Jump to content

chiptrimme 2,9 24V


grandisjohn

Recommended Posts

Er det noe merkbart å hente ved å chiptrimme en 2,9 24V, ev. hvor mye? Tenker også på å kombinere dette med bytte av kammer. Hvilken type er å anbefale for bedre bunndrag? Er denne kombinasjonen noe å satse på, og hvor mye effektøkning kan jeg regne med? Fint om noen med erfaring med slik trimming tegner og forklarer litt..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

He he....Nyskaffet info for meg dette, ikke forsøkt selv!...enda..., men ikkenavngitte kilder sier at kammene til BOB-motoren kan brukes som "trimkam" til BOA-motoren...

 

Så hvis det er BOA motoren du vil ha mere bunndrag av, kan du vissnok gjøre dette, er det BOB du har....så skal jeg ha kammene dine..he he

 

chip til disse tror jeg er "bortkastet", i og med at det ikke er turbo på dem...Du får vel kanskje en 10-15 hester mer, for kanskje 5000-10000 kroner....

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har egentlig litt tro på det.. Bilen går jo bra nok slik den gjør, men det er rart med det.. Er liksom ute etter det lille ekstra som jeg tror en chip kan gi. Fint om du kunne komme med litt beskrivelser på forskjellen fra han svensken. Og som nevnt kammer.. Det er en BOA motor, og jeg har også hørt at kammer fra BOB kan gjøre brukbar nytte, men at de er vanskelige å skaffe. Ev. andre kammer som kan anbefales? Dette må jo f.eks BR.Racing V6 vite...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru

For bedre bunndrag så skal du ha BOB kammer som sakt over, men jeg ville heller valgt datasprut enn chip. Mer og hente ut av det og du får det til 6-7000.

Link to comment
Share on other sites

10 HK, hmm... Datasprut, hvor mye kan man regne med å hente, med og uten f.eks BOB kammer? og hvor omfattende er dataspruten å koble opp, hva av originalt motornett må byttes? Høres jo ganske fristende ut dette, synes jeg. Blir mye spørsmål dette, men det er jo en del folk her med erfaring også...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru
10 HK, hmm... Datasprut, hvor mye kan man regne med å hente, med og uten f.eks BOB kammer? og hvor omfattende er dataspruten å koble opp, hva av originalt motornett må byttes? Høres jo ganske fristende ut dette, synes jeg. Blir mye spørsmål dette, men det er jo en del folk her med erfaring også...

 

 

er ikke sikker på hvor mye du øker men med mer enn 10hk hvertfall, og hele motornettet byttes ut med bare noen få ledninger. så du slipper de stygge ledningsklysene i motorrommet

Link to comment
Share on other sites

skal du ha datarpsut så har du en del valg. men spørs hva du er intr og legge i det selv.

Hvis du har penger så er det bare og kjøpte haltec eller lignende og få noen til og mappe bilen for deg.

billigere utgave er MS data styring, men da må du lese og lære selv.

 

Ledningsnettet behøver nødvendigvis ikke og byttes ut. På enkelte datastyringer og bil modeller så får du overgang fra Datastyringa og til resten av elnettet.

 

Fordelen med datasprut er at du kan få tunet bilen mer som du vil. justere tenning, bensin mengde, fjerne turtal sperre osv.

 

NB ang trimmme 24v så er innsuget en stor flaske hals der. få bygd om innsuget. Det kan du tjene bra på.

Edited by cossie_storm

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar så langt.. Haltec datasprut, mapping og modifisert innsug lukter smask-kombinasjon, men høres jo dyrt ut.. Fint om noen kan utype enda litt mer, om priser, hvor jeg bør henvende meg for å få ting kjøpt/gjort, og en indikasjon på hvor mye dette riktig utført kan hjelpe.

MS er vel en billigere løsning, men hvor bra dette blir ser ut til å gå mest på flaks og tilfeldigheter, hvis man i det hele tatt får det til å gå..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøvde en hjerne med chip i 20m`n uten att jeg syntes det gjorde store forskjellen, om noe i det hele tatt...

Kjøpte datasprut fra emeraldm3d, der får du med map til 24v på 230hk+ original motor.

Dave Walker som driver firmaet er samme mann som skrev haynes manualen som omhandler engine management, så fyren vet hva han driver med.

Koster 580 pund + frakt og det staten skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Har en lten luremodul til å montere på luft temp kontakten. denne selges rundt som universal chip.

 

lurer ecu til å tro det er kaldere en aktuell luft temp, og da gir ecu mere bensin og forandrer tenningskurva,som så gir økt effekt.

 

finnes og en justerbar bryter som er en motstand som du bestemmer hvilken temp ecu skal tro motoren har.

 

denne er da finere å bruke en den faste. men har testet ut begge. og det blir omtrent likt med den jeg har til 300kr.

 

enkelt å montere. er ikke laget for å gi for mye.

 

går og ann å lage et rele med bryter i bilen som du kan skifte med.

 

anbefaler og en oppgradert bensintrykk regulator. 3.5bar. gir vel og litt exstra. koster vel over 2000kr.

 

mulig du da ikke kan bruke begge deler.

 

billig metoden er å lage en enkel trykkjustering med klokke fra Tess. som man tar på retur slangen fra fuelrailen.

 

da kan du øke trykket litt.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Datasprut er vel egentlig veldig utelukket.. Koster vel 5-6 for en billig sprut.. og for at det skal gi noe er effekt så må det mappes skikkelig så da er du vel på 13-15 regner jeg med...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk tak i et brukt superchip for en billig penge. Angrer ikke på det kjøpet, merkbart bedre drag i mellomregisteret. Jeg har også BOB-kammer MED timingskivene i BOA'n min.

 

Om jeg hadde hatt valget mellom et nytt chip og alternativer hadde jeg gått for megasquirt. Det er et firma i oslotraktene som setter opp megasquirt billig, men husker ikke hva de heter i forbifarten.

Emerald anbefales også.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i et brukt superchip for en billig penge. Angrer ikke på det kjøpet, merkbart bedre drag i mellomregisteret. Jeg har også BOB-kammer MED timingskivene i BOA'n min.

 

Om jeg hadde hatt valget mellom et nytt chip og alternativer hadde jeg gått for megasquirt. Det er et firma i oslotraktene som setter opp megasquirt billig, men husker ikke hva de heter i forbifarten.

Emerald anbefales også.

 

Megasquirt satt opp billig av folk som driver med slikt høres jo fristende ut, men skulle hatt navnet på det firmaet i oslotraktene da..

Den superchipen du nevner, er det den blå "piggy back" typen som du setter rett på motorstyringsmodulen..?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har en lten luremodul til å montere på luft temp kontakten. denne selges rundt som universal chip.

 

lurer ecu til å tro det er kaldere en aktuell luft temp, og da gir ecu mere bensin og forandrer tenningskurva,som så gir økt effekt.

 

finnes og en justerbar bryter som er en motstand som du bestemmer hvilken temp ecu skal tro motoren har.

 

denne er da finere å bruke en den faste. men har testet ut begge. og det blir omtrent likt med den jeg har til 300kr.

 

ikke for å ødlegge noe for deg altså, men for å kansje hjelpe noen som kan vurdere å kjøpe.

http://fahrzeugteile.search.ebay.de/chip_A...0QQsacatZ131090

her har du noe av det samma. bare at den koster 30kr..

en gang for mange år siden da jeg ikke viste noe om bil, kjøpte jeg en slik "chip" av brv6racing til 1000kr. det var bare en 10kr motstand, har fortsatt fargekodene på den hvis noen skulle ville skaffe seg en lik billigt (ca maks 10 kr).

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har den blå piggybacksaken ja..

 

Jeg blir veldig glad hvis noen kan fortelle meg hvor jeg kan få tak i en sånn en, og eventuellt pris. :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...