan være gammel frostvæske....det lukter ikke serlig godt synes jeg...bytt den du...så lukter du fort om det er den....

 

Katter er noe herk! ^_^

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Kan det være gammel frostveske ja.. Det kan kanskje være noe, tror muligens jeg kan ha en liten lekasje der, for jeg var plutselig under minimums merket i dag, og jeg pleier å passe godt på veske nivået på alt sammen.

 

Kan Dårlig olje ha noe å si da??

 

Kjøpte Felles kjøpet sin mineralsk olje sist gang jeg byttet, det er nå nøyaktig 7000km siden, så er på tide å bytte den. Kan den begynne å lukte surt?

 

Skal selvsagt også sjekke ut den katte teorien, men tror ikke det kan være det, i såtilfelle må den ha krabbet opp i motoren og pisset der!

Link to comment
Share on other sites

Kan hende røret som går fra en t-skjøt fra radiatoren som går inn til varmeapparatet har rustet der du fester røret. Dette røret ligger langs høyre forhjul, sett innenifra. Sjekk ut det, lukta frostvæske hos meg over en lang periode før røret endelig tok kvelden. Lakk også ltit, så måtte etterfylle hele tiden..

 

EDIT:

Man skal vanligvis aldri lukte kjølevæske når alt er normalt, så en lekkasje har du nok et eller annet sted.. Prøv å la bilen stå litt på tomgang, og se om det er noe som renner ut under motoren, kanskje det drypper eller noe, renner nok ikke :) Men er det dette røret, bør du bytte det, for hvis bilen bare står stille uten å bli brukt en periode, kan dette røret plutselig ruste opp enda mer og alt kjølevannet renner bare rett ut..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Okey! Blir spennede å se hva som er galt. Skal sette bort bilen til noen som har mere peiling tror jeg. Masse som skal gjøres nå.

 

Liten liste:

- Finne ut hva lukten kommer av

- Bytte kjølevann

- Bytte dempere bak

- Bytte stabstag foringer

- 4 hjuls kontroll

- Motor vask

Link to comment
Share on other sites

Aller først bør du nok finne ut hvor kjølevannslekkasjen din kommer fra, før du bytter kjølevann. Siden du selv har sagt at kjølevannet minker, er nok dette 99% sjanse for at du har en lekkasje et eller annet sted..

Tipper det er en morken slane en plass, og helst forann motor blokka et sted, virker som det er der lukta kommer fra, omtrent midt under den plast boksen som stikker frem hvor det står 115PSI på

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kar som er makaniker til å se på bilen i dag, han var helt sikker på det var kjølevann lekasje som laget lukta, men han klarte ikke se noe sted det kunne komme noe fra.

 

Det røret som alle snakker om, som ruster i stykker, går det omtrent rett over fra termostat huset og bort til den digre slangen som går inn til radiatoren. I såfall er ikke mitt rustent. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

rrting.jpg

 

Langs hjulet hvor jeg har laget en firkant ligger det et kjølevannsrør som går inn til varmeapparatet. Hvis du heiser opp bilen og kikker litt etter under der, ser du at det går et rør der, er litt vanskelig å få øye på, ser det bedre hvis du tar av hjulet og ser under. Det går en slange fra radiatoren en plass på siden vet hjulet der, og går over til et rør som er skrudd fast et sted, og går så over til en liten slangebit igjen som går inn til varmeapparatet. Hvis du får øye på de to inngangene til varmeapparatet under bilen, er det den som er på passasjersida som kommer fra dette røret, prøv å sjekk det ut. Er som regel der hvor den plata hvor du kan skru fast røret som ruster. Var iallefall masse rust og en sprekk her hos meg.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Pollen filteret?

Hvor sitter det henne da?? er åpen for alle forslag jeg. Katalysator er det nok ikke, har akkurat vært under bilen og byttet eksos anlegg og den var helt i orden. Dessuten kommer lukten kunn fra motoren, og dertil kunne fra området mellom radiator og blokka, også kommer det da selvsagt ut gjennom grillen, men lukter ingenting fra de sprekkene under skiltet. PÅ den delen av fangeren med riller altså!

Link to comment
Share on other sites

Pollen filteret?

Hvor sitter det henne da?? er åpen for alle forslag jeg. Katalysator er det nok ikke, har akkurat vært under bilen og byttet eksos anlegg og den var helt i orden. Dessuten kommer lukten kunn fra motoren, og dertil kunne fra området mellom radiator og blokka, også kommer det da selvsagt ut gjennom grillen, men lukter ingenting fra de sprekkene under skiltet. PÅ den delen av fangeren med riller altså!

 

Jeg har en sterk mistanke til at det kan være kommet fuktighet og støv i pollen filteret ditt og da lukter det ILLE GÆLI :wacko: . Pollenfilteret ligger i en "beholder" som er montert under det svarte dekselet på yttersiden av frontruta på høyre side sett innenfra. På Ford så koster dette filteret noen hundrelapper men det er ganske rimelig på Biltema, så hvis du har mulighet så kan du jo kjøpe der.

Hvis det er kjøleveske det lukter av så vil det være en søtlig og litt kvalmende lukt samtidig som hvis lekkasjen er i forbindelse med varmeapparatet så vil det bli ett slags fettbelegg på innsiden av frontruta.

Link to comment
Share on other sites

står på mitt, og er 100% sikker på at det røret ditt holder på å ta kvelden..

skal skru av hjulet og ta et bilde av det røret og legge ut jeg sindre. Som jeg har hevdet mange ganger tidligere inne på forumet her, jeg er ingen bilmekkaniker og er bare glad for å få tips

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...