Jump to content

skjøte bremserør?


Guest jensen87

Recommended Posts

Guest jensen87

ja, skal nå da skifte bremserør, og har fått ned tanken og og lagt på plass de nye røra.

men, så kommer det til selve skjøten?

 

noen som vet åssen det gjøres?

litt kjekt å være nøye der og ikke bare satse på at det holder.

 

trenger svar fort, da jeg helst vil ha bilen på veien:P

gjerne forklar nøye og mer enn gjerne ha med bilder!

Edited by jensen87
Link to comment
Share on other sites

hey du

du har faktisk ikke lov å gjøre dette sjøl.det skal gjøres av ett autorisert verksted.

men du må se evnt hva type flens det er på det du skal skjøte på.du må ha nipler,så bør du bruke dobbelflens viss du har kobber rør, eller enkel flens viss du har stål rør.

alt dette spørs jo hvor du skal skjøte...og om du skal skjøte rør..eller bare lage ny kobling til f eks en bremseslange

Link to comment
Share on other sites

nei det heter det at man ikke har lov å gjøre bremsearbeid på bil sjøl.sånn etter boka vel og merke.men når det er sagt..eg syns ikke bremser er det man skal prøve seg fram på sånn utenvidere.er tross alt en viktig og kritisk del på bilen.men jeg sier ikke at folk ikke får det til..men som bilmekaniker så ser man mye rart med tia.:)

Link to comment
Share on other sites

Guest jensen87

jeg har heller ikke så veldig lyst til å "prøve meg fram" på bremserøra:P

men etter det jeg har forstått skal det ikke være så vanskelig,

men kanskje like greit å overlate til noen som kan det!

 

men du som er mekaniker, lowman, hvor lang tid/pris ville det ca. blitt for å fikse rør som allerede lå på plass?:P

eller har jeg ikke lov til å legge røra sjøl en gang?

Link to comment
Share on other sites

burde ikke ta for lang tid det viss dem ligge på plass..men har du først begynt så er det jo bare å kjøre på.er somsagt ikke vanskelig..men du bør jo vite hva du driver med når du driver med bremsene på en bil.det er iafall min mening.

tid og pris er alt etter hver som gjør det..og hva type bil der er..og hvor skjøtene er henn.er dem midt under bilen..så tar det ikke mer enn 15 min å lage dem.

 

håper du finner utav det.

Link to comment
Share on other sites

nei det heter det at man ikke har lov å gjøre bremsearbeid på bil sjøl.sånn etter boka vel og merke.men når det er sagt..eg syns ikke bremser er det man skal prøve seg fram på sånn utenvidere.er tross alt en viktig og kritisk del på bilen.men jeg sier ikke at folk ikke får det til..men som bilmekaniker så ser man mye rart med tia.:)

 

Kan du finne fram denne regelen som står i boka di der det ikke er lov å fikse bremser på egen bil?

Det tror jeg du får problemer med for en sånn regel finnes ikke!

Som privatperson kan du skru alt du vil på egen bil,uten å ha papirer som bilmekaniker,men du har ikke lov til å jobbe med ting som går på sikkerhet på andres biler.

Link to comment
Share on other sites

okei...det er mulig eg tar feil angående den regelen.men husker det var noe.så da er det nok at du ikke kan gjøre dette på andre sine biler.men kun din egen.

 

 

Uansett, så er dette ikke noe man bør gjøre, visst man ikke hvet hvordan

Link to comment
Share on other sites

Guest svenn

kjekt å ha noen som KAN DET å vise seg åssen flensen er ! kan være ett helvete å "kneppe konen" på bremserør , ihvertfall om de er satt fast på bilen , noe de før eller senere må være når man bygger bremserør . det drypper ofte endel bremseveske og , om det er skjøt under bil som er væske på . nei beste er å få noen til å hjelpe å holde , og dersom man ikke veit hva man driver med LEVER PÅ VERKSTED !!

 

kjekt å ha noen som KAN DET å vise seg åssen flensen er ! kan være ett helvete å "kneppe konen" på bremserør , ihvertfall om de er satt fast på bilen , noe de før eller senere må være når man bygger bremserør . det drypper ofte endel bremseveske og , om det er skjøt under bil som er væske på . nei beste er å få noen til å hjelpe å holde , og dersom man ikke veit hva man driver med LEVVER PÅ VERKSTED !!

Link to comment
Share on other sites

Enhver med litt peiling på å skru klarer den enkle jobben det er å lage noen bremserør.IKKE LEVER BILEN PÅ VERKSTED er mitt råd,hvis du ikke har mye penger da! :lol:

Har kjørt bil og mc i 23 år og aldri hatt et kjøretøy på verksted.

Link to comment
Share on other sites

cosworth540...mulig du kan dette her med og skru bil..men ikke alle er like sikre på hvordan,hvor..og sånne ting...så det og si at man ikke skal få hjelp der dem kan det..f eks ett verksted..det er litt drøyt syns eg.men men.:)har heller aldri hatt mine kjøretøy på verksted.men det er fordi eg kan skru sjøl.men måtte jeg hatt hjelp til noe..så hadde eg levert inn bilen..elller hørt med en kompis som kan skru.er alltid en eller anna kompis som har mer peiling enn man selv har som kan hjelpe viss man trenger hjelp.

det koster ikke mye å få laga dem bremserøra der på ett verksted vi man har lagt det opp sjøl.eller kommer med det i ferdig lengde..eller iafall noe ferdig arbeid.er bare å tenke timeprisen det.tar maks to timer å legge opp etpar bremserør.selfølgelig så spørs det jo litt hva timeprisen er.her i stavanger ligger det på alt fra rundt 750 kr timen..til opp imot 1200 kr timen på det dyreste.

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Guest jensen87

i følge ford, som i kunne gjøre dette, så tar det rundt 4 timer, pga tanken må ned.

og de skulle ha rundt 4 laken for å gjøre dette, så det var lite vits:P

Link to comment
Share on other sites

hvilken bil? hvorfor skjøte bremserørene?

du har lov til å ha 1 skjøt pr bremserør.

har nettopp byttet mine på min sierra, tok ikke lange stunden, det som tok tid, var å kople vekk det gamle, det nye ble lagt opp slik at det fulgte det gamle..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg bremserørverktøy på Biltema. Den fungerer greit, den røde til ca 800,-. Billigsettet er vanskelig å dobbelkone med, så det vil jeg ikke anbefale. Jeg har begge.

Jeg skjøtet bremserør under min bil, men på den var det stålrør originalt, så med ene delen av bremserøret montert på bilen fikk jeg ikke kraft nok til å flense dette, verktøyet må stå i skrustikke. Det ble da til at jeg byttet hele røret, men fremdeles med skjøt under bilen. De sa ingenting på dette hos Ford. Han pirket derimot på at røret ikke var klamret godt nok, så det fikset jeg umiddelbart etter at jeg kom hjem. Han sa det så greit, at det var ikke spørsmål om det kom til å gå hull på røret, men når. Så da var det bare å feste.

Men uansett. Kjøper du deg 10m med bremserør på biltema, nipler og bremserørverktøy, ja så kan du bytte alt av rør på bilen omtrent, og til langt under 4K.

Jeg har fått god bruk for mitt verktøy etterpå. Har byttet rør på flere biler.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest jensen87

maks 1 skjøt pr bremserør?:P

 

da var det noe jallamekk som lå der fra før i allefall!

der lå det i alle fall 2 om ikke 3 skjøter!

 

noen som har tips til verktøy å holde i mot med der det går fra rør til slange? =)

Link to comment
Share on other sites

hvilken bil? hvorfor skjøte bremserørene?

du har lov til å ha 1 skjøt pr bremserør.

har nettopp byttet mine på min sierra, tok ikke lange stunden, det som tok tid, var å kople vekk det gamle, det nye ble lagt opp slik at det fulgte det gamle..

1 skjøt pr bremserør??

Har du tenkt over hvor mange skjøter det er på et orginalt Sierra Cosworth bremserør som går bakover?

Link to comment
Share on other sites

det var det en på verkstedet her sa..hvorfor har cosworth skjøter org da? og ikke std sierra?

Blir sagt mye rart på diverse verksteder ser det ut til :lol:

Standard Sierra har krysset som deler ut til venstre og høyre side og Cosworth har den klunsen som reduserer bremsetrykket bakover i tillegg.Blir en del skjøter det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...