Guest Jacp Racing Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Hei. Har ein ford Sierra 91 modell Dohc som eg ikkje får av rattet og som eg må finne ut korleis eg får av kjeda på. Korleis går det an å få av rattet? Må heile stanga av og? Og korleis får eg av kjeda på motoren? Trenger kjapt svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 (edited) Bak tute knappen er det en skrue eller mutter. Edited July 10, 2007 by bana_iøra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 (edited) Hvis det er som på 86 sierran min, må du ta av rattlåsen ellers sitter det dønn. Edited July 10, 2007 by Ruudsengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 jepp, sleit lenge med det samma i escorten.. og så var det bare rattlåsen. hehe da føler man seg sånn passe teit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Hehe Skal prøve på det, men bak tuteknappen er det ikkje noko skrue elelr mutter nei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LordSnick Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Joda er nok det. Du må ta vekk selve knappen til tuta så ett "lokk" til og bak der finner du nok denna muttern hehe 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Eg tok vekk den tuteknappen, men der var det ikkje noko lokk som kunne tas av, får prøve å sjå om det går an ¨å brekke ut på noko slags vis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 (edited) Eg tok vekk den tuteknappen, men der var det ikkje noko lokk som kunne tas av, får prøve å sjå om det går an ¨å brekke ut på noko slags vis. For å få av kjede på motoren må du skru av kamhjulene. ta av veivhjulet og tannhjulene som sitter der nede så kan du dra det ut gjennom toppen. Er en ganske stor jobb å bytte det skjedet. på veivet sitter det en tapp som låser de nederste tannhjulene denne må vippes ut for å få de av.for å få av strammehjulet må du dra ut en splint på en "sylinder" som skal dras ut. så kommer det av. For å få av veivhjulet som siter som et rent ***** må du ned med radiator og med den største nøkkelen du finner og 19mm pipe eller 22mm tror jeg det var.Varmer du opp bolten med gassbrenner eller noe først kommer den lettere av. Så må du få låst veivet så du ikke bare drar det rundt med nøkkelen. Og før du tar av noe som helst er det best å sette motoren med sempel 1 og 4 opp da er alt på 0 stilling og merke hvordan kammene står og kamhjulene.setter du sammen dette feil eller bommer på en tann på noen av hjulene så har de en kaklende motor som tar livet av seg selv. Dette var veldig kort og enkelt forklart men. det er hoved trekka hvertfall. Edited July 11, 2007 by Michal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Oi Dette der skal eg og kompisen klare ja hehe. vi tenkte å få av toppen vi ja, så kjeda må vel av først då. Skal diskutere litt med han om korleis vi skal få det til. Takk for alle svar:D NO har eg fått av rattet + Ledningsnettet som var eit stort hel****. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Oi Dette der skal eg og kompisen klare ja hehe. vi tenkte å få av toppen vi ja, så kjeda må vel av først då. Skal diskutere litt med han om korleis vi skal få det til. Takk for alle svar:D NO har eg fått av rattet + Ledningsnettet som var eit stort hel****. MÅ ikke ta av kjeddet for å ta av toppen, trenger bare å ta av kam hjulene så løsner kjedet og så får du av toppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kai-f250 Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 koffor skal du ha av toppen da om e tør spørre? er d som me bmw? skrur for og skru? ;) 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Hehe. No skal eg fortelje deka historien kvifor;) Det begynte med at nokon ringte kompisen min og spurte om han ville kjøpe ein sierra. Så ringte han til meg og spurte om eg ville vere med å spleise. Vi tok oss turen for å sjå på bilen og vart einige om å kjøpe den.Bilen har ein heilt ny topp for 2-3 år sida og den vart då kjøpt for 17tusen kroner:D Derfor skal eg bytte om toppen på denne sierran til den eg har ståande i garagen. Slik går den:D Så viss nokon trenger nokon deler frå ein sierra 1991 modell, med dohc motor og automatgir. SÅ har eg masse strøkne deler å selge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SieRRa Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 (edited) Hehe. No skal eg fortelje deka historien kvifor;)Det begynte med at nokon ringte kompisen min og spurte om han ville kjøpe ein sierra. Så ringte han til meg og spurte om eg ville vere med å spleise. Vi tok oss turen for å sjå på bilen og vart einige om å kjøpe den.Bilen har ein heilt ny topp for 2-3 år sida og den vart då kjøpt for 17tusen kroner:D Derfor skal eg bytte om toppen på denne sierran til den eg har ståande i garagen. Slik går den:D Så viss nokon trenger nokon deler frå ein sierra 1991 modell, med dohc motor og automatgir. SÅ har eg masse strøkne deler å selge. HAr du ein topp som fungerer , så er det rimeligt bortkastet å bytte toppen ( da du MÅ ha ny toppakning, regreim, regreimstramer, nye bolter,eksos/innsugpakning, kort sagt ca 3000kroner i deler) og en del arbeid . Men skulle du alikevell bytt , så husk å bytte tannhjul .gamle tannhjul (fra eksisterende motor)på ny topp, eller tilsvarende på bunndel.Pga at regreim er slitt til mot tannhjulene som er i bruk på den motoren den står i ! Edited July 13, 2007 by SieRRa Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 regreim? du har peilig eller? di snakker om kjede hele veien så kommer du med reg reim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 det som er med motoren min er at den lekker litt olje ut av eksosen, eller så er det ikkje noko spessielt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 det som er med motoren min er at den lekker litt olje ut av eksosen, eller så er det ikkje noko spessielt. flytt over toppen med innsug og manifoild på så slipper du ekstra skruing og kjøp av pakkninger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Det var det eg hadde tenkt, men må bestille pakning til den toppen likavel da den er temmeleg slitt. For når eg kjøpte den nye sierran med ny topp så kom det mykje røyk ut av motoren, noko som tyda på at toppakningen var røken. Derfor må den toppakningen byttast og toppen m innsug må flyttast over til gamle sierran min. Men då må vel toppen slipes å greier før eg kan bruke den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michal Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Det var det eg hadde tenkt, men må bestille pakning til den toppen likavel da den er temmeleg slitt. For når eg kjøpte den nye sierran med ny topp så kom det mykje røyk ut av motoren, noko som tyda på at toppakningen var røken. Derfor må den toppakningen byttast og toppen m innsug må flyttast over til gamle sierran min. Men då må vel toppen slipes å greier før eg kan bruke den? Når du først er i gang kan du kjøpe toppakning fra rs 2000 den er 3 lags og mye mer solid! husker ikke delenr sånn i farta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Jepp forsterka toppakning skal det nok bli. Det er ein ting som er sikkert, og så får eg ta meir med motor i lengda, vil berre at motoren skal gå skikkelig. Fordi det er meir som må ordnast å brukast pengar på for at eg skal bli fornøgd;) Sjå om du kan finne det varenr på den delen då Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SieRRa Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 (edited) regreim? du har peilig eller? di snakker om kjede hele veien så kommer du med reg reim En liten skrivefeil ,Men jeg skal hereter skrive så konkret jeg kan ,så ikke folk uten peiling missforstår ! Edited July 14, 2007 by SieRRa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Hadde byttet hele motoren eg, lettere det en å bytte topp, for det er et reint hæ####, men ditt valg:) 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Ja blokka på den motoren eg tar ifrå var visst sterkere enn min sa kompisen min. Så kanskje det blir til det;) Men kan eg ta ut heile motoren samtidig då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford ragger Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Ja det går fint! en elefant eller traktor så går det lett! Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jacp Racing Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Hehe, duger dei traktorane du får kjøpt på biltema eller? Viss eg får kjøpt det der då usikker eg no. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now