Jump to content

Toppakning


Guest HinkY

Recommended Posts

tenkte å skifte toppakning på doch'en nå, og ventiltettere, så lurer jeg på om jeg kan få litt problemer siden det er kjede, er vant til registereim skjø. noen som vet om hva momentet skal være, og hvor merkingen sitter, er litt blå på denne motoren skjø ;) takk for svar;)

Link to comment
Share on other sites

Trinn 1 : Trekk til 10 nm

Trinn 2 : Trekk til 35 nm

Trinn 3 : Trekk til 90 Grader

Trinn 4 : Trekk til 90 Grader

Trinn 5 : Trekk til M8 = 38nm

 

Dette er momentene på toppen

 

PS. Du skal trekke til i sirkler

 

Kamdrevene skal du trekke til 60 nm

 

Håper dette er til hjelp :)

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

takk for svar, dette hjalp;)

bare en ting til jeg lurte litt på og det var hvordan kjedestrammeren skal sitte, eller om den bare skal dyttes nedi plassen sin, så spretter den ut automatisk? hehe. satt å tenkte litt på det i går og funderte litt..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest slow Escort

hei er ikke sikker på hvor det er billigst for topppakning. men jeg kjøpte slipesett til min dvs. toppakning ventil tetning.eksos,innsugs,spjeldhus og toppdeksel og det kosta 750 eller noe uten moms på mekonomen. Du må og ha nye bolter disse koster rundt 350+mva hvis jeg ikke husker helt feil B) Og kjennetegnet på min var at den brukte sinnsykt med vann. og det så jeg når jeg tok av toppen at den 2 sylinderten var litt hvitaktig. jeg slipa toppen og litt for og være sikker på at det blei helt tett :D starta den på lørdagskvelden og den gikk som ei klokke:)

Link to comment
Share on other sites

Billig og ikke brukenes!!

Har brukt biltema pakning 2 ganger på OHC og det gikk til hel........ hver gang,

 

Er kanskje du som ikke helt vet hva du driver med da....

Jeg har brukt biltema pakning på min ist og lada 1 bar på std bunndel.

Gått ett halv år hittil uten problem.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Trinn 1 : Trekk til 10 nm

Trinn 2 : Trekk til 35 nm

Trinn 3 : Trekk til 90 Grader

Trinn 4 : Trekk til 90 Grader

Trinn 5 : Trekk til M8 = 38nm

 

Dette er momentene på toppen

 

PS. Du skal trekke til i sirkler

 

Kamdrevene skal du trekke til 60 nm

 

Håper dette er til hjelp :)

 

en ting er i hvertfall sikkert og det er at hvis man drar til kamdrevene med 60 nm, så ryker boltene.. tror nok du har bommet litt her, ca 22-30 nm er passendes..

Link to comment
Share on other sites

en ting er i hvertfall sikkert og det er at hvis man drar til kamdrevene med 60 nm, så ryker boltene.. tror nok du har bommet litt her, ca 22-30 nm er passendes..

 

Der tar du nok feil ;) Kamdrevene skal trekkes til med 55-63Nm

Kamakselholder/deksel skal derimot trekkes til med 22-26Nm.

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Guest fordpower877

veit om mange som har lada oppiomot 1,5bar + på biltema toppakning... funke rbare den blir montert riktig.. (altså ikke med 110nm)

Link to comment
Share on other sites

Der tar du nok feil ;) Kamdrevene skal trekkes til med 55-63Nm

Kamakselholder/deksel skal derimot trekkes til med 22-26Nm.

 

ja stemmer det, har tenkt litt feil j, men ment riktig, og heldigvis gjort riktig;)

Link to comment
Share on other sites

12.9 bolter og 160nm.. da tåler biltema pakningen bortimot ALT.. ;)

 

 

tåpelig og dra til med 160nm da ødelegger du garantert blokka . gjengene i blokka er det svake punkt på ohc motorer

ikke uten grunn man bygge om til long studs ved mye hester .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

12.9 bolter og 160nm.. da tåler biltema pakningen bortimot ALT.. ;)

 

Hvis du drar boltene så mye,så blir gjengene strekt opp slik at blokka blir urund i sylinderløpet.Dette fører til gjennomslag i motoren.Resultat:stort trykk i bunnpanna,mindre hester,stor fare for oljelekkasjer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...