Jump to content

Noen som har prøvd cossie sprut på IST?


Turboterje

Recommended Posts

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tatt ut fra PM med Pukkelrygg ang chip til min ist.

 

Det jeg påpeker med IST og cosworth ecu, er at det er viktig at man setter veivsensor på "samme" sted som cosworthen,

dvs. dersom jeg setter tenning på 1000rpm (tomgang) i chip til 16 grader, så skal du også ha 16 grader med tenningslampa di.

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

haha, snakket med pukkelrygg for 2 dager siden. Og han viste ikke om folk hadde flyttet på sensoren, men det var en eller to som hadde nevnt på det..

Han laget slik han støtt laget chipene han, ikke noe mikkmakk.

Det er jo umulig å vite, når noen sier den skal flyttes og andre sier den skal sitte på som på 2wd panna.

Hva som får folk til å si sånn veit ikke jeg! Og siden man ikke driter penger, så er det greit å vite hva som er rett.

 

AMEN :P

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

haha, snakket med pukkelrygg for 2 dager siden. Og han viste ikke om folk hadde flyttet på sensoren.

Han laget slik han støtt laget chipene han, ikke noe mikkmakk.

Det er jo umulig å vite, når noen sier den skal flyttes og andre sier den skal sitte på som på 2wd panna.

Hva som får folk til å si sånn veit ikke jeg! Og siden man ikke driter penger, så er det greit å vite hva som er rett.

 

AMEN :P

 

preys the lord. halleluja:P

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

haha, snakket med pukkelrygg for 2 dager siden. Og han viste ikke om folk hadde flyttet på sensoren, men det var en eller to som hadde nevnt på det..

Han laget slik han støtt laget chipene han, ikke noe mikkmakk.

Det er jo umulig å vite, når noen sier den skal flyttes og andre sier den skal sitte på som på 2wd panna.

Hva som får folk til å si sånn veit ikke jeg! Og siden man ikke driter penger, så er det greit å vite hva som er rett.

 

AMEN :P

 

å du skjønner fortsatt ikke hva som er rett eller? :huh: :)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

jeg har skjønt hva dere mener, men hvis du ser på side nummer 1 så er det 2 som skriver at den ikke kan sitte på samme sted som på cosworth. Vet ikke hva som er riktig jeg, kjenner ingen av dere. Vet ikke hvem jeg skal stole på.

 

Men jeg har satt den på bunnpanna jeg nå. Men tenningen er gal.

Det kan være mange årsaker, phase sensor er ny, rotor og fordelerlokk er nytt.

Tenkte jeg sku kjøpe nye plugger og ledninger bare butikkene åpner igen.

Registre skal være som på en vanlig is eller? Du setter triggerhjulet på tappen ved det hakket og streken på kamhjulet skal stemme med hullet innenfor? Virker som det er altfor lav tenning.

Noen som har noen ideer her?

Edited by Turboterje
Link to comment
Share on other sites

starter motoren da? har egen trigger brakett jeg + den som er org i bunnpanna til cosworth,

 

setter du første tanna på reimhjulet på d org IS merket,altså etter di merkene som er fra før av på reimhjulet og triggern på org plassering har du 16 grader fortenning. ser ut som du har gjort d, men IS må ha litt mere fortenning for å gå skikkelig,

 

d jeg har gjort er å sette reimhjulet på 16 graders merket,altså di streka på reimhjulet på IS ØD merket, så plasserer du triggern på nærmeste tann, da har du fått mere fortenning,ca 32 grader. da har du flytta tenninga 16 grader tidligere iforhold til chip'n din

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Motoren går den, men må ha litt turtall for at den skal gå reint.

Så jeg må altså flytte trigger sensoren?

En annnen ting jeg lurer litt på, jeg måtte shimse ut triggerhjulet litt over 4mm. Men da treffer ikke triggersensor mitt på tappen, det ser ut som den råker tappen, men er ikke i senter. Har dette noe å si?

For når jeg har 3000 omdreiniger så hører du turboen lader litt, høres ut som motor går tungt, gal tenning da?

Link to comment
Share on other sites

tror nok at du bør få litt mere fortenning å justert bensintrykket ditt

 

triggerhjulet jah må du sjimse ut med 3 skiver som ligger der fra før av vettu, da får du fin klaring.

vet ikke helt egentli om d har noe å si,d er jo bare et magnetisk signal da som kommer fra den,men bør nok være så midt på tappen som mulig for best signal. min er heller ikke midt på tappen men kan justere min i alle retninger så er bare fin justeringa igjen der

 

høres ut som tennings problemer egentli

 

sjekk over at du har rotorn på merket inni fordelern for å være sikker på at registret er rett satt opp :)

 

nå vet ikke jeg hvilket oppsett du har da,så tenninga bør du nok prøve deg fram på. mitt oppsett veit jeg funker med rundt 30 grader fortenning,grønndyser og en skikkelig topp. noe jeg har :)

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pukkelrygg chip. Og jeg har portet topp, med større ventiler og fr30 kam, med cossie stempler og råder.

Jeg har justerbart kamdrev, som jeg ikke har fått justert inn enda, kan det ha noe med det?

Men som sagt jeg får prøve litt mer i morgen, men fint hvis folk kanskje har noen erfaringer som de vil dele med meg :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

time kamdrevet ditt som det skal være orginalt. har du satt fordelern riktig? mål tenninga på tomgang og hør med pukkelrygg hva han har satt den til, se om det stemmer. gjør det det så er det noe annet rart. hva slags bensintrykk har du?

 

driver med en ohc turbo nå å med 20grader tenning på tomgang så nytter det ikke å få den til å gå pent. men må ha såppas tenning for at grenrøret ikke skal gløde på tomgang. Det er derfor jeg tror enkelte har flyttet vr sensoren med org chip vel å merke, for å unngå glødene rør. kan ikke helt se noen annen grunn.

Edited by joppa

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

tenninga vil vel endre seg akkurat som cosworth gjør oppover i turtall, hvor mye den endre seg vet jeg ikke...

som joppa sier, må endre på tenninga for at grenrøret ikke skal bli rødt på tomgang..

kammen har MYE å si hvor kvass den er på gangen i motoren. selv har jeg en camtech av no slag. å har heller ikke justert den inn skikkeli.

 

@joppa. pukkelrygg sine chiper bruker han std cossi tenning på,med 16 grader fortenning, ihvertfall den chip'n han laga til meg, nå fortalte jeg han hvilket oppsett jeg skulle ha da, grønndyser og 3bar map, så han har laga til meg, om d var samme oppsettet som alle andre har fått vet jeg ikke, har ihvertfall fått samme oppsettet som Morty999 kjørte med i den sølvfarga IS'n, der veit jeg at ting funka knall. SEFF helt til han skulle lade 3kg på motorn, da gikk d til helvette :P hehe

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

han tar 1500 for chip. lag deg heller en brakett som du kan justere triggern som du vil. skal se om jeg ikke finner et bilde av min.

clapton som har laga min motor

 

IST07_004.jpg

23092008079.jpg

 

brukte en brakett til cossi bensintryks regulator, modda den litt å vips

23092008080.jpg

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

tenninga vil vel endre seg akkurat som cosworth gjør oppover i turtall, hvor mye den endre seg vet jeg ikke...

 

den vil endre seg etter mappet PLUSS det du flytter sensoren. Nå rasa vel alle motorene til han der morty også da, hehe.

 

Mulig det går bra, for en ohc med cosworth stempel og råder tåler ganske høy tenning før det banker. Men jeg synes det blir feil måte å løse problemet på. da er det bedre å få pukkelrygg til å lage en ny chip med annen tenning. eller enda bedre, dra til pukkelrygg med bilen å få han til å justere, om han har tid da vel å merke.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Nå trur jeg har forstått hva som må gjøres.

Kila på Is veiva sitter ikke der som på cosworth veiva, så når tanna på triggerhjulet står på merke sitt. Så er ikke stemplene på topp.

Det beste var vist å måle med måleur når stemplene er på topp, for så å flytte sensoren der den skal være. Noen grader opp.

Så da får jeg lage meg brakett i morgen eller tirsdag, så får vi se om det blir noe mer fres i den:)

Link to comment
Share on other sites

den vil endre seg etter mappet PLUSS det du flytter sensoren. Nå rasa vel alle motorene til han der morty også da, hehe.

 

Mulig det går bra, for en ohc med cosworth stempel og råder tåler ganske høy tenning før det banker. Men jeg synes det blir feil måte å løse problemet på. da er det bedre å få pukkelrygg til å lage en ny chip med annen tenning. eller enda bedre, dra til pukkelrygg med bilen å få han til å justere, om han har tid da vel å merke.

 

Ang. løse et problem ved at jeg setter tenning i chip til f.eks 31/32 grader når den skulle ha vært 16 grader synes ikke jeg er en god løsning, da er det bedre at man faktisk timer motoren korrekt.

 

Det er som Turboterje skriver, få brukt måleur og sjekk når stempla "faktisk" er på topp.

Link to comment
Share on other sites

Det virker nok som jeg må ha mer fortenning ja, jeg har 16 grader nå ca, som det også skulle være med chipen.

Da får jeg få han til å lage en ny. Hvor mye er det omtrent jeg skal ha da?

 

 

den vil endre seg etter mappet PLUSS det du flytter sensoren. Nå rasa vel alle motorene til han der morty også da, hehe.

 

Mulig det går bra, for en ohc med cosworth stempel og råder tåler ganske høy tenning før det banker. Men jeg synes det blir feil måte å løse problemet på. da er det bedre å få pukkelrygg til å lage en ny chip med annen tenning. eller enda bedre, dra til pukkelrygg med bilen å få han til å justere, om han har tid da vel å merke.

 

 

hehe jepp den rasa til slutt. MEN d var ikke pga tenninga. d var pga ladetrykket ca 3bar eller no :P . den første motoren med cossi sprut rasa pga feil tenning,da sto triggern på org plassering å grenrøret ble rødt på tomgang.

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ang. løse et problem ved at jeg setter tenning i chip til f.eks 31/32 grader når den skulle ha vært 16 grader synes ikke jeg er en god løsning, da er det bedre at man faktisk timer motoren korrekt.

 

Det er som Turboterje skriver, få brukt måleur og sjekk når stempla "faktisk" er på topp.

 

 

jeg skifta reimhjulet på 100hk motorn min til cossi reimhjul fordi jeg skulle ha cossi servo pumpe, da stemte tanna vedsiden av di hakka som går over reimhjulet med tennings merket til is. AKKURAT vært å sjekka på motoren nå. kl 22.27 :P

etter så jeg veit så er ØD merkene på cossi og IS likt merket.

 

den vil endre seg etter mappet PLUSS det du flytter sensoren. Nå rasa vel alle motorene til han der morty også da, hehe.

 

Mulig det går bra, for en ohc med cosworth stempel og råder tåler ganske høy tenning før det banker. Men jeg synes det blir feil måte å løse problemet på. da er det bedre å få pukkelrygg til å lage en ny chip med annen tenning. eller enda bedre, dra til pukkelrygg med bilen å få han til å justere, om han har tid da vel å merke.

 

 

ja selvfølgelig endrer den etter mappet..

 

blir litt vanskeli for min del å dra til pukkelrygg da jeg holder til nord for polarsirkelen hehe :P men har både bankesensor og BBL så vil tro jeg er ganske så hjelpen med d

 

ØD på IS motor med cossi reimhjul er når tanna etter merkene på reimhjulet står på tenningsmerkene i blokka, har nettopp vært ute å sjekka dette opp :)

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Ang. løse et problem ved at jeg setter tenning i chip til f.eks 31/32 grader når den skulle ha vært 16 grader synes ikke jeg er en god løsning, da er det bedre at man faktisk timer motoren korrekt.

 

Det er som Turboterje skriver, få brukt måleur og sjekk når stempla "faktisk" er på topp.

 

dochboy sier nå dem står likt, dvs når ohc motorn er på topp er cosw på topp. da er det jo riktig å endre tenninga i mapet og ikke flytte sensoren, er du med?

 

når tenninga er 16 grader i map og aktuelt målt med lampe, men han ønsker seg f.eks 20grader, da blir det feil å flytte sensor for å hente de 4 gradene på tomgang, da får du jo følgefeil oppover hele registret.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
dochboy sier nå dem står likt, dvs når ohc motorn er på topp er cosw på topp. da er det jo riktig å endre tenninga i mapet og ikke flytte sensoren, er du med?

 

når tenninga er 16 grader i map og aktuelt målt med lampe, men han ønsker seg f.eks 20grader, da blir det feil å flytte sensor for å hente de 4 gradene på tomgang, da får du jo følgefeil oppover hele registret.

 

Jeg har bygget 3is turboer med cossiesprut ink cosworth reimhjul, ingen av disse har hatt ØD ved org merke ved blokka, og dermed for lav tenning.. i såfall finnes det flere typer is veiver med splins på ulike steder. Kjellis her på forumet kan bekrefte dette, da min ble flyttet ca 15grader frem.. dvs med målelampe viste den da 31grader tenning. og det funka rimelig bra.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...