Jump to content

Tips for montering av annlegg i bil


RoyK

Recommended Posts

Hadde du sett hvor mye av bilens karosseri/skjøter hvor ting bare er punktet/limt i dag hadde du fått sjokk.

 

 

jobber med dagens biler så jeg veit at veldig mye blir limt. men gulvet og ramma på biler blir aldri limt på vanlige biler.

 

punktsveising er en ting da. det er ingen biler vi vanlige kjører som ikke er punktsveisa. men hele bilen er ikke bare sveisa med et punkt. er nok ganske mange tusen punkter i en bil og det overgår nok kabeltverrsnittet vårt ganske mange ganger.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Audiocore

I en normal bil med et normalt stort annlegg vil ha det lite å si. Men skal man dra i gang med noe alvorlige greier så lønner det seg helt klart. Gjerne med kabel i tillegg til karosseriet ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

I den vanlige bilen min har jeg 2x50mm2 fra batteriet og bak, en til pluss og en til minus :)

 

Har hatt alt fra 2000w rms amper til 800w rms, problemer med strøm? Aldri....

Selv har jeg gjort dette i alle bilene mine de siste årene, fordi det sparer meg for endel problemer som kan oppstå utenfor min viten, som å vite hvor god jording jeg har i karosseriet osv..

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

kjempe fin guid som er laget her, enste jeg synes mangler for og spare elektroniken i forsterker,cd spiller og bilens elektronik er at man skal koble på pluss også minus.

(kan godt hende at jeg har oversett dette når jeg har lest)

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
hvorfor overdrive kabelstørrelsene så sykt bestandig? er dere klar over at man ikke trekker så mye amper som folk skal ha det til?

Fordi jo tynnere kabelen er jo mer spenningsfall får du, jo mer spenningsfall du får desto mindre effekt yter forsterkeren og mer strøm trekker den..

 

Jeg kan jo fort snu på flisa da...

Hvorfor legger ikke folk opp skikkelig kabel med en gang? Er dere klar over at utstyret ofte trekker mer ampere enn det folk skal ha det til?

 

I min bil har jeg lagt opp 50mm2 fordi jeg har god tilgang på det, samt at det er jo bare tull å drive å spare inn kronene på kabel. Man kan like gjerne gjøre

det skikkelig med en gang.

 

Folk handler anlegg til 10-15-20 000kr men å spare 600kr på strømkabel det SKAL de... <_<

 

 

Og legger man 50mm2 kabel med en gang slipper man som regel å oppgradere kablingen om man skal ha flere forsterkere, eller en ny forsterker som er større enn den gamle.

Edited by Techpoint
Link to comment
Share on other sites

har faktisk det problemet i bilen min akkurat nå. har alltid tenkt at jeg skal jo bare ha litt anlegg så trenger ikke så kraftig kabling. kjøpte av den grunn bare 25kvadrat.

sitter plutselig med ei monoblokk på 1100w og diskolys i alle retninger. skal nå bygge ned litt på stereon av den grunn. til jeg har råd til å kjøpe en matchende 4kanaler og kabling til greiene. så kabel har nok mer å si en man trur. angrer på at jeg ikke gjorde det skikkelig med en gang.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at folk får den såkallte "turbostøyen" er dårlig jord til ampen, og det som skjer er at ampen begynner å trekke strøm via signalkablen som brenner jordsikringene og deretter har man det gående med støy..

 

Hvis du kobler signalkabelen til før jordingen på forsterkeren så trekker jo ampen ALL strøm via signalkabelen, og da brenner man jordsikringene tvert.

Selv om forsterkeren ikke "står på" så trekker den strøm når man kobler til kablene..

 

 

Det her ville ikke jeg bekymra meg så veldig om. Det går ann å overbekymre seg over ting også, som ikke har den egentlige betydning i realiteten.

Du kobler ingenting på batteri side før du har kobla ferdig alt bakover anyway.

Kjøp skikkelige signalkabler du, og koble anlegget ferdig før du tester noen ting.

Det med å dra jording frem igjen til batteri er unødvendig. Men gjør det for all del. De fleste med såpass stort anlegg har vel ekstra batteri bak, kobla til anlegget.

Uten å ha det ville ikke jeg brydd meg. Du lager bare lengre vei for strømmen å gå uansett.

 

Når det kommer til dette med å dra kabel, så synes jeg selv det skal mye til før du overdriver kvadraten på annlegget.

Det er mye strøm som skal bak, og bevege seg kjapt, uten at kabelen blir varm. Blir kabelen varm svekker det også isoleringsevnen, spesielt ved gjennomføringer i karrosseri.

Ved liten kabel er den lettere påvirkelig fra egentligt alt...

 

 

Når det gjelder rekkefølge..om pluss eller minus skal kobles først... (ref Johanness1's innlegg) Vel.. Det kan hende du ender i en slik situasjon at du må skifte sikring også. Kobler du da av jordingskabelen, skifter sikring på plussen og så kobler jordinga opp igjen?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Kjøp skikkelige signalkabler du, og koble anlegget ferdig før du tester noen ting.

Helt enig :)

 

Det med å dra jording frem igjen til batteri er unødvendig. Men gjør det for all del. De fleste med såpass stort anlegg har vel ekstra batteri bak, kobla til anlegget.

Ekstra batteri bak er ikke alltid ett alternativ, plassmangel osv, og har man syrebatteri er det jo egentlig ikke aktuellt uten utlufting.

 

Uten å ha det ville ikke jeg brydd meg. Du lager bare lengre vei for strømmen å gå uansett.

Med akkurat dette utsagnet så innrømmer du egentlig at du ikke har så peiling på dette med strøm i bilen.

Selv om du kobler jordingen til forsterkeren din bak i bilen så går fortsatt strømmen gjennom hele karosseriet og frem til batteriet.

 

 

Når det gjelder rekkefølge..om pluss eller minus skal kobles først... (ref Johanness1's innlegg) Vel.. Det kan hende du ender i en slik situasjon at du må skifte sikring også. Kobler du da av jordingskabelen, skifter sikring på plussen og så kobler jordinga opp igjen?

Jording kobles alltid først, og når den er på plass er det ikke nødvendig å koble den fra igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jording kobles alltid først, og når den er på plass er det ikke nødvendig å koble den fra igjen.

 

Mener jeg og. Men er ikke det folk lærer på skole i dag. Nå aner jeg ikke hva som er sånn "generelt-all-over" men på VK1 fag her i byn lærer de å koble + først av en eller annen grunn.

 

 

Med akkurat dette utsagnet så innrømmer du egentlig at du ikke har så peiling på dette med strøm i bilen.

Selv om du kobler jordingen til forsterkeren din bak i bilen så går fortsatt strømmen gjennom hele karosseriet og frem til batteriet.

 

Ja, utsagnet var faktisk feil...formulert litt galt.

Poenget her var mengde materie som leder strøm. Ved kabel kan du fort produsere en flaskehals.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

større kabel. større magnetfelt. mer sjanse for å forstyrre mere elektronik i bilen.

 

 

tviler på at det er noe stort problem. min strømkabel ligger 2 cm unna motorstyringa mi. og jeg har aldri problemer med forstyrrelser av noe slag.

 

trur svært få har dette problemet. da har de ihvertfall brukt en kabel med lite skjerming eller noe sånt, også er de fleste komponenter i bilen ganske godt skjermet fra sånne ting.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sierrano

Til dere som lurer på hvorfor de nevnte "jordingssikringen" som nils nevner brenner NÅR MAN kobler først + til forsterkren og signal kablene til spilleren: FORDI kondensatoren som er på 12volts siden i forsterkeren skal laddes opp og da kan de bare TREKKE strøm gjennom jordingsbannene til spilleren som er tilkoblet gjennom RCA kablene siden det ikke er tilkoblet minus til forsterken... -elementær elektronikk-

 

Derfor anbefales å koble + og - ferdig til forsterkeren og remote og slå på og se at det fungerer -først da kan man koble til signal kablene... enkelt å husk og sikreste måtte å gjøre det på...

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
hvordan kan det gå strøm igjennom en krets som ikke er sluttet? det lurer jeg på.

 

regner med at du forstå det som tuszi svarte? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

jeg har ett lite problem, akkurat det å spille høyt i bilen min.. lyden inni er helt kanon! men. utenfor høres det så forfærdeli ut at jeg nesten har slutta å spille høy musikk i bilen.. er ikke det at skiltet rister.. er hjulbrønnen <_< noen som har tips til en enkel løsning? har tenkt på å kjøpe lydemping å klistre på hele gulvet baki, men vet ikke om dette vil hjelpe, eller sveise/forsterke den

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Du kan jo alltids kjøpe lyd tetting etc å teste, har aldri hatt dette problemet selv. Ta ut alle løse ting, så burde det komme seg. Men enkelte biler er bare helt forferdelig og styre med, har selv en kia sephia gtx, (fikk den) og den er temmelig lydtett. Men lykke til!

 

Føler ikke jeg greier å gi deg et sikkert svar.Vil ikke at du skal bruke unødige penger, men er det ingen andre som svarer ville jeg så absolutt prøvd det.

 

Svarer litt på diskusjonen som tidligere har vært og jeg, angående det med og trekke - helt bak og ikke bruke karroserriet har jeg aldri hørt om, men er jo ikke helt utenkelig at folk som driver med det i konkurranser gjør det, men lengre lengde er jo større tap etc, jordingen bør være massiv og kort ettersom hva jeg har lært. Skraper man godt i karroseriet og får en god kobling vil dette holde bedre enn ok.

 

Fikk turbolyd jeg og, men det var fordi ene forsterkeren tok kvelden, (var vel mer en turbolyd, var noe helt sinnsykt i svinger)

 

Beklager alt maset, men til slutt vil jeg bare si at du som har mekket tråden her bør få pluss i boken:) Skum leste bare igjennom den, samt så noen andre svar, og ja. Kunne vært en fordel å trekt opp ny remote, ettersom at den kabelen er ekstremt lett å ødelegge etc.

 

/mvh Martin

 

Du kan jo alltids kjøpe lyd tetting etc å teste, har aldri hatt dette problemet selv. Det lager jo litt lyder, men blir fort slik med 4 6x9 som står oppreist i hatthyllen vendt mot ryggen, og 2x 12`ere elementer samt et frontsett. Batteriet leverer faktisk for lite strøm, men det var bare litt skryt.

 

Føler ikke jeg greier å gi deg et sikkert svar, selvom det trossalt er mye derfor vi har lyd tetting. Vil ikke at du skal bruke unødige penger, men er det ingen andre som svarer ville jeg så absolutt prøvd det.

 

Svarer litt på diskusjonen som tidligere har vært og jeg, angående det med og trekke - helt bak og ikke bruke karroserriet har jeg aldri hørt om, men er jo ikke helt utenkelig at folk som driver med det i konkurranser gjør det, men lengre lengde er jo større tap etc, jordingen bør være massiv og kort ettersom hva jeg har lært. Skraper man godt i karroseriet og får en god kobling vil dette holde bedre enn ok.

 

Fikk turbolyd jeg og, men det var fordi ene forsterkeren tok kvelden, (var vel mer en turbolyd, var noe helt sinnsykt i svinger)

 

Beklager alt maset, men til slutt vil jeg bare si at du som har mekket tråden her bør få pluss i boken:) Skumleste bare igjennom den, samt så noen andre svar, og ja. Kunne vært en fordel å trekt opp ny remote, ettersom at den kabelen er ekstremt lett å ødelegge etc.

 

"beklager eventuelle feil, skrev i farten, må ut å få inn høyet"

/mvh Martin

Edited by Palo
Link to comment
Share on other sites

the big 3 upgrade (ekstra tjukkeledninger i tilleg til dem som er, fra dynamo til batteri,jording fra motor, jording til batteri) burde vel være med i denne ;) vist du sliter med litt psnningsfall så hjelper dett mye på :)

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

 

 

Svarer litt på diskusjonen som tidligere har vært og jeg, angående det med og trekke - helt bak og ikke bruke karroserriet har jeg aldri hørt om, men er jo ikke helt utenkelig at folk som driver med det i konkurranser gjør det, men lengre lengde er jo større tap etc, jordingen bør være massiv og kort ettersom hva jeg har lært. Skraper man godt i karroseriet og får en god kobling vil dette holde bedre enn ok.

 

Fikk turbolyd jeg og, men det var fordi ene forsterkeren tok kvelden, (var vel mer en turbolyd, var noe helt sinnsykt i svinger)

 

 

/mvh Martin

 

Og den ene forsterkeren din tok kvelden fordi?

 

Om man har en kort jordkabel til karosseri eller en jordingskabel helt fram så er nok forskjellen på lengden minimal, kanskje 10-20cm MAKS.

Link to comment
Share on other sites

Og den ene forsterkeren din tok kvelden fordi?

 

Om man har en kort jordkabel til karosseri eller en jordingskabel helt fram så er nok forskjellen på lengden minimal, kanskje 10-20cm MAKS.

 

 

Må jeg svare? hehe=P Feilreinte litt så kjørte litt for mye på den, men er jo sånt som skjer, har ikke frontsett som spiller nå. Men med frontsett, 4stk 6x9`er + 2 12`ere mener jeg å huske at det trakk ca 110-130 A på maks, (sån ca) husker ikke helt. Ble for lite med 1 batteri, har ikke orka og koblet til remote og sitte i et batteri til.

 

Nå kjører jeg 1 forsterker på vær sub, samt 1 firekanals på 6x9`ene

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg skal re-installere bass og forsterkeren i bilen. Alt av ledninger er klart til å plugges inn i forsterker igjen, strøm fra batteri med sikring er i orden fra før. Men, når jeg skal plugge 12v inn i forsterkeren fra bilens batteri, så har jeg hørt jeg bør skru ut den sikringen først ved batteri, er dette riktig? og sier ikke pang når jeg skrur den ut? hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal re-installere bass og forsterkeren i bilen. Alt av ledninger er klart til å plugges inn i forsterker igjen, strøm fra batteri med sikring er i orden fra før. Men, når jeg skal plugge 12v inn i forsterkeren fra bilens batteri, så har jeg hørt jeg bør skru ut den sikringen først ved batteri, er dette riktig? og sier ikke pang når jeg skrur den ut? hehe

ta den ut før du kobler til forsterkeren ja :) sier ikke pang når du tar ut sikringen :) kan knistre litt når du setter sikringen i igjen etter du har kobla til forsterkeren, men er ikke noe farlig :)

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...