Jump to content

Hva er bleedventil? Hva er amal ventil?


Guest Espen E

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en amal ventil styrer lade trykket . ved standar chip vil den ved max lade trykk åpne for att trykket går ned .

en bleed ventil tror de fleste gir høyere lade trykk - ved standard chip - gjør den det ikke .

det er nemelig andre parametere som også styrer trykket - noe de ikke tenker på ........... :wacko:

kan gjerne skrive mere hvordan programmet er oppbygd men de fleste bryr seg ikke om det - før topp pakningen har lekket noen ganger ..........

Link to comment
Share on other sites

har jeg rett i om man har boost controller kan man blåse i hele amal-ventilen?

Jeg går hele tiden ut fra stanard chip

Når trykket øker i innsug manifoil vil Map gi beskjed til ecu om att trykket øker og når det kommer til bestemt nivå vil ecu gi beskjed til amal om og senke trykket .

Skjer ikke dette ( fordi amal er borte - luring den ligger med strøm hele tiden og bryter strømen - tar du av kontakten :blink: kjører den inn sprøytning til minimum og tenn mot øvre død punkt = lite khk men høyt lade trykk = topp pakning til ulan bator ) derfor enten L8 med cat eller esc som har over boost på 3 sek og nok sensor ..

derfor gjør som meg ALT STANDAR og ingen problemer ........... Ønsker du mere hk GJØR DET ORDENTELIG ...........det koster minst ........

Link to comment
Share on other sites

anal ventilen er boss, sett på den elektroniske ladetrykkstyringen så blir det gydd,

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Jeg går hele tiden ut fra stanard chip

Når trykket øker i innsug manifoil vil Map gi beskjed til ecu om att trykket øker og når det kommer til bestemt nivå vil ecu gi beskjed til amal om og senke trykket .

Skjer ikke dette ( fordi amal er borte - luring den ligger med strøm hele tiden og bryter strømen - tar du av kontakten :blink: kjører den inn sprøytning til minimum og tenn mot øvre død punkt = lite khk men høyt lade trykk = topp pakning til ulan bator ) derfor enten L8 med cat eller esc som har over boost på 3 sek og nok sensor ..

derfor gjør som meg ALT STANDAR og ingen problemer ........... Ønsker du mere hk GJØR DET ORDENTELIG ...........det koster minst ........

 

dette var jo litt skremmendes da :S

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale alle i å bruke amal-ventilen. etter jeg monterte greddy boost controller så kommer ladetrykket seinere, roligere og ikke på langt nær så høyt trykk som med amal-ventilen og bleed. forøvrig så mister jeg trykket på slutten også noe som kom mer etter monteringen av boostcontroller. har fortsatt noen små planer om hvordan få boostcontrolleren til å funke tilfredstillende siden jeg har kjøpt den. og dette er ikke noe std chip. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale alle i å bruke amal-ventilen. etter jeg monterte greddy boost controller så kommer ladetrykket seinere, roligere og ikke på langt nær så høyt trykk som med amal-ventilen og bleed. forøvrig så mister jeg trykket på slutten også noe som kom mer etter monteringen av boostcontroller. har fortsatt noen små planer om hvordan få boostcontrolleren til å funke tilfredstillende siden jeg har kjøpt den. og dette er ikke noe std chip. hehe

 

 

på min kommer ladetrykket tidligere og er stabilt hele veien, så da har du nok koblet din feil :) er kjempefornøyd

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

vinge87: jeg har testet litt frem og tilbake, fulgt bruksanvisningen og det er faktisk den eneste måten den funker på. har du prøvd med amalventilen på din med ett map som er beregnet for amalventil? hvis ikke kan du jo ikke engang vite om din kommer tidligere med ladetrykket med boost controller eller ikke.. Dette er grunnen til at jeg hele tiden skifter en og en del på bilen for å se HVA som funker og hva som ikke funker, og hvordan det funker iforhold til det som var på før. til nå så har jeg faktisk bare byttet en del hvor jeg tydelig merket at det som stod på orginalt var bedre. Når jeg mister nesten 500rpm (på å nå1bar) med å montere boost controlleren riktig i forhold til amalventilen så sier jo det sitt. Nå finnes det utallige merker på markede og jeg skal ikke si at alle er like dritt dårlig som greddy sin. (får for guds skyld ikke håpe det)

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte med bleedventil, fungerte freit, monterte så elektronisk til hks og vips fikk eg 500omd kjappere, har ikke kjørt så mye med bilen da, gikk jo ikke ann å kjøre i regnvær,planet jo bare den ser en regndråpe, derfor jeg nå skal sette på justerbare armer fremme, håper det gjør underverker, er ikke bare bare og senke hehe, dekkene fremme vises det godt at det ikke er bra :(

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte med bleedventil, fungerte freit, monterte så elektronisk til hks og vips fikk eg 500omd kjappere, har ikke kjørt så mye med bilen da, gikk jo ikke ann å kjøre i regnvær,planet jo bare den ser en regndråpe, derfor jeg nå skal sette på justerbare armer fremme, håper det gjør underverker, er ikke bare bare og senke hehe, dekkene fremme vises det godt at det ikke er bra :(

 

du kjørte med bleed ja, men ikke amal-ventil og bleed som jeg sier. les litt mer nøye neste gang. :D har merket at det er livsfarlig å kjøre på disse veien for tiden. blir mye spinning. hvordan tenker du å justere hjulene da? mye camber? hva gjør du med dempertoppen mtp lengden på drivakslingene hvis du skal ha mer camber?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

blir vel mindre camber jeg skal ha, og da passer jo det med drivakselen gjør det ikke det da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

det passer bra for drivakslingene, men dårlig for sving egenskapene dine.. du kan jo gi meg litt av camberen din. hehe skulle hatt 3-4grader negativ camber.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest 2wdCosworth88

Hmmm.... Noen som kan si meg hvor disse sitter på motoren???

 

 

Er det bleedventil som sitter på intercooleren org, med ei kontakt på seg????

 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg er fersk i dette gamet enda

Link to comment
Share on other sites

Er alltid lov å spørre, husk det ;)

 

Er amalventilen som org. sitter på intercooleren.

Det er denne som blir styrt av strøm.

 

En bleed ventil er en ren mekanisk ventil som blir satt inn på slangen mellom acturator og kompressorhuset på turboen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88
Er alltid lov å spørre, husk det ;)

 

Er amalventilen som org. sitter på intercooleren.

Det er denne som blir styrt av strøm.

 

En bleed ventil er en ren mekanisk ventil som blir satt inn på slangen mellom acturator og kompressorhuset på turboen.

 

 

OKi, da skjønner jeg, for har hørt om at folk setter på den bleed ventilen, så det er den som justerer ladetrykket liksom, men da skrur stagget fra acturator på max, er det sånn????

 

På min så er den amalventilen tatt bort???? Hva har det å si?????

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...