Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hvorfor kan effekten variere så veldig med samme type motor og samme type oppsett??

Motor1: 200blokk, t64 turbo, org intercooler, grå dyser, 3bar map, 1.6 ladetrykk, jenspeed chip, omsveisa innsug.

Motor2: 200blokk, 4x4 topp, t64 turbo, org intercooler, 3bar map, 1.6 ladetrykk, bd14 innsugskam, neddreia stempel, jenspeed chip.

 

Motor 1 i gikk skikkelig godt, slapp ved full gass i 3dje gir på tørr asfalt. motor ikke bremsa i benk.

Motor 2 bremsa hos per guldbrandsen til 394.6, går "greit", men ikke som motor1..

Begge motorene har riktig timing, samme fortenning osv..

og dette er motorer som var i samme bil, samme eksos, hjerne osv

 

Hvorfor kan forskjellene være så store? og hva kan være grunnen??

Edited by 2.8i TIC
Posted

Høyere komp og andre kammer ? Vet ikke helt hvordan specs det er på bd14-kammen men. Spørs om det er samme 1.6 ladetrykk da(dårlig måler, målt på forskjellige steder), eller forskjellige chip ?

Posted

Men skal det virke negativt med neddreia stempel og bd14kam? samme chip. forskjellig trykksmåler, målt på samme sted, samme slanger. uansett om jeg drar Motor2 opp i f.eks 1.8 så kommer den ikke i nærheten av M1..

Posted (edited)

Orginal intercooler fungerer dårlig over 1,4 bar er min erfaring, bygger for mye varme over dette.

 

Og det skiller MYE effekt på to orgnale motorer som forlater samlebåndet, f.esk Porsche 911, 3,2 motorene skilte 27 hk på to motorer produsert likt, som kom rett ut fra produksjon.

Dette har med friksjon å gjøre. Motorer som blir produsert seinere vil også som regel gå dårligere da støpeformene&utstyret begynner å bli unøykatige/slitt for og produsere motordelene. Så det lønner seg og få noe av delene som er produsert først, så sant alle barne sykdommer er fjernet og siste specs man ønsker.

 

Gokart team på NM nivå, kjøper 10-12 motorer testkjører alle og setter deretter sammen de beste delene fra alle motorene til 1-2 løpsmotorer, og her skiller det 6-7 hk som er mye på en standar 125 ccm motor.

 

Og med nedreide stempler vil motoren bli dauere, men tåle mer trykk/tenning.

Til eksempel, bremset en 3,6 911 motor med turbo og høy komp stempler (orgianlt 10,5:1) 450 hk, bytta så stempler til lav komp. bremsa 390 hk på samme trykk og ingen andre modifikasjoner.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Posted

selvfølgelig vil man få mindre effekt av lavere komp. det kompanserer man med høyere trykk. eneste grunnen til at man dreier stempler er for å kjøre høyere trykk.

2wd sierra cosworth

Guest clapton
Posted
Hvorfor kan effekten variere så veldig med samme type motor og samme type oppsett??

Motor1: 200blokk, t64 turbo, org intercooler, grå dyser, 3bar map, 1.6 ladetrykk, jenspeed chip, omsveisa innsug.

Motor2: 200blokk, 4x4 topp, t64 turbo, org intercooler, 3bar map, 1.6 ladetrykk, bd14 innsugskam, neddreia stempel, jenspeed chip.

 

Motor 1 i gikk skikkelig godt, slapp ved full gass i 3dje gir på tørr asfalt. motor ikke bremsa i benk.

Motor 2 bremsa hos per guldbrandsen til 394.6, går "greit", men ikke som motor1..

Begge motorene har riktig timing, samme fortenning osv..

og dette er motorer som var i samme bil, samme eksos, hjerne osv

 

Hvorfor kan forskjellene være så store? og hva kan være grunnen??

 

hvor mye er de stempla dreid ned paa motor2? det har mye aa si. maa faa opp tenninga litt, nytt chip evt lage brakett paa tdc sensoren slik at du kan faa opp tenninga. bankesensor er lurt aa ha :)

Posted
Hvorfor kan effekten variere så veldig med samme type motor og samme type oppsett??

Motor1: 200blokk, t64 turbo, org intercooler, grå dyser, 3bar map, 1.6 ladetrykk, jenspeed chip, omsveisa innsug.

Motor2: 200blokk, 4x4 topp, t64 turbo, org intercooler, 3bar map, 1.6 ladetrykk, bd14 innsugskam, neddreia stempel, jenspeed chip.

 

Motor 1 i gikk skikkelig godt, slapp ved full gass i 3dje gir på tørr asfalt. motor ikke bremsa i benk.

Motor 2 bremsa hos per guldbrandsen til 394.6, går "greit", men ikke som motor1..

Begge motorene har riktig timing, samme fortenning osv..

og dette er motorer som var i samme bil, samme eksos, hjerne osv

 

Hvorfor kan forskjellene være så store? og hva kan være grunnen??

Kjører du org. 2 WD intercooler, BD14 innsugskam og T64 turbo? Hvorfor?

 

Jeg ville nok gjort følgende:

1. Større intercooler!

2. Sylinder lekkasje test.

3. Trykksystem lekkasje test.

4. Sjekk actuator, forspenn, bleedventil.

5. Sjekk eksosmanifolden, turboen (er det den samme?), kam timingen (hva kjøres nå?), luftfilteret og slike selvfølgeligheter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 1 month later...
Posted
Hvorfor kan effekten variere så veldig med samme type motor og samme type oppsett??

Motor1: 200blokk, t64 turbo, org intercooler, grå dyser, 3bar map, 1.6 ladetrykk, jenspeed chip, omsveisa innsug.

Motor2: 200blokk, 4x4 topp, t64 turbo, org intercooler, 3bar map, 1.6 ladetrykk, bd14 innsugskam, neddreia stempel, jenspeed chip.

 

Motor 1 i gikk skikkelig godt, slapp ved full gass i 3dje gir på tørr asfalt. motor ikke bremsa i benk.

Motor 2 bremsa hos per guldbrandsen til 394.6, går "greit", men ikke som motor1..

Begge motorene har riktig timing, samme fortenning osv..

og dette er motorer som var i samme bil, samme eksos, hjerne osv

 

Hvorfor kan forskjellene være så store? og hva kan være grunnen??

justere bd 14 kammen

1990 sierra cosworth 4x4 prosjekt jobbes på
2016 focus rs

2015 bmw 520 x

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...