Jump to content

SIerra problem


Guest Jacp Racing

Recommended Posts

Guest Jacp Racing

Hei. Har ein ford Sierra 91 modell Dohc som eg ikkje får av rattet og som eg må finne ut korleis eg får av kjeda på.

 

Korleis går det an å få av rattet? Må heile stanga av og?

 

Og korleis får eg av kjeda på motoren?

 

 

Trenger kjapt svar.

Link to comment
Share on other sites

Joda er nok det. Du må ta vekk selve knappen til tuta så ett "lokk" til og bak der finner du nok denna muttern :) hehe

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Eg tok vekk den tuteknappen, men der var det ikkje noko lokk som kunne tas av, får prøve å sjå om det går an ¨å brekke ut på noko slags vis. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Eg tok vekk den tuteknappen, men der var det ikkje noko lokk som kunne tas av, får prøve å sjå om det går an ¨å brekke ut på noko slags vis. :lol:

 

 

For å få av kjede på motoren må du skru av kamhjulene. ta av veivhjulet og tannhjulene som sitter der nede så kan du dra det ut gjennom toppen. Er en ganske stor jobb å bytte det skjedet. på veivet sitter det en tapp som låser de nederste tannhjulene denne må vippes ut for å få de av.

for å få av strammehjulet må du dra ut en splint på en "sylinder" som skal dras ut. så kommer det av.

 

For å få av veivhjulet som siter som et rent ***** må du ned med radiator og med den største nøkkelen du finner og 19mm pipe eller 22mm tror jeg det var.

Varmer du opp bolten med gassbrenner eller noe først kommer den lettere av. Så må du få låst veivet så du ikke bare drar det rundt med nøkkelen.

 

 

Og før du tar av noe som helst er det best å sette motoren med sempel 1 og 4 opp da er alt på 0 stilling og merke hvordan kammene står og kamhjulene.

setter du sammen dette feil eller bommer på en tann på noen av hjulene så har de en kaklende motor som tar livet av seg selv.

 

Dette var veldig kort og enkelt forklart men. det er hoved trekka hvertfall.

Edited by Michal
Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Oi :D Dette der skal eg og kompisen klare ja ;) hehe. vi tenkte å få av toppen vi ja, så kjeda må vel av først då.

 

 

Skal diskutere litt med han om korleis vi skal få det til. Takk for alle svar:D NO har eg fått av rattet + Ledningsnettet som var eit stort hel****.

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Oi :D Dette der skal eg og kompisen klare ja ;) hehe. vi tenkte å få av toppen vi ja, så kjeda må vel av først då.

Skal diskutere litt med han om korleis vi skal få det til. Takk for alle svar:D NO har eg fått av rattet + Ledningsnettet som var eit stort hel****.

 

MÅ ikke ta av kjeddet for å ta av toppen, trenger bare å ta av kam hjulene så løsner kjedet og så får du av toppen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Hehe. No skal eg fortelje deka historien kvifor;)

 

 

Det begynte med at nokon ringte kompisen min og spurte om han ville kjøpe ein sierra.

Så ringte han til meg og spurte om eg ville vere med å spleise. Vi tok oss turen for å sjå på bilen og vart einige om å kjøpe den.

Bilen har ein heilt ny topp for 2-3 år sida og den vart då kjøpt for 17tusen kroner:D Derfor skal eg bytte om toppen på denne sierran til den eg har ståande i garagen.

 

Slik går den:D Så viss nokon trenger nokon deler frå ein sierra 1991 modell, med dohc motor og automatgir. SÅ har eg masse strøkne deler å selge.

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
Hehe. No skal eg fortelje deka historien kvifor;)

Det begynte med at nokon ringte kompisen min og spurte om han ville kjøpe ein sierra.

Så ringte han til meg og spurte om eg ville vere med å spleise. Vi tok oss turen for å sjå på bilen og vart einige om å kjøpe den.

Bilen har ein heilt ny topp for 2-3 år sida og den vart då kjøpt for 17tusen kroner:D Derfor skal eg bytte om toppen på denne sierran til den eg har ståande i garagen.

 

Slik går den:D Så viss nokon trenger nokon deler frå ein sierra 1991 modell, med dohc motor og automatgir. SÅ har eg masse strøkne deler å selge.

 

HAr du ein topp som fungerer , så er det rimeligt bortkastet å bytte toppen ( da du MÅ ha ny toppakning, regreim, regreimstramer, nye bolter,eksos/innsugpakning, kort sagt ca 3000kroner i deler) og en del arbeid .

 

Men skulle du alikevell bytt , så husk å bytte tannhjul .gamle tannhjul (fra eksisterende motor)på ny topp, eller tilsvarende på bunndel.Pga at regreim er slitt til mot tannhjulene som er i bruk på den motoren den står i !

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

det som er med motoren min er at den lekker litt olje ut av eksosen, eller så er det ikkje noko spessielt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
det som er med motoren min er at den lekker litt olje ut av eksosen, eller så er det ikkje noko spessielt.

 

 

flytt over toppen med innsug og manifoild på så slipper du ekstra skruing og kjøp av pakkninger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Det var det eg hadde tenkt, men må bestille pakning til den toppen likavel da den er temmeleg slitt.

 

For når eg kjøpte den nye sierran med ny topp så kom det mykje røyk ut av motoren, noko som tyda på at toppakningen var røken. Derfor må den toppakningen byttast og toppen m innsug må flyttast over til gamle sierran min. Men då må vel toppen slipes å greier før eg kan bruke den?

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Det var det eg hadde tenkt, men må bestille pakning til den toppen likavel da den er temmeleg slitt.

 

For når eg kjøpte den nye sierran med ny topp så kom det mykje røyk ut av motoren, noko som tyda på at toppakningen var røken. Derfor må den toppakningen byttast og toppen m innsug må flyttast over til gamle sierran min. Men då må vel toppen slipes å greier før eg kan bruke den?

 

 

Når du først er i gang kan du kjøpe toppakning fra rs 2000 den er 3 lags og mye mer solid!

 

husker ikke delenr sånn i farta...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Jepp forsterka toppakning skal det nok bli. Det er ein ting som er sikkert, og så får eg ta meir med motor i lengda, vil berre at motoren skal gå skikkelig. Fordi det er meir som må ordnast å brukast pengar på for at eg skal bli fornøgd;)

 

Sjå om du kan finne det varenr på den delen då:D

Link to comment
Share on other sites

Guest SieRRa
regreim? :huh: du har peilig eller? di snakker om kjede hele veien så kommer du med reg reim

 

En liten skrivefeil ,Men jeg skal hereter skrive så konkret jeg kan ,så ikke folk uten peiling missforstår !

Edited by SieRRa
Link to comment
Share on other sites

Hadde byttet hele motoren eg, lettere det en å bytte topp, for det er et reint hæ####, men ditt valg:)

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Ja blokka på den motoren eg tar ifrå var visst sterkere enn min sa kompisen min. Så kanskje det blir til det;) Men kan eg ta ut heile motoren samtidig då?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Hehe, duger dei traktorane du får kjøpt på biltema eller? Viss eg får kjøpt det der då :blush: usikker eg no.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...