Jump to content

Snart bremsing


vinge87

Recommended Posts

Og med dette hinter du hva? ;)

 

Men nå er jo RS500 faktisk 20 år gammel da... skulle vel bare mangle om det ikke har skjedd et og annet :rolleyes:

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men nå er jo RS500 faktisk 20 år gammel da... skulle vel bare mangle om det ikke har skjedd et og annet :rolleyes:

Man burde kunne forvente det ikke sant, men når en slik gammel sak klarer over 500 hk ved 7000 o/min og hele 300 hk ved 4000 o/min så ser det ikke ut til at noen klarer å forbedre dette. Man klarer høyere topp effekt på bekostning av dreiemoment i mellomregisteret, oppladning og respons.

 

Hekkan tror jammen sommer-sola hjelper på humøret til Pelle :-)

Det skader ikke at solen skinner, men det som hjelper mest er at Cosworth folk får hjelp med påfølgende suksess, oppnår SINE egne mål og blir fornøyet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bra tall dette! :)

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Kremt.

Rart at RS 500 må lade 2,4 BAR (hele 0,7 BAR mer?) for å klare det samme, selv med mye større turbo, større innsug, 8 dyser m.v.

Ja, ja, pytt, pytt.

 

På 5000 o/min blir da 438 lbs/ft, 417 hk og 596 NM.

Dette kan tyde på at du har register fra 4500 - 7500 o/min.

3000 o/min. bred dreiemomentkurve er glimmers.

Blir du den rørleggeren som har raskest rød Escort Cosworth nå? :D

 

 

hehe holder på som en galen mann og skrur i motoren hehe, må bygge om bensinrørene og en extra pumpe, men går fremover, ja ringstad sa dette var en sprek motor, sinnsykt gøyt, om jeg blir den med raskest har jeg alldrig hatt interesse av da jeg er gode venner med begge hehe, BENSPEED klarer nok å kjøre fra meg, sikkert lasse og, han fikk jo 453hk, var det på hjul eller motor? ja jeg skal på rulle for å få erlig effekt, men at den kommer til å flytte på seg er ingen tvil :) gleder meg til ford treffet på rudskogen, da kommer ihvertfall jeg, BENSPEED SKAL være med :)

 

Gratulerer med fine tall :)

 

Omtrent når har du fullt trykk? Var turboen god for mer, om du hadde hatt større dyser?

 

 

takk takk,. dysene ble tom, turboen skalda vel klare mer, men mindre den må puste dess lengre varer den, håper og ha denne motoren lenge :)

 

@Vinge 87

Gratulerer med fine tall.

Mer enn du ba om også :)

 

Helt i tråd med intensjonen.

 

Håper du som mange andre nå får mange kjekke mil med herligheten og smiler stort som du alltid gjør.

 

 

 

GRATULERER til deg og, er jo tross alt du som har bygd motoren, kommer nok til å smile når den er i bilen ja, hehe

 

Gratulerer med fine tall, Vinge 87!! :)

Håper du kommer til å få det gøy når du får den i bilen :)

 

takk :) kommer til å få det meget gøyt ja hehe

 

Hekkan tror jammen sommer-sola hjelper på humøret til Pelle :-)

 

Pælle er llike glad i sol som alle andre :) Sol hjelper på den :blush:

 

Bra tall dette! :)

 

 

Takk, VIL anbefalle alle som driver med motor og bremse en motor i en benk enten hos den eller den eller hos ringstad, var sinnsykt artig, anbefaler ringstad jeg siden det var der jeg var hehe, meget hyggelig og artig kar :) kostet jo litt selvsagt men var verdt kronene mener jeg, :rolleyes:

 

Intressant !

Gratulerer !

 

 

Takk :blush: lenge til din er ferdig hvis det er deg ovar da hehe :rolleyes:

 

Det postitive:

Her har du og konglen jobbet, fundert, prestert og levert og skal ha velfortjener ros for det. Kunden fikk det kunden ville ha og vel så det. Kunden er vel godt fornøyet så langt for å si det mildt. Intet ødleggende skryt så langt heller. Dette var rett og slett mer enn bra. :D Æres de som æres bør, og i dette tilfelle er det dere. Grattis "alle" som er delansvarlig for resultatet, dette var kjekt. :lol:

 

 

Se her ja, det har jo nå vist seg at ebb og turbokong kan dette, vil anbefalle flere til å ta kontakt med dem, hyggeligere folk skal man leite lenge etter, :wub: :o B)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

mmm så nettop privat film om bremsingen, ser nå at jeg kunne ladet 1,9bar, men det var tenningsannlegget som gidde seg, hadde jeg kjøpt bedre tenningsanlegg så hadde jeg kunnet ladet 1,9 bar, lurer på hva som hadde vert da hehe, jaja eg skulle jo bare ha 450 :P filmen blir ikke lagt ut for dem som lurer på det

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

mmm så nettop privat film om bremsingen, ser nå at jeg kunne ladet 1,9bar, men det var tenningsannlegget som gav seg, hadde jeg kjøpt bedre tenningsanlegg så hadde jeg kunnet ladet 1,9 bar, lurer på hva som hadde vert da hehe, jaja eg skulle jo bare ha 450 :P filmen blir ikke lagt ut for dem som lurer på det

 

Det er jo lærerikt at etter "oppgradering" til (i mine øyne latterliger og oppskrytte) wastespark så ble det problemer, sant?

Hva har du i bensintrykk og ladetrykk på 528 hk?

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lærerikt at etter "oppgradering" til (i mine øyne latterliger og oppskrytte) wastespark så ble det problemer, sant?

Hva har du i bensintrykk og ladetrykk på 528 hk?

 

 

bensintrykk er 79,6 psi og ladetrykk er 1,7bar

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
Det er jo lærerikt at etter "oppgradering" til (i mine øyne latterliger og oppskrytte) wastespark så ble det problemer, sant?

Hva har du i bensintrykk og ladetrykk på 528 hk?

 

@ wastedspark

 

Wasted spark med tenningsmoduler blir ofte ikke bra nok. Men med cdi boks eller innebygd i sprutet ala pectel så fungerer det glimrende til "husmortrim".

Skal man kjøre på methanol eller med n2o så ville jeg ha hatt 4 kanaler til 4 coiler.

Link to comment
Share on other sites

bensintrykk er 79,6 psi og ladetrykk er 1,7bar

 

Takker.

630 cc dyser med 3,7 BAR bensintrykk gir ca. 700 cc og da disse ble tømt på 528 hk blir effektiviteten 0,32L/hk/tim. Dette er da like effektivt som en 340 hk grønndysemotor. Ikke værst.

 

 

 

@ wastedspark

 

Wasted spark med tenningsmoduler blir ofte ikke bra nok.

Men med cdi boks eller innebygd i sprutet ala pectel så fungerer det glimrende til "husmortrim".

Skal man kjøre på methanol eller med n2o så ville jeg ha hatt 4 kanaler til 4 coiler.

 

Det tror jeg på.

Kjøre med fordeler og en vanlig MSD boks er vel en billig og meget god løsning.

 

@Pelle væck

 

Det står tidligere i tråden hva ladetrykk han hadde ved 528 hk.

1.7 bar

Som du ser hadde jeg bruk for begge deler.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

0,32 er det dette tallet som er ve pelle?

 

Kan du isåfall dra den formelen, fordet skal vel bli den samme som man kan bruke for finne hvor store dyser man må ha for en gitt effekt ved en gitt ve, right?

Link to comment
Share on other sites

0,32 er det dette tallet som er ve pelle?

 

Kan du isåfall dra den formelen, fordet skal vel bli den samme som man kan bruke for finne hvor store dyser man må ha for en gitt effekt ved en gitt ve, right?

 

 

hvordan gikk det med grenrøret du kjøpte?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

0,32 er det dette tallet som er ve pelle?

 

Kan du isåfall dra den formelen, fordet skal vel bli den samme som man kan bruke for finne hvor store dyser man må ha for en gitt effekt ved en gitt ve, right?

 

Nei dette tallet er spesifikt forbruk (BSFC) som jeg mener er mye bedre og mer nøyaktig enn VE. Spesifik forbruk tar hansyn til absolutt ALT i hele motoren. Det gjør ikke VE.

Jeg mener at BSFC brukes alt for lite.

 

Eks.

Vi sier at på Cosworth gir en grønndyse 444 ccm pga 3,5 BAR bensintrykk.

 

444 ccm er 0,444L/min.

x 60 min gir 26,64 L pr time

x 4 stk dyser gir 106,56 liter pr time til hele motoren på 100% duty.

 

106,56 / spesifikt forbruk 0,32 = 333 hk.

 

RS 500 bruker 8 grønndyser for 500 + hk noe som viser at BSFC kan øke dramatisk med høyere litereffekt.

Eks.

106,56 L/tim x dobble dyserader gir selvsagt 213,13 L/tim

dette delt på f.eks 515 hk gir 213,13 L/tim/ 515 hk = 0,4138 L/hk/tim.

 

 

Hvis du skal ha 700 hk og mener at du klarer dette med samme spesifikt forbruk som grønndyseoppsett på 0,32L/hk/tim da blir det:

700 * 0,32 = 224 L/tim.

delt med 4 dyser og delt på 60 min = 0,9333 L/min til motoren, altså 930 dyser på 3,0 BAR.

Husk da at dette er på 100% duty cycle og som nevt på 3,0 BAR.

Følger man enkelte anbefalinger så øker man bensintrykket til 3,5 BAR og begrenser duty til 85%.

Bensintrykket øker denne 930 dysen til 1000 ccm og duty reduserer den til 850 ccm i praksis. (Dette er ikke laboratorienøyaktighet, men sånn ca.)

Man kan da løse problemet med å øke duty til 93% eller bensintrykket til 4,2 BAR, eller kombinere de to.

 

Med sekvensielle sprut er det en fordel med større dyser og lavere duty da dette gir effektøkning. Vi ser da hvorfor noen velger 1600 ccm dyser eller 2, og til og med 3 stk. dyser pr. sylinder.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke mer effekt? Spesielt på 4000 o/min? Burde ikke denne lade ganske tidlig?

 

Forhåpentligvis tar jeg feil :blink: , men GT3076R oppgis til å ha 1000 o/min senere spool up enn GT3071R. Turbinhuset byttes til utgave uten WG, og det originale mellomstykket på 2WD manifolden byttes ut med ett som har uttag for ekstern Wg.

Fullt ladetrykk med GT3071R ble sagt å være 3800 o/min på denne motoren.

 

@vinge87.

 

Nå når du har fasiten, hva kan du si om forskjell i spool up på GT3071R og GT3076R? Tror nok at det er av interesse for mange av oss.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@vinge87.

 

Nå når du har fasiten, hva kan du si om forskjell i spool up på GT3071R og GT3076R? Tror nok at det er av interesse for mange av oss.

 

Det vet jeg ikke før jeg har testet bilen, mest sansynlig får jeg den til å gå imorgen, er ihvertfall planen, så svar på det skal nok komme i løpet av neste uke, for imorgen er det øl og grilling hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja da fikk jeg endelig tett sveisen av ny nippel inn på fuelrailen, til alle som skal sveise inn nippel til større tilførsel, IKKE bruk hverken tig eller mig, det må sølvloddes, tett med engang :)

 

så begynte selvsagt viftereimo å ule hele forbanna tiden, så den må skiftes i morgen, dradde den på 1 gir til 6000omdreininger på 1,3 bar ladetrykk, da kom smilet rund kjeften på meg hehe, i morgen blir det full testing, motor og driverk er helt 100% så gleder meg til i morgen, så det nermer seg skogen for min del hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

ja da fikk jeg endelig tett sveisen av ny nippel inn på fuelrailen, til alle som skal sveise inn nippel til større tilførsel, IKKE bruk hverken tig eller mig, det må sølvloddes, tett med engang :)

 

så begynte selvsagt viftereimo å ule hele forbanna tiden, så den må skiftes i morgen, dradde den på 1 gir til 6000omdreininger på 1,3 bar ladetrykk, da kom smilet rund kjeften på meg hehe, i morgen blir det full testing, motor og driverk er helt 100% så gleder meg til i morgen, så det nermer seg skogen for min del hehe

 

Ja, og etterpå er det bare å selge Wasted spark systement, montere fordeler, billig MSD 6 boks og coil og øke ladetrykket. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hehe først må jeg skifte toppakning :S det blir gjort imorgen, så får vi se hvordan da e :) til folk som lurer så er det mye trykk i vannslangene på bilen, og bruker vann, så topakningen røk nok i siste pull med racefuel hos ringstad hehe jaja, ordner seg nok

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pga ferie har jeg oversett denne:

 

ka blei rulle resultatet?????????

 

ser dere nå hvor dum pelle er og sier at min motor er piss og greier, han utaler seg før EGEN eier får finne ut hva som har skjed, viser seg jo at ringstad sitt map ikke er på hjernen min, så ingen som vet hvor mye hk som fordampet fra rulla til bilen min, **** ta deg pelle og sleng med leppa før du veit hva du snakker om, blir så forbanna over folk som TROR de vet noe, men du åshøgda, NOE VI ALLE vil vite er resultat i benk i forhold til rulle, noe jeg skal bevise når jeg endelig får ringstad sitt map inni hjernen, nekter å tro at man mister mer en ca 30-50hk

EDIT: nei folkens ikke legg ut om noe til pælle før dere vet hva dere snakker om, DET BLIR brukt mot dere uansett, makan til idioti.! til deg PÆLLE!!! gi f... å tro du er noe guro før du veit ka du snakker om!! trodde vi kunne snakke om ting, men NEI det blir jo f... brukt MOT MEG og EBB og TURBOKONGEN.

 

OG enda en EDIT, du pelle skal ikke få gmåle bilen min, blir jo bare brukt mot meg eller andre involverte, eneste jeg angrer på i motorbygget mitt er at du fikk informasjon om det.

 

Interresant så se hvordan du takker en som har tipset deg om hva som vil være godt fungerende understell, bremser, drivverk, intercooler, datasprut, kjølere osv osv, og som effektmålte bilen din, alt gratis og som til og med tipset deg om motorbygger og turboleverandør med egenskaper ut fra dine ønsker.

 

Gudene skal vite at du kjøpte plenti ubrukelig dritt som coilovers, upassende grenrør, datasprut osv osv på egenhånd.

 

Dette må jeg ta til etteretning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

for all del alt du har hjulpet meg med har vert bra, har alldrig sagt noe slikt, men når du begynner å slenge med leppa før man vet hva man snakker om ja da må folk bare ryke, så er det eneste jeg ville få frem med dette, for all del nå som alt er på stell så er vel alle venner også..er du som blei negativ til ebb og turbokongen pga motor ikke presterte slik den skulle, noe den i aller virkelighets grad gjør nå, det er det viktigste for meg :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...