Jump to content

2.8-3.5 liter


turbocoupe

Recommended Posts

Hei..

nåken som har prøvd/sjekka opp i stroka 2.8 motora?

ser specialiced engines og car clinic i england har begge 3.0-3.7 liters motora..

 

Hadde vert artigt med en 3.5 liter i xr4i med litt grommare toppa v6t21 kam grenrør og kansje megasquirt på efi innsuget..eller k-jet

er ikkje ute etter nåke baneracer.. dette burde bli en god cruise motor og genial til og slepe bilhengar/campingvogn (og litt sidelengs) kansje en 240-50 hk i motoren (ser carclinic oppgir 240hk med steg 3 toppa T21 kammen og k-jet)

 

tenker og på at en slepp godkjennings problem ved f.eks turbo eller 2.9 24ventilers.. og at det ikkje er nåke andre har..

 

prisane e som alltid skyhøge på V6.. men trur det kunne vert en artig motor.. og funka det bra kunne eg godt tenkt meg stroka twinturbo i taunus coupeen og...

 

Så som sagt.. nåken som har snusa på ditta her før?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

nåken som har prøvd/sjekka opp i stroka 2.8 motora?

ser specialiced engines og car clinic i england har begge 3.0-3.7 liters motora..

 

Hadde vert artigt med en 3.5 liter i xr4i med litt grommare toppa v6t21 kam grenrør og kansje megasquirt på efi innsuget..eller k-jet

er ikkje ute etter nåke baneracer.. dette burde bli en god cruise motor og genial til og slepe bilhengar/campingvogn (og litt sidelengs) kansje en 240-50 hk i motoren (ser carclinic oppgir 240hk med steg 3 toppa T21 kammen og k-jet)

 

tenker og på at en slepp godkjennings problem ved f.eks turbo eller 2.9 24ventilers.. og at det ikkje er nåke andre har..

 

prisane e som alltid skyhøge på V6.. men trur det kunne vert en artig motor.. og funka det bra kunne eg godt tenkt meg stroka twinturbo i taunus coupeen og...

 

Så som sagt.. nåken som har snusa på ditta her før?

 

Ett av problemene med disse motorene er at de har veldig liten slaglengde. Nå de strokes blir alt bedre og selv om motorvolumet øker drastisk så påstås drivstoff forbruket å minske pga at motoren funker mye bedre med en mer riktig slaglengde. Toppene bør maksportes og det samme gjelder også innsuget.

En slik oppskrift blir garantert suksess.

Alternativet er 4,0 motoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene med disse motorene er at de har veldig liten slaglengde. Nå de strokes blir alt bedre og selv om motorvolumet øker drastisk så påstås drivstoff forbruket å minske pga at motoren funker mye bedre med en mer riktig slaglengde. Toppene bør maksportes og det samme gjelder også innsuget.

En slik oppskrift blir garantert suksess.

Alternativet er 4,0 motoren.

begynn med 2.9 i motoren.toppene på 2.8 i motorem er jo heilt feil. (siamesiske porter)

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

portede 2.8 usa toppa med 44.5 mm innsug ventil og max porting burde funke.. dei har 3 eksosporta...

litt av moroa med en sann motor er at den ser standard ut på utsida også..

 

ja såg at specialiced engiens var overraska på at bensinforbruket vart såpass lite øka som det vart..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Ford For Life

må man kjøpe splitt nye topper eller finnes det topper fra andre v6ere som passer med tre eksos porter???

Link to comment
Share on other sites

kan få ordnet slike topper om du er intr.

men orginale er det mindre ventiler og trange kanaler i toppene.

 

jeg har slike til sierran xr4x4 twin sekvential min.jeg skal bruke senere. de er max portet og max ventiler. de er gode for ca 300sugehk.har jeg lest om fra statene.

 

da er alt anna modda max rundt også.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life
kan få ordnet slike topper om du er intr.

men orginale er det mindre ventiler og trange kanaler i toppene.

 

jeg har slike til sierran xr4x4 twin sekvential min.jeg skal bruke senere. de er max portet og max ventiler. de er gode for ca 300sugehk.har jeg lest om fra statene.

 

da er alt anna modda max rundt også.

 

hørtes kuuult ut..

mye koster de toppene du skal selge???ser budgetet styarter å meget trangt så er ikke sikkert jeg får penger til og kjøpe de nå men har du en pris så kan jeg se på det

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. jeg har en veiv som passer i 2.9 motoren,(litt modifikasjoner kreves.. den har 84mm slaglengde. kontra 72mm på 2.9-( denne kan også tilpasses en 2.8 blokk, da må fronten på veiva moddes til kamdrev.og nedre del av syl foringene må slipes av til skinkene på veiva. samt på siden til rådearmene.

 

det kreves 95mm borring.(3.6l) man må slipe vekk på siden av blokka i bunn.der rådene svinger forbi. og så må det brukes stempler med lavere krysspinnehøgde.

 

i UK. pleide de å bruke Opel stempler.

 

har og det meste til ombygging og stroking av v6.

 

Frofix

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. jeg har en veiv som passer rett på plass i 2.9 motoren. den har 84mm slaglengde. kontra 72mm på 2.9-

 

det kreves 95mm borring. må slipe vekk på siden av blokka i bunn.der rådene svinger forbi. og så må det brukes stempler med lavere krysspinnehøgde.

 

i UK. pleide de å bruke Opel stempler.

 

har og det meste til ombygging og stroking av v6.

 

Frofix

 

 

hva vil deler komme på da ca? og hvor mye effektøkning?

Link to comment
Share on other sites

kommer ann på om det skal gjøres billigst mulig. da vil det bli støpte stempler. jeg har noen som er oppgradert til å være bedre kvalitet en vanlig org stempler. de er gode nok til sugetrimming. tar man sånne stempler. kan man regne ca 8000kr.

 

modifisering av org rådearmer. og skifte til arp rådebolter. oppgrad veivbolter. veiv.ballansering. letta svinghjul,

 

blir fort 20000kr+

 

alt avhengig av budgett. kan jo saktens kline i noen gamle opel 2.0l stempler og. men de må tilpasses. blir mye jobb. uansett hva man gjør dette til.

 

for å hente effekt kreves kam bytte. og porting og store ventiler. opp med flow i toppa.

 

De artiklene jeg har ang dette emnet. viser alt fra 220-250hk. på 3.5-3,7

 

tatt i betrakting av oppgrad alt ellers på motoren.

 

 

dreimoment er og noe som øker fort fra kjedelige 216nm på en 2.8 motor. til 350nm,da nærmer man seg explorer 4.0l motoren. som jeg for tiden og bygger en sprek maskin ut av.

 

det vil være etter min menig,mye enklere å starte på en 4.0l maskin. en ohv 90-93modell.

 

den har potensiale på over 350hk som sugemotor. sitter rollercam orginalt. toppa er med små ventiler. plass til digre ventiler. portene i toppen er store i utgangspumktet. lite porting må til.

 

de oppgir effekten på disse motorene med 160hk.og ca 350nm. disse er beregnet for tunge suv. og kammen har lite effekt register. men heller tatt sikte på dreimoment framfor hk.

 

som de gjør på marine motorer. denne roller kammen er å få i noen trimsteg .men fortsatt til suv. en mere riktig effekt sliping av kammen er gull.

 

men veldig dyrt. kostet meg 5000kr å få omprofilert min kam. den fikk 280grader durasjon. framfor kjedelige ca 240-.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...