Jump to content

Oil seperator


Furre

Recommended Posts

Verstingen: støtter teorien din ganke mye her. Forøvrig synes jeg ikke akkurat at ett hull på 7-8mm er tilfredstillende slik mark1 mener. Utover dette så kommer igjen dette med fullt pådrag gjennom sving hvor krappe (høyre svinger) kan en også risikere at oljespeilet kommer så høyt at den kan blokkere orginal røret i bunnpannen.

 

 

Så du mener at olja kommer så høyt opp som til det originale ventilasjonshullet???

 

 

 

Har tenkt å bruke nyra selv om jeg "oppgraderer" systemet med 2 utganger og seperator.

 

Funker det dårlig får jeg hive den, men har tro på at det er bedre med nyra en uten:)

 

Hvorfor i all verden vil du bruke den originale nyra da?

den er jo veldig restriktiv i seg selv.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vet om folk som ikke kunne ha mer olje enn på minimum for å ikke få dette problemet på cosworth, så ja mark1, men det kommer nok ann på hvordan og hvor bilen blir brukt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Satser på at med 2 utluftinger blir det tilstrekkelig flow selv om jeg bruker nyra..

 

Er jo en grunn til at nyra sitter der orginalt, den tvinger lufta til å svinge rundt en plate, dette vil olje "dråper" av en viss størrelse ikke klare følge.

De vil da klaske i plata og renne ned i motoren, er det som er tanken hvertfall:)

 

Fungerer ikke dette helt etter planen, er det ikke verre en å fjerne nyra..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

vet om folk som ikke kunne ha mer olje enn på minimum for å ikke få dette problemet på cosworth, så ja mark1, men det kommer nok ann på hvordan og hvor bilen blir brukt.

 

for det første... om de kjører med minimums olje så hadde de nok rasa motoren hvis olja skvulper så veldig som du sier.

 

det er jo 10cm opp ifra oljenivået og til luftehullet, kan ikke begripe at noen klarer å få olja så høyt opp, de folka du vet om ... hvordan merket de at olja gikk opp til ventilasjonshullet?

 

Er jo en grunn til at nyra sitter der orginalt, den tvinger lufta til å svinge rundt en plate, dette vil olje "dråper" av en viss størrelse ikke klare følge.

De vil da klaske i plata og renne ned i motoren, er det som er tanken hvertfall:)

 

ja, og det er derfor du hiver nyra og setter i en større oljeseparator....

er jo ingen vits i å kjøpe større veivhusventilasjon om du fortsetter å bruke den originale nyra vel?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Satser på at med 2 utluftinger blir det tilstrekkelig flow selv om jeg bruker nyra..

 

Er jo en grunn til at nyra sitter der orginalt, den tvinger lufta til å svinge rundt en plate, dette vil olje "dråper" av en viss størrelse ikke klare følge.

De vil da klaske i plata og renne ned i motoren, er det som er tanken hvertfall:)

 

Fungerer ikke dette helt etter planen, er det ikke verre en å fjerne nyra..

 

 

rekner med at du lager til dette for og få luftet godt i blokka! :unsure:

og med den den myra er de jo en slange som går opp til innsuget,og da får du jo turbotrykket ned i motoren :wacko: og de må jo virke mot sin hensikt!

blir heilt anderledes med orginalt turbotrykk,og hk.i motoren. da viser de seg jo at dette fungerer!

kiffor de fungerer vett eg jo ikkje,men trur at trykket fra innsuget og nede i blokka har en viss balanse seg imellom som jør at de funker.

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

rekner med at du lager til dette for og få luftet godt i blokka! :unsure:

og med den den myra er de jo en slange som går opp til innsuget,og da får du jo turbotrykket ned i motoren :wacko: og de må jo virke mot sin hensikt!

blir heilt anderledes med orginalt turbotrykk,og hk.i motoren. da viser de seg jo at dette fungerer!

kiffor de fungerer vett eg jo ikkje,men trur at trykket fra innsuget og nede i blokka har en viss balanse seg imellom som jør at de funker.

bare for og informere --- mellom "nyra" og innsuget ( noen ganger skrudd i innsuget ) sitter en enveis ventil . Når det er vakumm i innsuget suger den olje dampen inn i innsuget . Når trykket kommer stenger ventilen (plata blir trykkt av en fjær + turbo trykket ) og trykket kan IKKE gå tilbake .......

trykk i bunn er ett stort problem forde det går opp retur slangen til olje turbo og tetter så oljen ikke kommer ut av lager turbo - blir trykket for høyt kan den blåse pakningene til turbo og gi havari ......

oppleg som ford brukte --- http://www.totenauto.no/teknisk/Escort_RS_...up_A_Manual.pdf

Link to comment
Share on other sites

bare for og informere --- mellom "nyra" og innsuget ( noen ganger skrudd i innsuget ) sitter en enveis ventil . Når det er vakumm i innsuget suger den olje dampen inn i innsuget . Når trykket kommer stenger ventilen (plata blir trykkt av en fjær + turbo trykket ) og trykket kan IKKE gå tilbake .......

trykk i bunn er ett stort problem forde det går opp retur slangen til olje turbo og tetter så oljen ikke smører turbo - blir trykket for høyt kan den blåse pakningene til turbo og gi havari ......

 

 

okai då :rolleyes: de du sier er nokk riktig!

 

men kan de tenkes att denne enveisventilen kansje bjynner og lekke ved økning av turbotrykk? <_<

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

okai då :rolleyes: de du sier er nokk riktig!

 

men kan de tenkes att denne enveisventilen kansje bjynner og lekke ved økning av turbotrykk? <_<

er den "rein" og ikke full av dritt MÅ den egentlig tette bedre og bedre ettervært som trykket øker - da trykket på plata tilsvarer trykket i innsuget .

Teoretisk kan du si att får du lavt trykk i innsug / falsk luft ved tomgang KAN den fuske .

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å bruke enveis ventilen, bare slange direkte fra nyra og inn i speratoren.. Det med vacum er jo en fordel på tomgang men er ikke lett å få til når jeg oppgraderer ventilasjon..

 

@mark1: Eneste problemet med å bruke nyra sammen med oppgradert veivhusventilasjon er at den blir en liten flow begrensning.. Fordelen med å bruke nyra er at mindre olje følger med lufta opp i seperatoren..

 

Satser på at fordelene med nyra utveier ulempene. Men som jeg har nevnt tidligere, skaper det problemer hiver jeg nyra på sjøn:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å bruke enveis ventilen, bare slange direkte fra nyra og inn i speratoren.. Det med vacum er jo en fordel på tomgang men er ikke lett å få til når jeg oppgraderer ventilasjon..

 

@mark1: Eneste problemet med å bruke nyra sammen med oppgradert veivhusventilasjon er at den blir en liten flow begrensning.. Fordelen med å bruke nyra er at mindre olje følger med lufta opp i seperatoren..

 

Satser på at fordelene med nyra utveier ulempene. Men som jeg har nevnt tidligere, skaper det problemer hiver jeg nyra på sjøn:)

 

men setter du ikke på oppgradert veivhusventilasjon for å nettopp bedre flowen?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Oppgraderer veivhus ventilasjonen av 2 grunner: Jeg vil ikke ha trykk i veivhuset og vil ikke at bilen hiver olje..

 

Trykket i veivhuset får jeg ned med å bruke 2 utluftinger, jeg bruker nyra på den orginale og ingen ting på den andre..

Jeg tror det skal være tilstrekkelig med utlufting selv om jeg bruker den noe restriktive nyra..

 

Bilen hiver olje når det bygger seg trykk i veivhuset, den blåser olja ut det filtere jeg hadde før.. Når jeg har en seperator vil denne "ta imot" olja og den vil dreneres til bunnapanna igjen. Men folk flest får ikke olje opp i seperatoren når de oppgraderer utluftinga, nettopp fordi de ikke får trykk oppbygging i veivhus..

 

Det er også noe uenighet med plassering av utluftinger på blokka, noen sverger til utlufting på begge sidene av blokk slik som jeg skal bruke.

På den "orginale" sida er det montert en plate som står foran utluftings hullet slik at minst mulig olje skal komme ut. på den andre siden er det ikke denne plata, det noen mener er at dette hullet da kan bli "tetta" av olje i hard venstresving, du vil da altså bare ha en fungerende utlufting i harde venstresvinger.

 

De er også noen som sverger til utlufting i topplokket, men det er uenighet om dette også. Noen mener at ved null trykk i topplokket men trykk i veivhuset vil ikke olja renne ned til bunnpanna. Andre mener at cosworth har kanaler laga i topp for å forhindre dette, og viss du har så pass trykk i veivhuset at det blir et problem er det noe galt med motoren..

 

Jeg vet ikke hva som er den beste løsningen.. Ser eventuell fordeler og ulemper med begge deler, kansje 4utluftinger er optimalt?:P

Men siden jeg ikke skal kjøre løp og da ikke vil få de enormt harde venstresvingene, tror jeg utlufting i begge sider av blokka er tilstrekkelig for mitt bruk:)

 

Er kansje litt rot og skriveleif her..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

så ved en hard lang venstre sving så har du "original" lufte kapasitet på veivhuset pga utluftinga ved bankesensoren er blokkert pga høy olje og original utluftingen er restriktert (kan noen bøye dette ordet for meg?) av den originale nyren.

 

er dette så heldig?

 

selv har jeg lufting fra originalhullet direkte til separator og lufting fra topp, pga jeg er overbevist om at dette er en tilstrekkelig løsning.

men jeg er ikke noen fasit....

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

@mark1: Har ikke tro på at nyra bremser så veldig mye flow, fjerner jo ventilen som org står etter nyra og denne er jo også en flow "brems".

Er mange som kjører org veivhus ventilasjon uten større problemer. Da tror jeg ikke en krapp venstre sving, selv om den er laaang, blir et stort problem.

 

En annen ting som må tas i betraktning er jo at kanalene opp til toppen er også en restriksjon, er jo ikke enorme hull ned til veivhuset. Og det er jo veivhuset en ikke vil ha trykk i?:)

 

Tror de fleste løsningene som oppgraderer ventilasjonen, selv om de ikke er 100% optimale er tilstrekkelig for veibruk..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

@mark1: Har ikke tro på at nyra bremser så veldig mye flow, fjerner jo ventilen som org står etter nyra og denne er jo også en flow "brems".

Er mange som kjører org veivhus ventilasjon uten større problemer. Da tror jeg ikke en krapp venstre sving, selv om den er laaang, blir et stort problem.

 

En annen ting som må tas i betraktning er jo at kanalene opp til toppen er også en restriksjon, er jo ikke enorme hull ned til veivhuset. Og det er jo veivhuset en ikke vil ha trykk i?:)

 

Tror de fleste løsningene som oppgraderer ventilasjonen, selv om de ikke er 100% optimale er tilstrekkelig for veibruk..

 

original slange dim er jo ikke allverdens da, og i praksis så har du orignal veivhusventilasjon når du kjører i en krapp venstresving pga olja når opp til eksosside utluftingen.

Så hvorfor ikke la den nye "store" oljeseparatoren gjøre jobben istedet for den lille nyra? når du først skal koste på noen tusen i oppgradert veivhusventilasjon..

 

Kanalen opp til toppen er vel på størrelsen med en an10 slange kan jeg tro, og ved å bruke original utlufting ved motorfestet og i toppen så har du to utluftingspunkter som aldri blir "tettet" av olje.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Forstår hva du mener mark1 men jeg skal prøve me nyra:) får vel heller redusere litt på farten viss jeg ser en sinnsykt krapp og lang venstresving:P

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke har utlufting i topplokket, er noen så tåpelig som at det ser finere ut uten:P

 

Noen som har peiling på hva som ble brukt når cosworth herja løpsbanene runt om?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

utluftingen på høyresiden (eksossiden) tviler jeg sterkt på at en klarer å få blokkert da denne faktisk ligger over bunnpannen. Å bruke utlufting gjennom toppdekselet er jo ikke dumt det, men jeg liker ikke det så kjempe mye siden det synes voldsomt, men funksjonsmessig så vil det funke meget godt. Det ble jo brukt i motorsport. :D

 

Ang utluftingen på venstresiden (innsugssiden) så ser jeg ingenting negativt med å fjerne nyra og kunne nok med fordel fjernet alt det orginale på den siden og satt inn en ny flens med rørstubb på utsiden (ingenting på innsiden som går nedi) for å hindre at denne kan bli tettet av olje i sving. Dette blir en del mer arbeid, men blir ett bedre resultat.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

utluftingen på høyresiden (eksossiden) tviler jeg sterkt på at en klarer å få blokkert da denne faktisk ligger over bunnpannen. Å bruke utlufting gjennom toppdekselet er jo ikke dumt det, men jeg liker ikke det så kjempe mye siden det synes voldsomt, men funksjonsmessig så vil det funke meget godt. Det ble jo brukt i motorsport. :D

 

Ang utluftingen på venstresiden (innsugssiden) så ser jeg ingenting negativt med å fjerne nyra og kunne nok med fordel fjernet alt det orginale på den siden og satt inn en ny flens med rørstubb på utsiden (ingenting på innsiden som går nedi) for å hindre at denne kan bli tettet av olje i sving. Dette blir en del mer arbeid, men blir ett bedre resultat.

 

 

du tviler på at høyresida kan bli tett, men venstre sida som også har en plate som beskytter den vil du gjøre bedre?:P

 

men er enig med dg, tror ikke det vil bli problemer med at olja når helt opp til lufte hull, har også montert skvulpe vegg i bunnpanna.

 

 

Kjekt å høre andre sine meninger om dette her:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

på høyre siden så er det en plugg som fjernes. Dvs på 4x4 ihvertfall. :D

 

 

Er denne det er snakk om å fjerne for å montere inn utlufting på begge sider ja.. Mener du at den står høyrer oppe en den orginale utluftinga kansje?

 

:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

jeg kappa opp ei slik nyre for noen år siden, og jeg tror ikke den er så veldig restriktiv (riktig bøyd, mark1? :) ) som mange skal ha det til.

 

nå skal det jo sies at det var nyra som satt på motoren min som ble kappa, så jeg kjører med en liten rørstuss der :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Furre: orginal luftingen på insugsiden (venstre) er jo ett rør som går inn gjennom bunnpannen og som bøyer nedover noen cm. Skal se om jeg får tatt noen bilder når jeg omsider blir frisk igjen.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...