Jump to content

girkassetrøbbel


Guest Kim A Moe

Recommended Posts

Guest Kim A Moe

ja, da var det tid for automatkassetrøbbel igjen. var ut å kjørte i dag, passe hardt sådan.

pluttseli kom veltet det ut vanvittig mye blårøyk bak bilen, det viste seg at oljen renner av.

har ikke rukket å se under bilen enda, men er det noen andre som har hatt samma problemet? hva kan det være?

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann

Kassen ligger såpass høyt oppunder bilen at det er andre ting som dunker nedi lenge før kassen... MEN, sjekk spedometerstrømpen som går inn i kassen for oljelekkasje.

 

Hadde dette problemet selv.

Selve gummien / plasten på strømpen kan være avgnagd ved berøring / vibrering rett utenfor gearkassen og da tredde jeg en slangebit innpå strømpen og klemte forsiktig til med slangeklemmer i begge ender av slangen over .

 

Samtidig så demonterte jeg først hele drevet til speedometert som sitter i enden av strømpen totalt. Der inni sitter det (min var vekk) en O - ring innpå selve wiren. Den skal tette for gearolje som skryper innover i speedometerstrømpen og lekker da ut et sted hvor det er gnagd hull på strømpen.

Oljen kan til og med komme ut helt oppe bak speedometeret og dryppe ned på pedalene og bena dine hvis gummien på strømpen er tett.

Sjekk dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kim A Moe
Kassen ligger såpass høyt oppunder bilen at det er andre ting som dunker nedi lenge før kassen... MEN, sjekk spedometerstrømpen som går inn i kassen for oljelekkasje.

 

Hadde dette problemet selv.

Selve gummien / plasten på strømpen kan være avgnagd ved berøring / vibrering rett utenfor gearkassen og da tredde jeg en slangebit innpå strømpen og klemte forsiktig til med slangeklemmer i begge ender av slangen over .

 

Samtidig så demonterte jeg først hele drevet til speedometert som sitter i enden av strømpen totalt. Der inni sitter det (min var vekk) en O - ring innpå selve wiren. Den skal tette for gearolje som skryper innover i speedometerstrømpen og lekker da ut et sted hvor det er gnagd hull på strømpen.

Oljen kan til og med komme ut helt oppe bak speedometeret og dryppe ned på pedalene og bena dine hvis gummien på strømpen er tett.

Sjekk dette.

vil ikke dette påvirke speedometeret da? speedometer funker fint hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann
vil ikke dette påvirke speedometeret da? speedometer funker fint hos meg.

 

Neida. Speedometeret har jeg ikke demontert før, men det er vel ikke vanntett heller. Tror ikke det påvirker funksjonen til speedometeret. Det er en bilmekaniker som sa det til meg at det skal være en liten O-ring tredd inn på wiren nede på girkassen som hindrer oljen å klatre opp langs wiren inni strømpen. Det var denne som var gnagd opp / vekk på min wire.

 

Jeg satte bare på en ny O-ring og da forsvant oljelekkasjen på strømpen også. Jeg hadde fått avgnagd litt av plasten utenpå strømpen som hang og vibrerte inntil kanalen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kim A Moe

omtrent all ojen rant av på ett blunk...var det bare en drypp lekasje hos deg?

har ikke rukket å se på drittn ennå, er på jobb. skal selge scorpioen nå.

har felger og rs styling liggene også.

Link to comment
Share on other sites

omtrent all ojen rant av på ett blunk...var det bare en drypp lekasje hos deg?

har ikke rukket å se på drittn ennå, er på jobb. skal selge scorpioen nå.

har felger og rs styling liggene også.

Hei. Dette høres værre ut enn at olja renner ut gjennom speedowireren. Jeg tror du har fått lekkasje mellom oljepumpa og converteren. Har vært borti dette selv, men på en annen biltype. Så lenge jeg var forsiktig på gassen gikk det greit,men ga jeg full pupp med cickdown var det bare å fylle på et par liter eller tre med hydolje.

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann
Hei. Dette høres værre ut enn at olja renner ut gjennom speedowireren. Jeg tror du har fått lekkasje mellom oljepumpa og converteren. Har vært borti dette selv, men på en annen biltype. Så lenge jeg var forsiktig på gassen gikk det greit,men ga jeg full pupp med cickdown var det bare å fylle på et par liter eller tre med hydolje.

 

Samme symptomene som jeg hadde.... Speedometerwiren lekket ca 20cm utenfor girkassen og det sprutet overalt. Var redd noe skulle ta fyr.. :wacko:

 

Måtte etterfylle noe vannvittig 2L olje på kassen etter 8 % hard stigning med c.vogn på slep. Utrolig hvor mye en liten lekkasje kan lekke når det er fullt trykk i kassen og oljen er 130 grader og tynt som piss. Og bilen full i røyk etter brent olje inni tunneller med vannvittige stigninger. (Vestlandet - Flom - Mobødalen).

 

Har ettermontert en liten og stor oljekjøler i seriekobling (var ikke plass til flere i høyden) og da var koking av girolje vekk. Koblet vekk oljekjøleren / varmeren i radiatoren. Den er jo bare tull allikevel ! !

 

Koblet meg inn på ledningene til termostaten som starter den ene el-viften som står bakom radiatoren og girolje kjølerene og har nå bryter i dashbordet til å også tvangstyre når jeg skal ha mer kjøling til girkassen. Dette funker som bare det !

 

 

 

Hei. Dette høres værre ut enn at olja renner ut gjennom speedowireren. Jeg tror du har fått lekkasje mellom oljepumpa og converteren. Har vært borti dette selv, men på en annen biltype. Så lenge jeg var forsiktig på gassen gikk det greit,men ga jeg full pupp med cickdown var det bare å fylle på et par liter eller tre med hydolje.

 

Var borti på Subben min at Converteren sprakk i sveisen på der som røret og huset er sveiset sammen. Dette ble reklamasjon pga den var bare 2 år gammel.

Den gang så fosset oljen ut på 50m. Ble verre og verre ettersom oljen ble varm. Men det er jo et helsikes trøkk nedi der også da.

 

Sprekken var umulig å se med et utrent øye. Ta ut convertern. Fyll med olje. Tape fast igjen røret med en slange til en vanlig luftkompressor eller sykkelpumpe. Nå kan du se sprekken og oljen kommer tytende ut der.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rfl1968

Har hatt akkurat samme problem med aut.kassa som du beskriver , etter kjøring med høy belastning & liten fart. Tror at det skyldes at oljen i kassa har kokt og at oljen har rent ut av kassa i bakkant. Den treffer da eksos potta & det ryker noe voldsomt. Har satt inn ekstra oljekjøler på aut.kassa , ikke hatt problemer etter det.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette høres værre ut enn at olja renner ut gjennom speedowireren. Jeg tror du har fått lekkasje mellom oljepumpa og converteren. Har vært borti dette selv, men på en annen biltype. Så lenge jeg var forsiktig på gassen gikk det greit,men ga jeg full pupp med cickdown var det bare å fylle på et par liter eller tre med hydolje.

 

Støtter denne. Ikke helt uvanlig at dette skjer.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt dette probs på flere aut på scorpio, dette skyldes som regel dårlig kjøling og oljen koker, har satt inn manuell kasse og det var løsningen. vil nok anbefale det :closedeyes:

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann
tror du det bare er å helle på ny olje så vil den holde seg der?

 

Nei,du må finne ut hva og hvor det lekker ifra. Lekkasje ifra speedometerstrømpen ? Sprukket Converter ? Lekkasje ifra vakumregulatoren på kassen ?

 

Uansett er stikkordet : Kjøling, Kjøling, Kjøling.... i det uendelige...!

 

Jeg går å lurer på om det kan settes inn en vanlig radiator ifra Biltema til oljekjøling av automatkassen... monteres foran vannradiatoren. Vet ikke om det da blir problemer med for mye olje som renner tilbake til girkassen når motoren stoppes. Pga at da synker kanskje oljenivået i den store radiatoroljekjøleren som jo står høyere enn girkassen... hvis dere skjønner meg nå..??

Men på den annen side så oppstår det jo vakum i oljeslangen som leverer oljen fram til radiatoroljekjøleren, og da renner det jo ikke noe tilbake til girkassen heller.... :blink:

Noen somhar prøvd dette ? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Nei,du må finne ut hva og hvor det lekker ifra. Lekkasje ifra speedometerstrømpen ? Sprukket Converter ? Lekkasje ifra vakumregulatoren på kassen ?

 

Uansett er stikkordet : Kjøling, Kjøling, Kjøling.... i det uendelige...!

 

Jeg går å lurer på om det kan settes inn en vanlig radiator ifra Biltema til oljekjøling av automatkassen... monteres foran vannradiatoren. Vet ikke om det da blir problemer med for mye olje som renner tilbake til girkassen når motoren stoppes. Pga at da synker kanskje oljenivået i den store radiatoroljekjøleren som jo står høyere enn girkassen... hvis dere skjønner meg nå..??

Men på den annen side så oppstår det jo vakum i oljeslangen som leverer oljen fram til radiatoroljekjøleren, og da renner det jo ikke noe tilbake til girkassen heller.... :blink:

Noen somhar prøvd dette ? :wacko:

Hei. Jeg fikk tak i stor kjøler på ebay, og sammen med den orginale cosworthkjøleren er det ikke noe problem. Kjører en del med campingvogn om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...