Jump to content

Oil seperator


Furre

Recommended Posts

Hei, bilen min har hivd olja et par ganger så har kjøpt en Bailey oil seperator.

Er litt usikker på hvordan den skal kobles, gidder noen gi mg en rask forklaring?:) Skal på en 2wd viss d har noe å si...

Leste noe om at d var lurt å ha en catch tank i tilegg for å hindre kondensering, er dette nødvendig?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er best med catch tank ja så du slipper å sende uggen olje tilbake i systemet.

 

koble vekk den svarte nyra som sitter under innsuget og sett på en nippel og en slange derfra til separatoren.

du har sikkert 3 porter på den hvor to av dem er "inn" og den andre er retur, den andre porten kan du koble til enten der bankesensoren sitter nede på eksos siden eller så kan du borre hull i toppdekselet og lufte der.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hei, bilen min har hivd olja et par ganger så har kjøpt en Bailey oil seperator.

Er litt usikker på hvordan den skal kobles, gidder noen gi mg en rask forklaring?:) Skal på en 2wd viss d har noe å si...

Leste noe om at d var lurt å ha en catch tank i tilegg for å hindre kondensering, er dette nødvendig?

 

eg borra ikkje hull i topdekslet,eg kobla til den pluggen ,uder eksosmanefonen!

og de funka bra hos meg.

og returen har eg bare en slangestubbe,med en krane på ,så eg kan drenere den.for de meste som kommer opp etter å ha fått god lufting ,er bare kondensvann,og de ville ikkje eg ha ned i motoren :rolleyes:

den store utaket på tanken som er utluftinga har eg en slange ned under bilen for og få vekk oljedamplukt fra motor og varmeaprat :rolleyes:

dette funket veldig bra hos meg :rolleyes:

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

Er nesten slik jeg skal gjøre det.. Har en utlufting under eksos manifold + org. lufting.. Utaket på seperatoren skal føres under bilen med slange, og jeg har sveist inn en retur i bunnpanna slik at jeg får den olja som kommer opp i retur.

 

Har hørt folk som sier olja ser så støgg ut, at de ikke vil ha den ned i motoren igjen.

Dette er jeg ikke redd for, er så små mengder det er snakk om. Vil jo uansett se om jeg har vann i olja når jeg peiler:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Er nesten slik jeg skal gjøre det.. Har en utlufting under eksos manifold + org. lufting.. Utaket på seperatoren skal føres under bilen med slange, og jeg har sveist inn en retur i bunnpanna slik at jeg får den olja som kommer opp i retur.

 

Har hørt folk som sier olja ser så støgg ut, at de ikke vil ha den ned i motoren igjen.

Dette er jeg ikke redd for, er så små mengder det er snakk om. Vil jo uansett se om jeg har vann i olja når jeg peiler:)

 

ja.sånn tenkte eg og :blink:

men de er bare de at når du får lufat på begge sider,så kommer de inngenting olja opp hos meg,ivertfall. :blush:

de som kommer ut er kondensvann! :unsure:

men bare prøv deg litt fram,og se.men følg med om de komme noe olje opp,vist ikkje trenger du ikkje den returen :rolleyes:

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt som å bruke en tilbakeslagsventilen hvis du er så bekymret for at det er sååå mye trykk i bunnpannen at oljen ikke får mulighet å renne tilbake når en kjører normalt.. forskjellen er at på proffe catch-tanker så kan hindre endel av funksjonen til denne derfor da bruke tilbakeslag på returen.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt som å bruke en tilbakeslagsventilen hvis du er så bekymret for at det er sååå mye trykk i bunnpannen at oljen ikke får mulighet å renne tilbake når en kjører normalt.. forskjellen er at på proffe catch-tanker så kan hindre endel av funksjonen til denne derfor da bruke tilbakeslag på returen.

 

altså hvis du bruker tilbakeslagsventil så vil jo ikke olja ha mulighet i det heletatt til å renne tilbake når du har trykk i veivhuset, må da være likesågreit å ha retur under oljenivå sånn at olja fritt kan pipple(les "flomme" hvis du har cosworth motor) tilbake fra separatoren...

 

hva mener du med proffe catch tanker?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Sorry for feilskrivning. hehe rart at folk ikke har lagt merke til det før siden det faktisk har stått der i flere mnd.

 

Mark1: Ventilen må jo selvsagt sette riktig vei, altså med pilen mot bunnpannen fra tanken.

Med proffetanker tenker jeg på tanker som er lagt litt tanke bak og dermed har flere kammers inni for å kjøle ned olje på sin vei for å skille seg fra den varmeluften.

 

Sappy: for en enveisventil kan hvem som helst montere uten noe annet enn std verktøy og ikke trenger sveiseapp. Hvor høyt opp står oljespeilet ved maks oljetrykk i høyresvinger? Har du undersøkt dette siden du vet at 10cm er riktig lengde ned?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste her inne bruker kortere tid på å leite frem en kompis som kan enkel sveising fremfor å leite frem en passende enveisventil..

Eg skrev ca 10cm, husker ikkje det nøyaktige målet. Er jo bare å få den lengst mulig ned uten at den tar borti noe. Om den i spesielle tilfeller kanskje kommer over oljestanden får vi heller leve med, det er gamle drittbiler, det blir ALDRI perfekt.

Gralla med escort då, bilder og specs hadde gjordt seg :-)

Link to comment
Share on other sites

Sveiste inn nippel lavt på bunnpanna så det går nokk bra:)

 

Problemet med enveis ventiler er at de vanligvis ikke holder tett etter en stund, det legger seg "drit" på ventilsete og da vil en jo få trykk opp "bakveien" i separatoren..

 

Men med god lufting og grei stand på motor skal det jo ikke komme noe serlig olje opp i separatoren uansett..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

kommer helt ann på hvilke type tilbakeslagsventil en bruker.. bruker du med nylonkule isteden for en klaffventil så er sjangsen for dette mye mindre.

med god motor og god lufting så kommer det ikke olje dit, men de fleste av oss her inne kjører med sletne gamle motorer som er kjørt alt fra 100k til 400k og da pleier ikke motorene å være så veldig tette lengre. hehe

 

sapphy: er det så vanskelig å finne en 3/8" tilbakeslagsventil og en nippel til denne? Foruten om dette så liker jeg personlig å bruke denne pluggen også til utlufting og da MÅ en bruke ventil dersom en skal ha retur. Og før du sier du ikke trenger den så spør heller hvorfor ikke bruke denne i tillegg? Jo bedre lufting jo mindre trykk, men her kommer også ett lite obs. Du vil ikke lengre dra nytten av vakum ned i bunnpannen så denne bør vel kobles vekk.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Sveiste inn nippel lavt på bunnpanna så det går nokk bra:)

 

Problemet med enveis ventiler er at de vanligvis ikke holder tett etter en stund, det legger seg "drit" på ventilsete og da vil en jo få trykk opp "bakveien" i separatoren..

 

Men med god lufting og grei stand på motor skal det jo ikke komme noe serlig olje opp i separatoren uansett..

 

moro og diskutere dette!

men hadde de kansje vert en ide og bare få til god lufting på begge sider av blokka og så prøve og kjøre litt og sjå om de i de hele tatt kommer noe olje opp

husk at de enkle ofte er de beste :rolleyes:

er vell litt surt og styre med boring sveising i bunnpanna ,og så kansje viser de seg etterpå at motoren kansje ikkje hiver noe olje opp ,og ka ska du då med retur?

eg prøvde på min først og monterte bare luftinga under innsuget og til catchtanken,og da heiv han opp 1 deseliter på en hallvtime med noe griskjøring! :unsure: så kobla eg til andre sida av blokka,og etter de kommer de inngenting opp :lol:

 

bare et forslag

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

moro og diskutere dette!

men hadde de kansje vert en ide og bare få til god lufting på begge sider av blokka og så prøve og kjøre litt og sjå om de i de hele tatt kommer noe olje opp

husk at de enkle ofte er de beste :rolleyes:

er vell litt surt og styre med boring sveising i bunnpanna ,og så kansje viser de seg etterpå at motoren kansje ikkje hiver noe olje opp ,og ka ska du då med retur?

eg prøvde på min først og monterte bare luftinga under innsuget og til catchtanken,og da heiv han opp 1 deseliter på en hallvtime med noe griskjøring! :unsure: så kobla eg til andre sida av blokka,og etter de kommer de inngenting opp :lol:

 

bare et forslag

 

 

Hvorfor holder det ikke å bare lufte fra original hullet ved motorfestene?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Er sviesa inn i bunnpanna nå så ingen vei tilbake:P

har også hørt folk som sier de aldri får olje opp i tanken så kan nokk diskuteres om det er nødvendig med retur, enig med dg der:)

 

@mark1: Er orginale hull i blokka et på hver side det er snakk om, viss d er det du lurer på da?:P Viss du lurer på hvorfor den ene utluftinga som er i bruk orginalt ikke er tilstrekkelig, så er svare ganske enkelt: Slitte motorer, høyt ladetrykk og inspirert kjøring:P

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Er sviesa inn i bunnpanna nå så ingen vei tilbake:P

har også hørt folk som sier de aldri får olje opp i tanken så kan nokk diskuteres om det er nødvendig med retur, enig med dg der:)

 

@mark1: Er orginale hull i blokka et på hver side det er snakk om, viss d er det du lurer på da?:P Viss du lurer på hvorfor den ene utluftinga som er i bruk orginalt ikke er tilstrekkelig, så er svare ganske enkelt: Slitte motorer, høyt ladetrykk og inspirert kjøring:P

 

joda, men alikevel så får du vel pressa mere enn nok luft gjennom den originale utluftninga... (så lenge du fjærner nyra)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

joda, men alikevel så får du vel pressa mere enn nok luft gjennom den originale utluftninga... (så lenge du fjærner nyra)

 

 

mi erfarin viste hvertfall at med den bare den ene utluftinga,så trur eg de blei for mye fart på lufta,så han drar med seg en del olje.

men når du og kobler til på andre siden ,da har du 2 luftehull,og trykket-farten på luftstrømmen blir halvert,og han klarer ikkje dra opp olje :rolleyes:

 

min teori hvertfall! de er og viktigt med koblinger med størst muligt hull ,og så tjukke slanger som muligt,for og få ned farten på lufta!

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

Verstingen: støtter teorien din ganke mye her. Forøvrig synes jeg ikke akkurat at ett hull på 7-8mm er tilfredstillende slik mark1 mener. Utover dette så kommer igjen dette med fullt pådrag gjennom sving hvor krappe (høyre svinger) kan en også risikere at oljespeilet kommer så høyt at den kan blokkere orginal røret i bunnpannen.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å bruke nyra selv om jeg "oppgraderer" systemet med 2 utganger og seperator.

 

Funker det dårlig får jeg hive den, men har tro på at det er bedre med nyra en uten:)

 

Noen andre her inne som har erfaringer eller lure tanker om nyra?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...