Jump to content

Transit turbo


Turboterje

Recommended Posts

Som en 205 blokk som sitter i f.eks sierra?

Jeg vurderer å bygge turbo på en transit, men har aldri hatt en sånn en, så veit ikke hvordan det ser ut.

Hvis den er lik f.eks IS motor på sierran har jeg alle delene som skal til. Men hvordan vil clutch, girkasse og diff holde?

Tenkte å kjøre med cossie sprut L1.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en Pinto motor som i Sierra etc, men de har vel litt lavere komp.

Disse maskinene er vel laget for å gå langt, ikke fort. Mener at det er litt annerledes i gasser og innsug også. Men det skulle nok gå greit å mekke turbo på en sånn en.

Vil tro at girkassen vil ta kvelden, pluss at førstegiret på transit går vel ikke så langt. Uansett så er det jo et artig prosjekt.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

De fleste transiter med ohc har vel en variant av T-9-kassa, så den kan vel kanskje tåle litt vaffal :)

Det som er forskjellen på t-9kassa som de har til transiten kontra de andre t-9 til sierra osv er at girarmen er flytta til siden av kassa, fremme ved kåpen.

Kassa som jeg har i min er til en 2.5td, men de har samme kassa med en anna kåpe på ohc.

Det kommer litt an på åssen modell transiten er. De gamle transitene hadde en variant av Ford 17M-kasser :P

T-9 Girkassa ser slik ut:

DSC00158.jpg

Edited by FunkyHunk
Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell på ohc i Sierra og Transit. Transit har en annen kam, som gir mer moment på lavt turtall og veldig lav toppeffekt. Transit har også svakere råder enn IS. Orginal Sierra insprøyningsmotor fra ohc med kat. har ca lik komp som Transit + en kam som gir mere effekt. Sierra IS motoren er ett bedre utgangspunkt til turbobygg enn Transit pga. den rett og slett har innmat som tåler mer effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det satt sånn kasse som den på bilde der, er det samme innmaten i den der som i en sierra?

 

Hvis jeg blir byggen så blir det cossie botning. Det er girkasse som begymrer meg mest:P

Noen som har no råd til å få transitten stivere a? Krenger jo så den går på 3 hjul i svinga.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...