Jump to content

Ska ha sveise apparat. Biltema???


Recommended Posts

mange av sveise app. til biltema er egentlig veldig bra. minuset er da man trenger deler til det. er ikke så lett å få tak i. Fluss tråd eller rørtråd som det heter er ikke egnet til å sveise karrosseri med. (ser ut som en høne har driti) det blir veldig mye etterarbeid pga sprut og klædding.

Hvis du skal velge ett halvautomat apparat til å sveise med burde det minimum være 150amp. For å komme med ett forslag til app. må det være ESAB LKA150. er sef mange andre bra app. ute og går.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

mange av sveise app. til biltema er egentlig veldig bra. minuset er da man trenger deler til det. er ikke så lett å få tak i. Fluss tråd eller rørtråd som det heter er ikke egnet til å sveise karrosseri med. (ser ut som en høne har driti) det blir veldig mye etterarbeid pga sprut og klædding.

Hvis du skal velge ett halvautomat apparat til å sveise med burde det minimum være 150amp. For å komme med ett forslag til app. må det være ESAB LKA150. er sef mange andre bra app. ute og går.

jeg har ESAB LKA 150 og syns det funker greit,men har problemer med at det brenner igjennom ved rustsveising av og til,pga for tynt materiale.Prøver å kappe vekk rustangrepet metall,men er ikke alltid det går.

1992 Ford Escort RS 2000

2003 Ford Mondeo TDCI

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sveist en del med Chlas Olson sitt apparat med flussfylt tråd. Funker greit nok. Har skiftet både kanal og hjulbue med det. Man må være forsiktig, det er veldig lett å brenne hull. Apparatet er egentlig beregnet for 1-3mm plater.Det blir en del sliping etterpå, men apparatet var rimelig (1900) og man slipper gassflaske. Jeg for min del bruker litt tykkere plater når jeg reparerer, ca0.9mm. Starter sveisen i den nye platen og drar smeltepølen over på det tynne. Pleier å funke bra. Holder på med et større arbeid på min 76 Granada. Gassapparat er nok å foretrekke, men mine erfaringer med flussfylt tråd er gode nok.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

hadde gått for et kjent sveise merke esab,kampi, telwin(torshov) osv og så må du regne med i tillegg ca. 3 lapper for gasseflaske den første gang, da eier du flaska. er liten,men holder en stund som ikke sveiser så veldig mye hele tiden.rør-tråd er ubrukelig til tynn plater som Focus sier. det vil koste litt med en gang.. men du kommer ikke angre på at du har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

71mk1: bruker du gass??? eller fluss tråd når det brenner gjennom?

 

sertifikat??? Hmmm Blir vel ikke jeg som sveiser .... :rolleyes:

Bruker gass,lurte på det med rørtråd jeg også men ble frarådet det av en kamerat som driver eget sveisefirma.

1992 Ford Escort RS 2000

2003 Ford Mondeo TDCI

Link to comment
Share on other sites

jeg har ESAB LKA 150 og syns det funker greit,men har problemer med at det brenner igjennom ved rustsveising av og til,pga for tynt materiale.Prøver å kappe vekk rustangrepet metall,men er ikke alltid det går.

Er det et problem spessielt til denne ESABmodellen eller er det slik på "alle" de minste apparatene til de store merkene?

Hva er tynt materiale? Rustrepplater til karosseri da eller?

Trenger ikke hjelp av apparatet til å lage dårlig arbeid skulle jeg tro..

Kommer vel frem av teksten her at sveis er meg ukjent, men tenkt litt på å kjøpe et til bruk i vintermørket.

 

Sett litt rundt på nett, og funnet noen kommentarer på korte ledninger på LKA 150. Det høres ikke så bra ut :unsure:

 

ESAB LKA 150

Link to comment
Share on other sites

du burde ikke begynne å sveise rett på bil. ta noe tynnt blekk og lapp det sammen først. sånn at du får en liten føling med hva som skjer og for å finne riktig strømstyrke osv. Det aller beste resultatet får du med å sveise med gass( der vil nok dere som har sveise sert. kanskje være litt uenig), hvis du skal sveise med halvautomat app vil jeg anbefale å velge mison 8 gassen til aga i stedet for mison 18 eller secur 18 som hydro kaller det. Mison 8 gassen vil gi deg en noe "kaldere" sveis

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Marius

jeg jobber som sveiser. ikke bil sveiser da men moduler og konstruksjoner.

vi bruker mye Kemppi både nye gass kjølte og gamle vannkjølte apparater.

vi sveiser med 1.2mm "cored wire" altså tråd med pulver inni. derfor blir det også slagg på sveisen som må hakkes av.

 

men man må bruke gass på "rørtråd" tråd. vis det går tom for gass nor jeg sveiser så blir det stratos med en gang.. porer porer porer. og smeltebadet går bananas.

så til flussfylt tråd må det gass til.. finnes vell spesial biltema tråd men er nokk litt usikker på kvalitet sveis der?? og hvor mye den tåler

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Marius

har også flere serfikater.

 

noen som har erfaring med Tig sveising til karroseir ? det må jo være den ultimate karrosseri metoden. kan stille strømmen laangt ned så man ikke brenner hull. slepper tillogmed å slipe sveisen etterpå vis man får det til.

lenge leve tig !

Link to comment
Share on other sites

Guest pzycho

Til alle dere som brenner hull... still ned strømstyrken... har brukt masse forskjellige apperater, ikke hatt noe somhelst problem med å brenne hull..

men har dårlig erfaring med telwin apperatet som dem selger på clas olson, er ikke nok innstillinger til at du får sveisen perfekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...