Jump to content

2,9 12v vil ikke gå på tomgang


MrFord

Recommended Posts

Har et problem med bilen min. Tok motorvask på den for en uke siden. og vil fortsatt ikke gå på tomgang.

 

prøvde å smøre opp tomgangs regulator, og bytte den vakum dritten som sitter bak ved torpedoveggen over innsuget

men ingenting hjelper.

 

Jeg må ha bilen på eu så hadde vært greit at den gikk så de får målt co:P

 

Takker for alle svar

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Har du fått den i gang. er det en 12v du har? Hadde en lignende feil på min 2.9. var kommet fukt inn i luftmengdemålerne. Funka greit etter jeg fikk tørka dem opp. Det kan jo også være fordelerlokk etc...

Link to comment
Share on other sites

det ekke LMM på min. Men skal har bestilt nytt fordeler lokk, rotor og plugger. så får vi se hva som skjer.

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Har nok satt seg ei vannperle en plass. Kan kødde lenge den i temperaturforandringene vi har nå. Hjelper nok ikke å bytte plugger og slikt, bedre å holde motoren varm i lange perioder, og om mulig la bilen stå i varm garasje om natta. Problemet vil helt sikkert forsvinne av seg selv.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hvor lang periode snakker du om da?

 

Tja, ihvertfall en to tre timer, ofte så mulig. Bare å råne rundt å rundt på Jessheim det.. hehe.. Fikk samme problemet selv etter motorvask, med samme motor i en Granada. Var i september, med samme temperaturforandringer som nå, under 0 grader om natta. Men etter en skikkelig "langtur" forsvant problemet.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

oki vi får se..

har byttet fordeler lokk, og rotor. de var ganske stygge begge 2...

oxo har jeg byttet plugger på den, og de gamle plugg ledningene var modene for utbytting så kjøper nye imårra (Off)

samt nytt bensin filter.

 

Oxo har jeg tatt opp samtlige kontakter i motorrommet og skrapet kjapt neddi der og hatt på noe guffelure

 

Så får vi se imårra når den får nye plugg ledninger. Da har jeg byttet alt av "billigdeler" til tenninga.

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

oki vi får se..

har byttet fordeler lokk, og rotor. de var ganske stygge begge 2...

oxo har jeg byttet plugger på den, og de gamle plugg ledningene var modene for utbytting så kjøper nye imårra (Off)

samt nytt bensin filter.

 

Oxo har jeg tatt opp samtlige kontakter i motorrommet og skrapet kjapt neddi der og hatt på noe guffelure

 

Så får vi se imårra når den får nye plugg ledninger. Da har jeg byttet alt av "billigdeler" til tenninga.

 

Hvis du får bilen til å gå godt igjen, så var det vel bare bra at det gikk som det gikk med den motorvasken. :) Aldri dumt med nyttfordelerlokk, rotor, pluggledninger og bensinfilter uansett. :) Hell i uhel spør du meg. Bilen går sikkert som ei klokke igjen snart, og da slipper du jo å tenke på de delene du allerede har byttet. Hvordan sitter pluggene på 12V motoren? Jeg har 24V og der sitter pluggene nedi toppen. Måtte blåse ut vann med trykkluft etter motorvask fordi gnisten gikk utenom pluggen på grunn av fuktigheten. (Brukte IKKE høyttrykkspyler og det anbefales heller ikke :P )Ta deg en tur på statiol og blås med trykkluft hvis du ikke har en kompressor og blåsepistol, så blåser du over alle kontaker i motorrommet. Da får du bort fukt på overflaten i allefall, hvis det skulle være noe der. Ellers så støtter jeg forslaget om å sette bilen et varmt sted når du ikke bruker den. Men hvis fukten har trengt inn et sted slik at den skaper overslag, så kan det ta lang tid før den fordamper.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Joa, selvsagt bra å få byttet slike deler, men ingenting av dette er årsaken til at bilen ikke vil gå på tomgang etter motorvask. Kan godt være at tomgangs-problemet allerede er borte, og det er fordi det i mellomtiden har tørket opp.

Pluggene på 2,9 12V sitter på samme måte som på alle andre eldre Ford V6`ere, det vil si 2,3 2,8 osv. 2,9 Cosworth toppene er altså helt annerledes.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ja gjenstår å se nå, måtte ha nye plugg kabler for de gamle datt fra hverandre når jeg dro de ut så... off.

Ja greit å få byttet ut de delene. Men, skal jo ha inn 24v maskin så er ikke så veldig stor gevinst for meg da:P

Men er jo veldig fint for den skjela som kjøper den motoren av meg senere da:P

 

Uansett, den har stått rolig nå siden fredag inne på versktedet, hvor det er sånn grei halv lunk.

Så kanskje jeg er heldig på mandagen. hehe

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

da er nye plugg kabler på, og hjalp ikke. Og idag har den gått i 3-4 timer sammenhengende tur-retur åmot.

Men vil fortsatt ikke gå på tomgang. Prøvde å nappe ut lamda, men til ingen nytte..

 

Den har oxo en tendens til å fuske og smelle på lavt gir og lavt turtall når jeg gir bånn gass.. (Sammenheng??)

og begynner å fuske og harke sikkelig når jeg har fra 10 L igjen på tanken.

 

Jeg kjører med et GreenFilter på bilen istedet for luftfilterbox.. er dette litt eller hele grunnen?

 

Begynner å bli sikkelig lei nå.. hehe. Noen som har noen glupe tips?

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

motoren er kassert for lenge siden, men jeg stilte opp tomgangen på den og da gikk den

Kunne vært TPS men uansett. Den gikk på tomgang og kom seg igjennom eu..

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

jeg har samme problem støtt og stadig. Hos meg hjelper det å koble av tomgangs regulatoren og kaldstarts føleren på siden av insuget og koble dem til igjen...

 

vanlig feil.

 

skal ikke påstå at dette er tilfelle hos deg. men en veldig vanlig promblem stilling

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...