Jump to content

hjelp! ujevn gange og fusk


cossiemk1

Recommended Posts

Har nå byttet motor i bilen, fordi motoren som sto der var noe sliten. dette er en 90 mod sierra med ohc motor. Satte inn en rimelig nyoverhalt, identisk injection motor.

Problemet nå er at den jager på tomgang. Jeg har renset tomgangsregulatoren, uten at det hjalp noe særlig.

Så jeg lurer på om det kanskje kan være luftmengdemåleren som er dårlig? har renset den også, uten at det heller hjalp.

LMM, Map og lambda er det som satt der før jeg byttet motor, så jeg regner med at noe av det kødder... Tror ikke det er lambdaen da den ble byttet i fjor, og bilen oppførte seg ikke slik den gjør nå, når den gammle lambdaen var def...

 

Så, er det noen måte å måle om map eller lmm er defekt??

Et annet problem jeg har, er at bilen fusker etter ca 5 minutter på motorveg (ca 110km/t) på "mellomgass"

På full gass går den greit, men på alt før det, så fusker den, og ryker litt svart, og slik blir den altså etter å ha ligget på jevnt turtall i 5.gir i ca 5 minutter...

Link to comment
Share on other sites

Sjekket TP?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

på spjeldhuset, i front av innsuget, på andre siden av gass waieren... rett forran tomgangsregulatoren :P

 

nye plugger, pluggkabler, rotor og fordeler lokk? hva er tenningen stillt inn på?

 

Ja, vet jo egentlig hvor den sitter, var litt trøtt i går kveld....

Plugger, kabler, lokk og rotor er nytt, TP sensoren sto på nye motoren, så den har jeg ikke tatt fra den gamle.

Jeg heller mere og mere til Lmm, er det noen grunninstilling av den jeg kan prøve?

Tenninga er stillt på "feelingen", så det kan jo være det, men har prøvd å justere den også, uten at det hjelper på problemet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Byttet LMM i dag, til en brukt en, som skulle være i orden, men nå er bilen værre enn den var, fusker så fort den blir litt varm nå :(

 

Tror kanskje det er LMM som må justeres, men da må jeg vel ha tilgang på co måling for å få det så riktig som mulig??

Er det foresten noen som vet hvilke verdier jeg skal måle på lambda? og over hvilke ledninger jeg skal måle?

 

PLEASE HELP!!!

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at det er nok ventilklaring? Typisk ved for trang ventilkaring er at motoren begyner å fjuske når den blir varm. Sjekket falskluft? Pakninger eller o-ringer på dyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ventilklaringen er fin.... Motoren gikk helt fint i donorbilen, men det er nå når jeg har fått den over i min bil, at problemene startet, det er derfor jeg misstenker at feilen ligger i LMM, map e.l siden dette er brukt i bilen min fra før, og jeg hadde samme problem med gamle motoren... Har ikke sjekket falskluft, så det skal jeg gjøre.

 

Det er helt tydelig at bilen får helt feil blanding når den blir varm, for da stinker det bensin, og den bruker sikkert 1,5 liter på mila... Er det kallstartsdyse på denne motoren??

Link to comment
Share on other sites

Ventilklaringen er fin.... Motoren gikk helt fint i donorbilen, men det er nå når jeg har fått den over i min bil, at problemene startet, det er derfor jeg misstenker at feilen ligger i LMM, map e.l siden dette er brukt i bilen min fra før, og jeg hadde samme problem med gamle motoren... Har ikke sjekket falskluft, så det skal jeg gjøre.

 

Det er helt tydelig at bilen får helt feil blanding når den blir varm, for da stinker det bensin, og den bruker sikkert 1,5 liter på mila... Er det kallstartsdyse på denne motoren??

 

Er heldivis ikke riktig så håpløs gameldags innsprøyning at det er kallstartdyse nei. Du må nok sjekke/bytte alt av sensorer/ komponeneter i motorstyringen for å finne feilen. F.eks motortempgiver. Sjekk alt av jordinger til motorstyring og strømtilførsel.

 

Har du forresten byttet alt av eksospakninger før lambda? Trekker den falskluft der vil lambda bli feil. Prøv også å plugg pulse-air, slik at den ikke trekker inn luft der.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den lekker litt i pakkningene mellom topp og manifoil, så da kan det kanskje være problemet ja... Skal få byttet de asap, takk for tips...

 

Pulse-air?

 

Prøv å fiks eksoslekkasje først. Pulse-air er det mange her inne kaller EGR( EGR er noe helt annet) Det er de lufrørene som går inn i eksosmanifold på ohc med kat. Du har en ventil som sitter ved luftfilter som skal stenge for luft til eksosmanifold når motor er varm og du kjører på delgass, der lamda er aktiv. Vist denne ventilen ikke stenger vil det gi samme utslag som frieksos.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Prøv å fiks eksoslekkasje først. Pulse-air er det mange her inne kaller EGR( EGR er noe helt annet) Det er de lufrørene som går inn i eksosmanifold på ohc med kat. Du har en ventil som sitter ved luftfilter som skal stenge for luft til eksosmanifold når motor er varm og du kjører på delgass, der lamda er aktiv. Vist denne ventilen ikke stenger vil det gi samme utslag som frieksos.

 

Ok, da er jeg med... Dette ble fjernet fra bilen for flere år siden ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er jeg med... Dette ble fjernet fra bilen for flere år siden ;)

 

Fint. Da er det i vert fall ikke noe galt med pulseair. Det er da uansett mest bare i veien :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

prøvd å nappe av kontakta til lamda'n ? du har veldig like symtomer som jeg hadde på min for noen år sia.. nappa av kontakta å da var alt "normalt" min var heilt idiot på delgass,men så snart man ga full gass var alt i orden

 

 

ohc'n ekke så følsom på falskluft som dohc motorer

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

prøvd å nappe av kontakta til lamda'n ? du har veldig like symtomer som jeg hadde på min for noen år sia.. nappa av kontakta å da var alt "normalt" min var heilt idiot på delgass,men så snart man ga full gass var alt i orden

 

 

ohc'n ekke så følsom på falskluft som dohc motorer

 

Kan vel alltids prøve det, men lambda var ny for 1år siden....

Det kan virke som om motoren får alt for mye bensin, for det ryker svart når jeg gir på, så jeg har tenkt litt på bensintrykksregulator... hvor finner jeg evt den?? og hvilke justeringsmuligheter har jeg der?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Har du sjekket bensinretur, at det ikke er noen blokkeringer eller strupinger?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal sjekke dette også, men bilen går som sagt fint fram til den blir varm, det er da problemet starter...

Hvordan funker kaldstartsystemet på sierra?? den får vel mere bensin på kald motor?? hva styrer dette, og kan det være noe i forbindelse med det kanskje?

Link to comment
Share on other sites

hehe da er d nok tempfølern på undersia av innsuge ditt som er kokko.. er den som gir signal og forteller motorstyringa tempen på motoren, å dermed kalkulerer hvor mye bensin den skal ha

 

Ok, får sjekke den også da... men det som er litt rart da, er at jeg hadde samme problem med gamle motoren, og den nye motoren gikk fint i bilen jeg tok den fra... Er det samme tempføler som viser temp i dashbordet??

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Ok, får sjekke den også da... men det som er litt rart da, er at jeg hadde samme problem med gamle motoren, og den nye motoren gikk fint i bilen jeg tok den fra... Er det samme tempføler som viser temp i dashbordet??

 

Nei, tempføleren til dashen sitter lenger framme, men på samme side. Går en sort ledning inn på den.

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Nå sliter jeg å med nesten samme problemet.

 

Greit jeg stjeler tråden litt så slepper jg å lage en egen.

 

Byttet alt av innmat i topp på 85 modell iS. Bilen starter å går men begynner å skyte litt etterhvert.

 

Heldivis veit jeg hva feilen er :P Tor jeg har bomma på et par tenner på oljepumpe/tenningsrotor hjulet. Går det andt å stille på tenninga uten om å "slakke" regreim for å vri på tannhjulet? Har den gråe fordeleren.

 

 

Edit: Skriveleif

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...