Jump to content

Skive og klossebytte


NeDD

Recommended Posts

Hei..

 

Som overskriften sier, så byttet jeg skiver og klosser siden de gamle var det kast i og hele bilen vibrerte når jeg bremset.

Jeg smørte godt opp med gris på de 2 stengene som går inn i kalipperen. Vet ikke navnet, men folket forstår sikkert hva jeg mener.

Brukte kobberfett på klossene og gjorde "det som skulle gjøres".

 

Før så tok bremsene nokså med en gang. Men da ristet det jo i bilen. Nå har pedalen blitt myk, og tar gradvis kraftigere. Må trykke pedalen ganske langt inn for å få optimal brems.

 

Skal det være slik?

 

Gamle klossene + skivene var maks kjørt 10.000km.

Klossene hadde kun slanket seg 1,5-2mm med bremsebelegg, så det er ikke rare økningen med bremsebelegg på de gamle vs. nye.

 

Ford Mondeo mk2 1,8 zetec -98, abs og skiver forran, tromler bak.

Link to comment
Share on other sites

vasket reint skivene for fett ?? da må du bruke høyrebeinet for og få stoppet ..

du fikk den lille "fjæra" på utsiden av calip mot klossen på riktig ..

sjekket bak om vandringen på skoa bak er laaang (auto stramming har bestandig hengt seg ) - er det lang vandring på håndbrekket ?

Link to comment
Share on other sites

Byttet jo skiver, og fikk ingenting dritt på dem mens jeg byttet.

Fjæra/tråden på utsiden på kalipperen er klipset på ja.

Har ikke rørt bremsene bak, men håndbrekket er litt svakt fra før av.

 

Men det rister vertfall ikke nå da :)

Link to comment
Share on other sites

Bige tenker sikkert på det lagringsfettet som skivene er satt inn med....dem "må" vaskes før montering!...

Har ikke så mye med gris som du kan klare å få på dem, det ser du jo ikkesant?...og tørker vekk...

 

Jeg tenker det er gammel bremsevæske eller luft i den hvis du har vasket skivene før montering...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...