Jump to content

Ford kaster inn håndkle..


Guest FRSS

Recommended Posts

Ford sier i en pressemelding i dag at de trekker seg ut av F1 og det betyr kroken på døra for Jaguar Formula One team. Joe Greenwell, direktør for Jaguar og Land Rover;

- Etter en grundig vurdering over flere måneder har Ford Motor Company besluttet at de ikke lenger kan vise til en overbevisende sak for at noen av dets bilmerker skal delta i Formel 1. Vi legger våre Formel 1 selskaper ut for salg.

Ford sin nestsjef, Richard Parry-Jones, som også er overordnet sjef for F1 satsningen til Ford sier at det er flere som har vist interesse for å kjøpe operasjonen men at det på ingen måte er sikkert at et salg vil kunne gjennomføres. Dersom Ford ikke får solgt feks. Cosworth, som lager motorene til Jaguar, Jordan og Minardi, vil man måtte legge ned Cosworth og det kan få potensielt katastrofale følger for disse to teamene og sporten generelt.

 

Dette er en meget trist dag for motorsportinteresserte...

Link to comment
Share on other sites

Så ble det endelig slutt på den Jaguar F1pinen. Den trengs jo ikke når dem har Trans Am satsingen i nordamerika, og der går det rake motsetningen av F1deltagelsen.

 

Er jo bakoversveis å se at Cosworth er på vei ut :o Hmmm.. Australia er ikke det værste stedet å befinne seg.

Må si den Focus mk2 ser svææært så praktisk ut <_ klassens bredeste bakluke og hele lengre enn forrige modellen sier sitt. f fiesta st ut p veien snart. plis...>

Link to comment
Share on other sites

de bestemte seg 1 juni . dette skrev jeg tidligere her inne , men ble avist .

Av noen som mente og vite noe annet , ;) ;)

det kommer heller ingen ny focus cosw .............

Fra nå av får jeg vell kanskje legge litt i kommentarene dine ;) Jeg må bare beklage, men det var for de fleste i F1verden en STOOR overraskelse, de fleste hadde trodd at Jag ble Ford ril neste år, deriblant meg..

 

Men svar meg nå dette, hvor får du infoen fra? Jeg saumfarer som regel nettet 3-4 timer om dagen etter nyheter fra Ford, alt fra finans til biler etc, jeg har ikke funnet ut noe at det du kommer med, hvor har du det fra? Send meg gjerne PM..

 

Med det virker som Ford kanskje har tatt helomvendig. Det er ikke lenge siden de hadde planer om å lansere cosworthmodeller av alle bilene, fra Fiesta til Mondeo.. Er finansene til Ford så dårlige at de nå kun satser på mainstreamprodukter, med det formål å kun tjene penger?

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å spørre om det kom noen mondeo med Cosworth eller turbo..Men det ser det ikke ut til at det er så mye vits i nå :( Hvorfor gjøre slik? Cosworth er Ford, og det kunne da vel fortsatt vært det? Eller er det Audi som får Cosworth racing og nå? :blink:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er vi tilbake på de amerikanske da... dvs. Mustang, Lightning og de der... men det er vel et mindretall av oss i norge som har råd til å kjøpe en sånn bil å kjøre med her oppe i kalde nord :( :ph34r:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

HVOR står det at Ford har solgt Cosworth??! :o :o

Leste det på nettet et sted, norsk side... tror det var i 97, Audi kjøpte Cosworth Technologies, mens Ford hadde Cosworth Racing og retten til å bruke navnet Cosworth på bilene... :ph34r: Så jeg vil nesten påstå at Audi er halvt Ford :ph34r: :ph34r:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Så jeg vil nesten påstå at Audi er halvt Ford :ph34r:  :ph34r:

Eller så er Ford halvt Audi!!!

:ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r:

Ja... :( :( :(

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

HVOR står det at Ford har solgt Cosworth??! :o  :o

Leste det på nettet et sted, norsk side... tror det var i 97, Audi kjøpte Cosworth Technologies, mens Ford hadde Cosworth Racing og retten til å bruke navnet Cosworth på bilene... :ph34r: Så jeg vil nesten påstå at Audi er halvt Ford :ph34r: :ph34r:

Dette skjedde i 1998. Vickers, som eide Cosworth og Rolls-Royce bestemte seg i 1996/97 for at de ville selge RR. I februar 1998 hadde VW og BMW lagt inn bus, og det var første gangen det ble offentlig at Cosworth var inne i bildet. BMW var favorittene til Vickers, men ombestemte seg da VW la inn et bud på £430 millioner, og Audi skulle kjøpe Cosworth for £ 120 millioner. Da dette skjedde gjorde Ford det soleklart at de kom til å trekke seg helt som kunde hos Cosworth, og det betydde en del siden de var den suverene kunden deres. Sommeren 1998 var det klart at Audi ville overta en del av Cosworth som skulle overta det gamle savnet (Technology) og Ford skulle overta den delen av driften som omhandlet motosport, derav Cosworth Racing. Det var rykter om at Audi allerede hadde akseptert dette da de forhandlet med Viskers. Så, rundt midten av september 1998 ble Cosworth Racing startet, som et heleid selskap under den blå ovalen, noen mener at dette skulle ha skjedd tjue, kanskje tredve år tidligere! Ford fikk også retten til å bruke Cosworth-navnet på bilene. Det tok en stund før selskapene fikk "ordnet" seg, før dette hadde de jo felles regnskap, maskiner etc, f.eks presser i Worcester, der laget de topper både for Jaguar Cars og ford CART og F1.

 

Er det noe mer dere lurer på, er det bare å spørre ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå, per i dag ja. Men Perry-Jones har jo gått ut og sagt at de ønsker å selge Cosworth, spørsmålet er jo om det kun er F1-delen, eller hele Cosworth Racing.

Link to comment
Share on other sites

Vil vel kanskje tro dette gjelder F1-delen. Cosworthmotorer blir jo brukt i andre motorsportgrener enn bare F1.

Mente jeg hørte snakk om at Jaguar skulle bli sponset av Red Bull til neste sesong jeg? Siden HSBC skulle trekke seg som hovedsponsor. Dette har blitt sagt under flere F1-senidinger på TV2.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Skulle Red Bull bli hovedsponsor? Dem er jo allerede med strategisk plassert på huven :D

 

Sladderet til Atle G. er det lenge siden jeg har lånt øret til..

 

www.jaguar-racing.com

Link to comment
Share on other sites

HVOR står det at Ford har solgt Cosworth??! :o :o

tillegg har Ford besluttet å stanse sin Formel 1-satsning, noe som innebærer salg av Jaguar teamet og motorprodusenten Cosworth som har levert motorer til både Minardi og Jordan de siste sesongene. Dette kan få store konsekvenser for Formel 1 siden ingen andre står klare til å levere motorer til de to små teamene :ph34r: :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg forstår er Cosworth delt opp i en amerikansk side også. Og der er det jo penger i omløp, og med nye tuningdeler ute til den nye 2.3L Duratechmotoren fra Mazda ute så trengs det jo for å holde FOCUS varmt i US. Tror ikke man har råd til å tape ungdommen til andre compactprodusenter som Honda og slikt. GM satser stort på små hotte FWD GM Performance om Ecotec 4syl satsing så nytter ikke å ligge på solsenga i disse tider..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...