Jump to content

Senkefjærer bak


Guest Jake

Recommended Posts

Skal montere senkefjærer bak. Husker for mange år siden på ISen, da kappet jeg de gamle med vinkelkutter, komprimerte de nye, bandt vire rundt, satte e på plass og kuttet vairene så de spratt på plass. Ja, vet at dette kan gå galt , men det sparer mye tid. Noens andre som har gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke fjærklemmer for å bytte fjærer bak på sierra.

Har sikkert bytta fjærer bak på sierra 10 ganger, aldri brukt klemmer.

 

Ta ut driv aksel, demper festet i bunn. Og skru av bremse slangen.

Så slipper man ned bærearmen med jekken.

Så kan man bare vippe ut den gamle fjæra med for eks et lite spett.

Er ikke særlig spenn i fjæra så har er det ikke fare for fingre osv.

 

Senke fjærer er det bare å sette på plass, trengs ikke makt.

Og jekke opp bærearm og montere alt sammen igjen, og lufte.

 

Jeg hadde hvertfall ikke riskert å få en fjær i tryne for å prøve å spare et par minuter.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har ett parr senkefjerer som jeg kan selge..

 

Trenger du senkesett? Har et sett du kan få billig til Sedan Sierra

 

Mye?

 

 

Trenger du senkesett? Har et sett du kan få billig til Sedan Sierra

Link to comment
Share on other sites

Trenger bakfjærer til mk1

 

Fjærene er vel de samme. Har mk1 bakstilling på min mk2..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Trenger bakfjærer til mk1

 

Har et par brukte fra et lesjøfors senkesett.....Du kan få de billig....Du kan få med de foran hvis ønskelig, så er alle like......De senker en vanlig Sierra MK1 4cm, mens ISen senker de ca 2...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest HinkY
Trenger ikke fjærklemmer for å bytte fjærer bak på sierra.

Har sikkert bytta fjærer bak på sierra 10 ganger, aldri brukt klemmer.

 

Ta ut driv aksel, demper festet i bunn. Og skru av bremse slangen.

Så slipper man ned bærearmen med jekken.

Så kan man bare vippe ut den gamle fjæra med for eks et lite spett.

Er ikke særlig spenn i fjæra så har er det ikke fare for fingre osv.

 

Senke fjærer er det bare å sette på plass, trengs ikke makt.

Og jekke opp bærearm og montere alt sammen igjen, og lufte.

 

Jeg hadde hvertfall ikke riskert å få en fjær i tryne for å prøve å spare et par minuter.

 

Men hvordan tar du ut drivakslingen? du mener stikkakslingen som går fra hver side til diffen? og hvordan demonterer du denne?

Link to comment
Share on other sites

av med trommelen, inni der ser du 4 stk bolthoder på 13mm. tar du ut disse, løsnes hele navet der, og man bare trekker ut akslingen fra diffen (så lenge du ikke har skrudde aksler) merk hva sim er toppen på navet, tror det er forskjell.. eg har ikke demontert bremseslangene, gikk helt fint uten ;)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Boltene på navet er plassert usymetrisk. vist man snur navet feil vei går 2 av skruene i, mens de 2 siste passer nesten. Pass på å ta vare på plastmutterene som sitter på innsiden av de 2 øverste skruene, vist støvdekselet enda er der da. Jeg har heller aldri demontert bremselslangene når jeg har skiftet fjærere bak. Når jeg monterer orginalfjærer bruker jeg ofte kroken på et kubein for å dra fjæra det første stykket opp på brua. Jeg har også erfart at fjæra kan sitte litt fast i øvre skål vist det er my spenn (ikke seget) i de og kanskje aldri har vært demontert før. Da huker jeg kroken på et langt kubein i nedre del av fjæra og drar bakover. Da slipper man at fjæra smeller i fingrene når den slipper tak. Men alt i alt må vel Sierra være en av de enkleste bilene å skifte bakfjærer på.

Noen som har prøvd å strekke senkefjærene bak slik at man slipper det klassiske sierrautseendet der bilen ser ut til å stå i oppoverbakke hele tiden, og at eksosanlegg subber nedi med en gang man får litt dødvekt i baksetet? Funker fint på norske vinterveier, og har antakelig berget meg fra en del fastkjøringer i vinter.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Boltene på navet er plassert usymetrisk. vist man snur navet feil vei går 2 av skruene i, mens de 2 siste passer nesten. Pass på å ta vare på plastmutterene som sitter på innsiden av de 2 øverste skruene, vist støvdekselet enda er der da. Jeg har heller aldri demontert bremselslangene når jeg har skiftet fjærere bak. Når jeg monterer orginalfjærer bruker jeg ofte kroken på et kubein for å dra fjæra det første stykket opp på brua. Jeg har også erfart at fjæra kan sitte litt fast i øvre skål vist det er my spenn (ikke seget) i de og kanskje aldri har vært demontert før. Da huker jeg kroken på et langt kubein i nedre del av fjæra og drar bakover. Da slipper man at fjæra smeller i fingrene når den slipper tak. Men alt i alt må vel Sierra være en av de enkleste bilene å skifte bakfjærer på.

Noen som har prøvd å strekke senkefjærene bak slik at man slipper det klassiske sierrautseendet der bilen ser ut til å stå i oppoverbakke hele tiden, og at eksosanlegg subber nedi med en gang man får litt dødvekt i baksetet? Funker fint på norske vinterveier, og har antakelig berget meg fra en del fastkjøringer i vinter.

 

 

bare kapp den litt fram så blir den bein ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gangzta

Skru løs demperen på brua, og skru løs feste til brua foran i chassie... Ta ut fjæra fremover uten å skru løs verken bremseslanger eller drivaksler eller noe... Fjærklemmer trenger du heller ikke... Er så enkelt så... ;)

Link to comment
Share on other sites

bare kapp den litt fram så blir den bein ;)

HeHe. Veit det e litt av kulturen i Trønderlag og lokalt her jeg bor. Har kjørt diverse kappsenka volvo og er ikke overbevist av kjøreegenskapene etterpå (typisk spretter en meter til sideveis vist man møter en hump i en sving)! Er dessuten litt synd ø ødelegge ett senkesett som er godkjent. Jeg kunne også montert Jamex fjærer foran, som er en del mykere enn de jeg har og dermed siger mer. Men da er nesten litt av vitsen med senkesett og gode kjøreegenskaper om vintern borte, ettersom at jeg ikke definerer kjøreegenskaper som at bilen skraper nedi hele tiden og man fungerer som en slags brøyteplog. Funker fint med lav bil (er jo finere også) i delene av landet man faktisk har vei standard på europaveier og riksveier. Jeg vil ikke definere E6 i Nordland som vei, heller krøttersti. Mange sier E6 stopper i Nord Trønderlag og ikke begyner før Troms igjen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...