Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal bytte dempere i løpet av uka. Det er snakk om bak..

 

Har noen spørsmål, har lest den manualen, men synes det virker så rart at jeg ikke må skru løs noe fra inne i bagasje rommet, kan det virkelig stemme, så har jeg også lest at det er noen bolter som pleier å knekke, så derfor tenkte jeg at jeg skulle kjøpe disse nye, så jeg hadde de klare liksom, noen som kan fortelle meg hvilke bolter jeg skal ha, så jeg bare kan gå på ford å handle

Guest Kim A Moe
Posted

på min mondeo, en 94 stv. så trenger du ikke å skru noe ifra bagasjerommet.

Guest hansemann
Posted

står "howto senke mondeo" der står det hvordan man tar av demperen bak, er sticky i mondeo delen..

Guest hansemann
Posted

kk, sry mac.. aner ikke hvem bolter det er, men syns jeg har lest det en plass, skal skjekke =)

Posted (edited)

Boltene som knekker er de som sitter gjennom toppen av hjulspindelen der demperen går ned i spindelen. Størst problem foran. På originaldempere er det med nye bolter. Knekker de må man som regel bruke en lengere bolt med mutter, og x antall borrer

 

Stasjonsvogn har en helt annen bakstilling en sedan/combi

 

På sedan/combi tar du ut to bolter med 10 mm hode på hver side på utsiden av fjærbenet oppe i skjermbuen. Demonterer du bolten i bagasjerommet kan du få deg en overraskelse og mye jobb

Edited by focusst

Over til fienden...

Posted

På den veilederen har han skrevet at du skal bruke rustløser og skru inn og ut igjen fra du har fått den på gli..

Det gjorde jeg også, og det funket fjell.. Men jeg brukte ikke mer en 10-30 minutter på hver bolt. Men de bakre satt værst hos meg.

 

Du trenger ikke å løsne noe inni bagasjerommet. Det er to 10mm bolter som fester demperen til toppen av hjulbuen. Husk å ha lang forlenger.

 

Et tips for å få demperen av spindelen fremme, er å bruke en stang eller en brekkjern for å vippe spindelen av demperen viss du ikke klarer å slå spindelen av demperen som viser på bildet. (Han bruker en tre klosse)

Posted

boltene mine knakk i venstre spindel foran og begge sider bak! og det er ikke akkurat lett å få ut.. :angry:

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Posted
boltene mine knakk i venstre spindel foran og begge sider bak! og det er ikke akkurat lett å få ut.. :angry:

 

Er jo bare å borre ut det.. en av mine bak knakk.. satt vel en halvtime og borra med forskjellige størrelser på borra, og fikk den ut ;) stakk på maxbo og kjøpte 12mm bolt, 75mm lang og låsemutter. Sitter som bare det nå den.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted
Dere som knekker den.. Knekker den med en gang der prøver å få den opp, eller når den har kommet litt på gli?

:huh:

Ja. Som regel når den er på gli, men litt begge deler

Over til fienden...

Posted

knakk først den ene - rå makt . På den andre siden brukte jeg luft hammer stilt på det svakeste + WD40 i "sprekken" med en gang den ikke klarte og skru ut mere kjørte jeg i retur - pøset på med smøring - att og fram FLERE ganger - og til slutt kom den ut - varm som bare det - så den ble byttet i skrue med unbrako hode ( størst brudd styrke )

Guest Taunus Basic
Posted

Prøv Caramba rustløser/krypeolje... Den synes jeg er super.. Funker skremmende godt synes jeg..

Pass bare på å ikke få på fingrene.. Da lukter de Caramba i flere dager.. Er vrient å få vasket helt bort nemlig.

Posted
jeg har kjøpt nye bolter jeg da, men knekker den inne i hullet hjelper det jo lite uansett hvis jeg må sette i lengere bolter med mutter i enden.

 

De som sitter i toppen da, de to på 10mm, sitter ikke de hardt fast?

Vet ikke, vi løsna innenifra bagasjerommet vi :P

 

Men den bolten er jo uansett bare å borre ut, skal klare det med litt jobbings..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted
jDe som sitter i toppen da, de to på 10mm, sitter ikke de hardt fast?

 

Nei, de sitter ikke fast. Jeg brukte ikke rustløser engang! Ikke finn på å løsne fra bagasjerommet. Tar mye lengre tid.

Hvilket senket / antall mm fjærer ble det? :)

Posted (edited)

Skal bare sette på nye gass dempere nå først. Eu kontroll innen September, hehe, men har da kjøpt gass dempere så har vel planer om 40/30 Lesjefoss, skulle få god pris. 1900 for fjørene. Da burde den havne litt lengere ned

 

Kjøpte dere også de gummi klumpene i toppen nye eller er ikke dette noen vits. Latterlig dyre da, 700kr stykke!

Edited by kimsa
Posted

Kjøpte ikke de nye nei. De slites ikke akkurat ut, så du trenger ikke skifte dem.

Men demperbeskyttelsen må du ta over når du kjøper nye dempere, viss det ikke følger med.

Posted

Brukte originalmansjettene som var på gamle demperene ja. Men på K-sport settet, så var det med også. Men de er ikke av gummi, og de holder seg helt inntil demperen i motsetning til den originale. Har hørt at noen sier at man MÅ bruke dem originale for å få det godkjent i vognkortet.

 

Jeg ville ikke brukt 700 kr på støvmansjetter, bruk heller dem originale om de ikke er porøse og oppsmuldret.. :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...