Jump to content

Bytte girkasse ++


Guest Syk-O

Recommended Posts

Har prøvd å søkt meg fram til dette, men fant ikke ut stort.

Jeg har en granada mk1 som jeg hadde en 2,8 v6 med 4-trinns kasse i.

Men nå skal jeg bytte til 2,9efi fra scorpio og en granada 5-trinns kasse.

Jeg bruker da clutch fra 2,8 motoren hvis det går... Men så ser jeg på 5-trinnskassa at inngående aksel ikke stikker like mye ut som på 4-trinnskassa. Fungerer dette greit likevel? Si ifra hvis jeg har glemt noe... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å søkt meg fram til dette, men fant ikke ut stort.

Jeg har en granada mk1 som jeg hadde en 2,8 v6 med 4-trinns kasse i.

Men nå skal jeg bytte til 2,9efi fra scorpio og en granada 5-trinns kasse.

Jeg bruker da clutch fra 2,8 motoren hvis det går... Men så ser jeg på 5-trinnskassa at inngående aksel ikke stikker like mye ut som på 4-trinnskassa. Fungerer dette greit likevel? Si ifra hvis jeg har glemt noe... ;)

 

Hvis du veit at 5 trinns kassa kommer fra en Granada så er ikke dette med den kortere inngående akselen noe å bry seg om. Husk også å bytte til 2,8 svinghjul på motoren hvis du skal bruke 2,8 clutch.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du veit at 5 trinns kassa kommer fra en Granada så er ikke dette med den kortere inngående akselen noe å bry seg om. Husk også å bytte til 2,8 svinghjul på motoren hvis du skal bruke 2,8 clutch.

 

Men som jeg kan se, så vil ikke den inngående akselen ligge mot veiva i det hele tatt slik som den gjorde med 4-trinnsen. Vil ikke dette slite girboksen ganske mye?

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9.

 

Kan jo ikke være sikker, men jeg kjøpte girboksen, mellomaksel og bakaksel fra en med granada 2,3. Og han sier at kassa er fra 2,3. Girboksene er jo akkurat like lange ut ifra det jeg ser. Har svingjul fra 2,8 som jeg monterer på ja.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9.

 

2,9 svinghjul på T9 går fint, fordi 87/88 Scorpio 2,9 hadde T9 kasse.

 

Kan jo ikke være sikker, men jeg kjøpte girboksen, mellomaksel og bakaksel fra en med granada 2,3. Og han sier at kassa er fra 2,3. Girboksene er jo akkurat like lange ut ifra det jeg ser. Har svingjul fra 2,8 som jeg monterer på ja.

 

Kansje kassene til 2,3 har kortere aksel også(?) Med at du vet at kassa kommer fra en Granada så tenkte jeg på 2,8.

Har ei overhalt og epoxylakkert 5 trinns kasse til 2,8 til overs hvis du er interessert..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

2,9 svinghjul på T9 går fint, fordi 87/88 Scorpio 2,9 hadde T9 kasse.

 

 

 

Kansje kassene til 2,3 har kortere aksel også(?) Med at du vet at kassa kommer fra en Granada så tenkte jeg på 2,8.

Har ei overhalt og epoxylakkert 5 trinns kasse til 2,8 til overs hvis du er interessert..

 

Stikker akselen lengre ut på den girkassa da? Sykt dyrt å frakte den til Steinkjer da... :wacko:

Hva skal du ha for den da?

Link to comment
Share on other sites

Stikker akselen lengre ut på den girkassa da? Sykt dyrt å frakte den til Steinkjer da... :wacko:

Hva skal du ha for den da?

 

Skjønner egentlig ikke problemet med akselen, og jeg har kjørt litt med kassa på 2,9 24V med 2,8 svinghjul og clutch, og det fungerte fint. (bortsett fra at clutchen var litt pøkk da..)

Ikke veldig dyrt å sende med Linjegods, og 1500K for kassa må jeg ha..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle colognekasser er like. Kan kjøre 4trinns rattsleiv fra v4 på en bob cossiemotor, om så er. Eneste som skiller på akselene er evt tykkelsen på ytterste biten, som går i pinnelageret. Mål dimmen på den og få rett pinnelager på ford, om det skurrer der. Kan tenkes man må bygge om litt på utløserarmen på clutchen ved enkelte bytte. F.eks V6 på v4 kasse o.l.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...