Jump to content

Hva er bleedventil? Hva er amal ventil?


Guest Espen E

Recommended Posts

OKi, da skjønner jeg, for har hørt om at folk setter på den bleed ventilen, så det er den som justerer ladetrykket liksom, men da skrur stagget fra acturator på max, er det sånn????

 

På min så er den amalventilen tatt bort???? Hva har det å si?????

 

som jeg har skrevet før - gå den lange veien og bilen blir kjørbar .Og det blir billigst i lengden .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest 2wdCosworth88
som jeg har skrevet før - gå den lange veien og bilen blir kjørbar .Og det blir billigst i lengden .

 

 

Ja det er nok sant gitt......

 

 

men fikk ikke noe svar på det jeg lurte på da????

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Noen som kan si meg hvor disse sitter på motoren???

Er det bleedventil som sitter på intercooleren org, med ei kontakt på seg????

 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg er fersk i dette gamet enda

 

om det er dette du ønsker svar på .

en bleed ventil - du setter den på slangen som går fra "kompressor huset" på tuboen ( det kalde huset om du har kjørt noen minutter)og til "klokka" som styrer ventilen til ex gasser ..

Amalen - sitter på sierra oppå IC på esc På siden ac IC .orginalt går slangen vi tidligere snakket om (kald side ) inn på AMALEN og ut til "klokka" som styrer ventilen som slipper forbi ex gasser på varm side turbo +

en slange som går inn på luft filter huset - trykket går dit så lenge strømmen ikke forsvinner på amal . og her er det viktige DEN HAR STRØM HELE TIDEN . tar du av kontakten føler ecu att det er noe galt og juisterer tenning og innsprøyt mot minimum - STANDAR CHIP ..her den lyse rundingen på IC.

IM000520.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88
om det er dette du ønsker svar på .

en bleed ventil - du setter den på slangen som går fra "kompressor huset" på tuboen ( det kalde huset om du har kjørt noen minutter)og til "klokka" som styrer ventilen til ex gasser ..

Amalen - sitter på sierra oppå IC på esc På siden ac IC .orginalt går slangen vi tidligere snakket om (kald side ) inn på AMALEN og ut til "klokka" som styrer ventilen som slipper forbi ex gasser på varm side turbo +

en slange som går inn på luft filter huset - trykket går dit så lenge strømmen ikke forsvinner på amal . og her er det viktige DEN HAR STRØM HELE TIDEN . tar du av kontakten føler ecu att det er noe galt og juisterer tenning og innsprøyt mot minimum - STANDAR CHIP ..her den lyse rundingen på IC.

IM000520.jpg

 

 

OKi, da skjønner jeg litt mere gitt.... Takk takk......

 

For på min Sierra så er den Amal ventilen tatt bort, og ledningene koblet sammen.....

 

Slangen fra "klokka" går rett til kompressorhuset på turboen...

 

Er dette riktig da????

 

Jeg kjører vaffal med 270chip, mørkeblå dyser, og lader 1bar i trykk, dette fungerer bra så da vet ikke jeg....

Link to comment
Share on other sites

du får ikke riktig lade trykk om slangen går rett fra komp til klokka , er det jo ingen ting som styrer trykket !! bilen må være rar og kjøre - med en gang trykket kommer - mister du trykket for "klokka" åpner for exos og trykket faller ........MINDRE EFFEKT ....

og som du skriver att ledningene til AMAL er koblet sammen .. HM ???? noe rart . er du helt sikker på att du har steg 1 chip ? mørke blå dyser - er ikke det L8/P8 dyser -standar dyser ....og for og si det 1 bar er bare litt over standar ....

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88

Ja, stemmer...For den lader 1 bar også detter den til 0,9bar, noen ganger til 0,8bar..... Så du mener jeg burde få tak i en Amalventil igjen å koble på den?????

 

Et annet spørsmål??? Hva gjør jeg hvis jeg skal ha sånn RS500 cooler da?? Er det uttak til Amalventil der som regel?????

Link to comment
Share on other sites

Ja, stemmer...For den lader 1 bar også detter den til 0,9bar, noen ganger til 0,8bar..... Så du mener jeg burde få tak i en Amalventil igjen å koble på den?????

 

Et annet spørsmål??? Hva gjør jeg hvis jeg skal ha sånn RS500 cooler da?? Er det uttak til Amalventil der som regel?????

 

Mitt forslag - få noen til og se på den , og sett den tilbake til standard - den er mere enn rask nok til og drepe deg og andre ...

Ok-Ok noe hardt skrevet men min mening ..........

1 skal du ha 500 IC MÅ du ha tykkere radiator - 10tkr

2 bytte motor fester.- 2tkr

3 25 tkr senere og bilen begynner og bli bra ......................

4 la det være og kos deg med en av de raskeste bilene i sin tid

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88
Ikke noe problem å montere 500kjøler nei. En annen saker er om du faktisk trenger det til det oppsettet.

 

Når har du fullt ladetrykk forresten? Min kom veldig seint uten amal.

 

 

 

Nei, det trenger jeg nok ikke, men har tenkt til å forandre litt på det i vinter:)

 

 

Lader fullt på mellom 3500-4000rpm, det er ganske tidlig syntes jeg da.....

Link to comment
Share on other sites

1. For på min Sierra så er den Amal ventilen tatt bort, og ledningene koblet sammen.....

 

2. Slangen fra "klokka" går rett til kompressorhuset på turboen...

 

3. Er dette riktig da????

 

4. Jeg kjører vaffal med 270chip, mørkeblå dyser, og lader 1bar i trykk, dette fungerer bra så da vet ikke jeg....

 

1. Ganske mange Cosworther har defekte amalventiler og mange synes at de er for dyre til å kjøpe nye. Resultatet blir det som du har.

 

2. Det gjør den nok. Gammeldags, foreldet og dårlig løsning.

 

3. Nei. Selv om løsningen ikke er feil, så er den iallefall såpass dårlig at den ikke kan beskrives som "riktig".

 

4. Du har mer å hente og kan se frem til å bli enda mer fornøyd.

 

En -31 actuator og en skikkelig bleed ventil gjør at du kan få ut det som er av kjøreglede i motoren.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest 2wdCosworth88
1. Ganske mange Cosworther har defekte amalventiler og mange synes at de er for dyre til å kjøpe nye. Resultatet blir det som du har.

 

2. Det gjør den nok. Gammeldags, foreldet og dårlig løsning.

 

3. Nei. Selv om løsningen ikke er feil, så er den iallefall såpass dårlig at den ikke kan beskrives som "riktig".

 

4. Du har mer å hente og kan se frem til å bli enda mer fornøyd.

 

En -31 actuator og en skikkelig bleed ventil gjør at du kan få ut det som er av kjøreglede i motoren.

 

 

OKi, da skal jeg prøve å bytte den gitt, å se forskjell:) Takk for gode svar :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest mrdreamer
Mitt forslag - få noen til og se på den , og sett den tilbake til standard - den er mere enn rask nok til og drepe deg og andre ...

Ok-Ok noe hardt skrevet men min mening ..........

1 skal du ha 500 IC MÅ du ha tykkere radiator - 10tkr

2 bytte motor fester.- 2tkr

3 25 tkr senere og bilen begynner og bli bra ......................

4 la det være og kos deg med en av de raskeste bilene i sin tid

 

Tykkere radiator ? mener du det seriøst ? det er nok mer en trangt nok med org. raddis spør du meg.

 

Og en ting til. Har ingenting med topic å gjøre at du vil at folk skal holde bilene org. og at de går mer en fort nok. Det er opp til ver enkelt å bedømme. Folk vil ha svar på spørsmålet. Ikkje få fortalt at det e bare dumt å bytte delen(e).

 

No hard feelings, men det e min mening.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tykkere radiator ? mener du det seriøst ? det er nok mer en trangt nok med org. raddis spør du meg.

 

Og en ting til. Har ingenting med topic å gjøre at du vil at folk skal holde bilene org. og at de går mer en fort nok. Det er opp til ver enkelt å bedømme. Folk vil ha svar på spørsmålet. Ikkje få fortalt at det e bare dumt å bytte delen(e).

 

No hard feelings, men det e min mening.. :rolleyes:

det er bra att det er ok og ha andre meninger .......

Ja jeg mener seriøst att setter du på 500IC MÅ du sette på tykkere radiator . Den som står standard klarer 270hk + - noen hk . Og problemet er ikke når du kjører men når du har kjørt "inspirert" og du slakker av vill varmen i IC + den stopper for luft til rad gjøre att temp går i taket og tar topp pakningen - fordi utvidelses koefisienten er forskjellig på blokka (jern) og toppen (alu) vill den vri seg ............. mange penger i vasken .......alt dette erfarer du når du har trimmet noen år ....

Link to comment
Share on other sites

det er bra att det er ok og ha andre meninger .......

Ja jeg mener seriøst att setter du på 500IC MÅ du sette på tykkere radiator . Den som står standard klarer 270hk + - noen hk . Og problemet er ikke når du kjører men når du har kjørt "inspirert" og du slakker av vill varmen i IC + den stopper for luft til rad gjøre att temp går i taket og tar topp pakningen - fordi utvidelses koefisienten er forskjellig på blokka (jern) og toppen (alu) vill den vri seg ............. mange penger i vasken .......alt dette erfarer du når du har trimmet noen år ....

 

 

Hadde enda radiatorviftene starta litt litt før.. bilen min koker da nesten den, før de fyrer....

Link to comment
Share on other sites

det er bra att det er ok og ha andre meninger .......

Ja jeg mener seriøst att setter du på 500IC MÅ du sette på tykkere radiator . Den som står standard klarer 270hk + - noen hk . Og problemet er ikke når du kjører men når du har kjørt "inspirert" og du slakker av vill varmen i IC + den stopper for luft til rad gjøre att temp går i taket og tar topp pakningen - fordi utvidelses koefisienten er forskjellig på blokka (jern) og toppen (alu) vill den vri seg ............. mange penger i vasken .......alt dette erfarer du når du har trimmet noen år ....

 

Det der stemmer nok ikke i alle tilfeller. Jeg har kjørt lenge med std tykkelse på radiator og RS500 IC og det funker helt fint. Ikke noe problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Meneh.. lest igjennom tråden, men finner ikke svaret på en ting, selv om det sikkert står der et sted eller flere steder.. hvis man ikke har amal ventilen, så hjelper det da med bleed for å få den til å lade tidligere??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

på min ser det sånn ut.. mangler en slange? hvor skulle den vært?

(uproffhobbymekaniker) bildet kommer nor nettet funker

:blush:

bilder over:) noen som har bilder av orginalt?

 

beklager alt maset:)

Edited by kjellathe1

Ford sierra cosworth 91:)

Ford sierra 4x4 2,0 91:(

Ford Taunus 2,0 79:)

Opel Omega 2,6i 91:)

Link to comment
Share on other sites

Guest mrdreamer
det er bra att det er ok og ha andre meninger .......

Ja jeg mener seriøst att setter du på 500IC MÅ du sette på tykkere radiator . Den som står standard klarer 270hk + - noen hk . Og problemet er ikke når du kjører men når du har kjørt "inspirert" og du slakker av vill varmen i IC + den stopper for luft til rad gjøre att temp går i taket og tar topp pakningen - fordi utvidelses koefisienten er forskjellig på blokka (jern) og toppen (alu) vill den vri seg ............. mange penger i vasken .......alt dette erfarer du når du har trimmet noen år ....

 

Har trimmet noen år. Og kjørt mer "inspirert" en du aner.. Og aldri noensinne har temperaturen på kjølevannet gått over halv. Ikke en gang i byn. Men det er vel forsjellig fra motor til motor virker det som.. Skulle no jeg ha montert tykkere radiator så måtte jeg i vertfall hatt ultraslimme vifter.. Men intercoolern min er litt større en vanlig tror eg. Litt spesial kan man si. Var ikke helt bolton. En forvokst 500 sstyle. :) Hehe, nei no ble det rimelig offtopic her.

 

Tilbake til saken.

 

Veldig fin Bleedventil ! Skulle sett min tess bleed du :) Tror ikke aktuator å bleed er helt på lag. Har noen voldsomme peek. Men elektronisk er på veg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen E

Meneh.. lest igjennom tråden, men finner ikke svaret på en ting, selv om det sikkert står der et sted eller flere steder.. hvis man ikke har amal ventilen, så hjelper det da med bleed for å få den til å lade tidligere??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...