Jump to content

Bunndrag borte


kimsa

Recommended Posts

Har postet om dette før, bare i en litt annen setting. Håper noen kan svare denne gang.

 

Jeg og mondeoen går nå inn i vår 4 sommer. Men om våren og av og til om høsten så er ikke bilen spesielt vennelig. Den mister bunndraget sitt, og lugger noe fryktelig om den blir kjørt på lavt turtall med litt motstand. Dette skjer vær vår og høst når temperaturene svinger mellom kaldt om morgenen og varmt på dagen.

 

Hva er galt?

Bilen er feilsøkt flere ganger på værksted en jeg kan huske tall på, så å sende den inn for å lese av feilkode er nytteløst. Det er ingen feil!

Link to comment
Share on other sites

I rikti gamle dager frøs (iset) innsuget på enkelte , da manglet forvarmingen på innsugsluften .

 

Gikk utfra dette problemet var løst på "nyere biler" men om det satt på på kon filter "kan sikkert dette også hende " dessverre :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 andre lufmassefølere liggende i garagen. Har byttet vær vår siden jeg kjøpte bilen, men denne gangen kan jeg ikke forstå at det kan være det som er grunden. I såfall er det en sær bil som må ha ny måler en gang i året.

 

Men den går til tider som en dass, og lugger, plutselig.

 

Kjørte til oslo i går, og alt var fint til vi kom til tunge bakker, da lugget den litt på 5 gear. Hadde ikke noe problem med å hålde hastigheten oppover, kunne til og med aksellerere men den lugget litt. Utrolig irriterende.

 

Virker liksom som den kveles av at den får for mye bensin eller noe

Link to comment
Share on other sites

Bidrar litt til topicen din jeg. Min også går ræva nå. Eller, den har gått ræva siden jeg satt på åpent luftfilter. Men det gikk ikke skikkeligt opp for meg før jeg testet en kamerat sin mondeo mk1 med samme motor (som har åpent konfilter også). Der kjente en faktisk at den dro før 3000 rpm, dro faktisk godt også.

 

Og idag så merket jeg at min gikk litt bedre. Merket det på kvelden kl 2300, og nå idag morges kl 0700. Det første som slo meg var temperaturen ute. Den var rundt 5-8 grader. Og jeg vet at konfilteret umuligt kan få like mye kald luft som med orginal luftfilterboks med mindre du har konfilteret nede ved frontfangeren elns.

 

Men siden kameraten min sin mondeo går så greit med konfilter, så slo det meg at kansje det var noe temperaturfølere som slo inn. Jeg har fjernet temp føleren i innsuget, den som satt i resonatorboksen (En på ford som sa den kunne jeg bare plugge ut). Plugget den tilfeldigvis inn igjen for et par uker siden. Har litt annet oppsett nå, så jeg tok en jalla løsning. Teipet den fast nært luftfilteret slik at den måler samme luft som luftfilteret suger inn. Merket ikke noe forskjell. Så slo det meg at kansje det har vært defekt hele veien? At det går etter en standarverdi når den ikke virker. Noe som resulterer i at når det er kaldt som nå, så blir blandingsforholdet bedre enn når det er varmt ute.

 

Eneste andre forandringer jeg har gjort i de siste dagene er å fylle på olje idag. Var under minimum (shame on me).

Jeg har alltid fylt 95 blyfri, men testet 200kr bensin med 98 blyfri (etter anbefaling fra en på jobb, siden jeg hadde planet topp, og høyere kompresjon, så ville dette være bedre sa han). Men idag på vei til jobb så fylte jeg oppi en skvett for 100kr med 95 blyfri så jeg slapp å fylle på vei hjem fra jobb.

 

Sikkert utrolig teit spørsmål, men kan det være 98 blyfri bensinen som har fått rensket opp i litt dyser eller noe lignende? Merker egentlig ikke noe forskjell syntes jeg når jeg kjørte med det. Men jeg kjørte ikke med så mye 98.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel ikke ha noe å si om du har fyllt 98 bensin så vidt jeg veit, men, en veit jo aldri... Det er tross alt en mondeo... Ikke akkurat feilfri biler.

 

Men uansett så tror jeg ikke dine feil kvalifiseres innunder denne topik, men for all del. Hjertlig velkommen som deltager og poster.

 

Min lugger mindre i styrke men oftere nå. Lurer på om eventuel kondens begynner å tørke opp. Gudene vet.

Gikk forresten til innkjøp av en 2000 modell mondeo med 1.8 motor til mamma på torsdag. Den går som en drøm. Utrolig stor forskjell på de motorene når det kommer til støy.

Link to comment
Share on other sites

Kimsa, husker du det jeg skrev om oljen idag morges?

Når jeg sto opp idag så sjekket jeg fordmondeo.org. Der var det en som skrev at han hadde fått fikset problemet med at den lugget, og gikk dårligt. Han har skiftet plugger, ledninger, sesnsorer ,coil osv, men til ingen nytte. Så prøvde han å skifte olje. Ettersom han hadde kjørt på 10w40 på begge mondeoene sine alltid. Han fylte 5w30 på bilen, og den har fått kraften tilbake, og lugger ikke. Frister noe jævligt å bytte oljefilter nå, og fylle opp med 5w30, i håp om at det skal fikse min også.

 

Her er link til tråden.

 

http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic....post/last/#LAST

Edited by b1rken
Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva det var som var på motoren fra før, eller hva jeg fikk oss ford da jeg sa jeg skulle ha 1l flaske med olje til motoren min (var litt lite rundt da jeg kjøpte den). Hva kan det være ford har gitt meg hvis det ikke var 5w30 helsyntetisk olje? Leste aldri på flasken, så bare det var ford logo på den :P

 

Hvilken 5w30 helsyntetisk olje bør jeg bruke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt på mineralsk 10W40 olje hele tiden, men skla forsøke å bytte til helsyntetisk 5W30.

 

Har blitt anbefalt å ha på noe som heter flusj før jeg bytter, for å fjerne rester av gammel olje. ( står i en av mine andre tråder her inne )

 

Jeg har forresten forsøkt å bytte plugg ledninger, lambeda, plugger, luftmassemåler, luftfilter, bensinfilter osv tidligere uten hell. Min feil kommer hver vår og har vært slik alle 4 årene jeg har hatt bilen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...