Jump to content

Sotfilm (vs. lovverket?)


Guest Erger

Recommended Posts

Guest Erger

hei

hva er lov angående solfilm på ruter på bilen?

jeg har 4% runt får jeg bot eller mangellapp på d, viss jeg blir stoppet?

Link to comment
Share on other sites

Kravet til bakruta er at du skal kunne se blålys gjennom den.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Kravet til bakruta er at du skal kunne se blålys gjennom den.

 

Har snakket med biltilsynet om dette og de sier at det er ingen krav til bakrutene.. Da det finnes biler som er helt uten utsyn bakover inni bilen.. Ellers er det ikke lov å ha noe foran B stolpene..

Link to comment
Share on other sites

Kravet til bakruta er at du skal kunne se blålys gjennom den.

I såfall går det fryktelig mange ulovlige kjøretøy rundt om, inkludert alt av busser og lastebiler/trailere.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt med 43% rundt om i 4 år nå. Gått gjennom 2 eu kontroller og en tekninsk kontroll.

 

Kompiser av meg har fått 2800kr i bot pga film, de hadde mørkere enn meg.

 

Vil jo påstå att å kjøre med 4% rundt om er ren idioti, så sånn sett synes jeg du burde få bot. Du kan hevde i det vide og det brede att det ikke påvirker sikten din ut, men det er tull. om kvelden kan ikke du se en dritt ut av siderutene. Det er rett og slett uforsvarlig. Riv det av og legg lysere. Mørkere enn 40% lysgjennomslipp på siderutene forann er trafikkfarilig.

 

Har lagt film på snart 60 biler nå så snakker av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med biltilsynet om dette og de sier at det er ingen krav til bakrutene.. Da det finnes biler som er helt uten utsyn bakover inni bilen.. Ellers er det ikke lov å ha noe foran B stolpene..

§ 31-1. Generelt om vindu

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.

 

 

Dette er hentet rett ut fra Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).

Edited by Leo

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...