Jump to content

IRX-450


rscosworth

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er jo cosworth.no død og nesten begravet, noe som er synd fordi vi da ikke kan sjekke gode og gamle poster.

Postet ikke du, dengang da, at du først ikke klarte bedre enn 0,5 BAR ved 4000 o/min, men så, etter at actuator og bleedventil ble korrekt justert så ble dette forbedret til 1,0 BAR ved 3300 o/min med IRX450?

 

 

Jeg husker ikke helt tallene lenger, for årene tikker og går. Men jeg mener bestemt at jeg ikke hadde fullt (1.6bar) før den bikka 4000o/min.

 

Jeg gikk fra en Garrett T35 med 360lager, cutback og `63 på den bilen.

 

 

GAMMEL MOTOR SKAL HA GAMMEL TURBO

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke helt tallene lenger, for årene tikker og går. Men jeg mener bestemt at jeg ikke hadde fullt (1.6bar) før den bikka 4000o/min.

 

Jeg gikk fra en Garrett T35 med 360lager, cutback og `63 på den bilen.

 

 

GAMMEL MOTOR SKAL HA GAMMEL TURBO

:lol:

 

mener du hadde samme tallene som meg og jeg hadde 1bar på 3200rpm og full trøkk omtrent samtidig. husker ikke helt, men kanskje det var på 3300 eller noe.. riktig nok 1,3bar da grønnikene var tomme

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

netics e50 med ar63 på eksos.

Nå har vi akkurat målt baktrykket på en 375 hk motor som kjører E50, steg 5 A/R 0,63.

På 1,65 BAR ladetrykk er baktrykket nøyaktig 3,0 BAR. Typisk Turbonetics og ikke noe jeg vil anbefale iallefall.

Nå skal det forhåpentligvis byttes til IRX450 i løpet av uken og så får vi måle igjen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

375hk på en e50? noen som ikke har hatt huet med seg i valg av turbo? den turboen leverer fint over 410hk på en cossiemotor, men igjen RS1000, du snakker jo bare om calibra, volvo, saab osv. hva du anbefaler er jo nesten helt irrelevant, da du ikke kan vise til resultater av noe som helst.

du har jo så stort gått ut å anbefalt krx400 turboen. iføle zakspeed selv fungerer turboen bra, men downpipen måtte modifiseres i så stor grad at den knakk i skjøten bak turbo. forhjulstrekkerturbo er det, motor ståendes sideveis slik at downpipe har en helt annen form enn den har på cossie.

en annen ting er at han kun lader 1,3 bar. den motoren er bygget for 2+bar, noe den takler lett. hvorfor så lite ladetrykk?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

375hk på en e50? noen som ikke har hatt huet med seg i valg av turbo? den turboen leverer fint over 410hk på en cossiemotor, men igjen RS1000, du snakker jo bare om calibra, volvo, saab osv. hva du anbefaler er jo nesten helt irrelevant, da du ikke kan vise til resultater av noe som helst.

 

du har jo så stort gått ut å anbefalt krx400 turboen. iføle zakspeed selv fungerer turboen bra, men downpipen måtte modifiseres i så stor grad at den knakk i skjøten bak turbo. forhjulstrekkerturbo er det, motor ståendes sideveis slik at downpipe har en helt annen form enn den har på cossie.

 

en annen ting er at han kun lader 1,3 bar. den motoren er bygget for 2+bar, noe den takler lett. hvorfor så lite ladetrykk?

Hvis du evner, og hadde giddet å tenke så hadde du skjønt at baktrykket øker når motoreffekten øker. Dette betyr da at ved moderate 375 hk så burde ikke baktrykket vært så høyt som det er. Spesielt med tanke på at denne turboen går med steg 5 turbinhjul!

Når luft og fuel flødet igjennom motoren øker, da øker også mortoreffekten, men det gjør også baktrykket.

Mest skuffende var likevel at når man skrudde ned til kun 0,6 BAR ladetrykk (og da ca. 240 hk) så var fremdeles baktrykket betydelig høyere enn ladetrykket. (På en steg 5 turbin!!)

 

Ja og det gjør jeg fortsatt. Jeg sier også klart og tydelig fra om at den IKKE er bolt on på Cosworth og at den for mange vil være direkte vanskelig å montere på en 4x4 manifold. Uvanlig gode resultater krever som oftest noe uvanlig av den som mekker og spekker også, og slikt er selvsagt ikke for hvem som helst.

Kjør GARRETT / Turbonetics du, men ikke ødelegg for dem som ønsker bedre resultater. (men som krever større innsats).

 

Jeg vet ikke det, men antar som vanlig at det kan være flere forskjellige grunner til det. Disse turboene gjør at motorene fløder så godt at ett vanlig Garrett / Turbonetics chip nok gir for lite fuel. Man må derfor begrense seg med ladetrykket på samme måte som når man "kammer og porter" og beholder samme dyser og chip som før.

 

Hjelper ikke veldig mye å skru opp ladetrykket når baktrykket passerer det dobbelte, og man kjører bensin som drivstoff. Gjett om folk har forsøkt de siste 30 årene? Det tenningsbanker som fy og tenningen må ned mot 6 grader. Dette kan sikkert Husnes bekrefte for deg?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

alle jeg kjenner med garrett og turbonetics er hvertfall fornøyd og kan vise til resultater. det forholder jeg meg til, den svadaen din kan du holde for deg selv til du har bremsepapirer av turboene dine på en cosworth-motor.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

jeg kjørte værtfall 8.18 og 140kmt på 201m med KLIN org 4x4 motor, kun chip, grønndyse og e46 ar48

ladet 0.5bar på 2500! maks på 3000

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte værtfall 8.18 og 140kmt på 201m med KLIN org 4x4 motor, kun chip, grønndyse og e46 ar48

ladet 0.5bar på 2500! maks på 3000

 

du har fortsatt et stykke igjen da. her kjører en med std 4x4 motor med 2wd t3, chip og grønne dyser på stadige 8.0 og opp i 146kmt. Beste tiden hans er forøvrig 7.85 på 201m med samme bil.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
du har fortsatt et stykke igjen da. her kjører en med std 4x4 motor med 2wd t3, chip og grønne dyser på stadige 8.0 og opp i 146kmt. Beste tiden hans er forøvrig 7.85 på 201m med samme bil.

 

ja jeg veit :) leste det, men nå har jeg heldigvis solgt forden min.

men hva er resultater med vidunderkrx 450?

var ment som enda noe og sammenligne med

Link to comment
Share on other sites

alle jeg kjenner med garrett og turbonetics er hvertfall fornøyd og kan vise til resultater. det forholder jeg meg til, den svadaen din kan du holde for deg selv til du har bremsepapirer av turboene dine på en cosworth-motor.

Alle jeg kjenner var også fornøyd - helt til de byttet til noe mer moderne og fikk bedre resultater.

Hvis du er tilstrekkelig kompetent og tør, så kan du jo måle baktrykket du har med Volvo 240 Gr.A turboen du kjører med, slik at også du får sett hva du egentlig driver på med.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har cossie med krx450 og den lader tidlig, og holder koken til godt over 7000omdr:-) Denne bilen er utrolig effektiv å kjøre, og derfor er jeg glad jeg har kjøpt samme... Man må tørre å prøve, og ikke gro fast i alt det gamle...

 

NTS in Porsgrunn har til nå vært mere behjelpelig med info enn GIK på Kongsberg ang valg av turbo, der GIK kun fokuserte på å snakke dritt om NTS... Har jeg spørsmål ang turbo, er det det jeg vil ha svar på, noe jeg fikk i overflod hos NTS;-)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har cossie med krx450 og den lader tidlig, og holder koken til godt over 7000omdr:-) Denne bilen er utrolig effektiv å kjøre, og derfor er jeg glad jeg har kjøpt samme... Man må tørre å prøve, og ikke gro fast i alt det gamle...

 

NTS in Porsgrunn har til nå vært mere behjelpelig med info enn GIK på Kongsberg ang valg av turbo, der GIK kun fokuserte på å snakke dritt om NTS... Har jeg spørsmål ang turbo, er det det jeg vil ha svar på, noe jeg fikk i overflod hos NTS;-)

 

 

greit den bilen går bra men er jo ikke noe revulosjon .. tippe den går som min altså en normal grønndyse cosworth :)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

du har fortsatt et stykke igjen da. her kjører en med std 4x4 motor med 2wd t3, chip og grønne dyser på stadige 8.0 og opp i 146kmt. Beste tiden hans er forøvrig 7.85 på 201m med samme bil.

 

Ikke for å ødelegge hele greien her, men Hadde ikke ha en sluttfart på over 500 km ene gangen også..

Edited by just4fun
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge hele greien her, men Hadde ikke ha en sluttfart på over 500 km ene gangen også..

 

joda, men dette hadde ingenting med tiden å gjøre da grunnen til dette var at sensoren som brukes for å regne gjennomsnittsfarten de siste 10m var dradd litt nærmere målsensoren. Hadde målsensoren vært flyttet hadde banen vært lenger og dermed tiden også høyere. Det ble undersøkt den gang om tiden virkelig stemte og de sjekket opp i målsensoren og den stod på riktig plass.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Vel , vel, tror en del her har misforstått .

Skal være enig at en ekte 450hk Cosworth motor med veldig bra nm kurve , er helt grei ( så for en gang skyld skal jeg heller være enig med RS1000) .

Jeg syns nå for så vidt at 400hk , egentlig lite i en Cosworth ( og andre raske biler , ...tiden går , og utviklingen går videre..dermed også mer effekt, for hvert år …sånn er det bare ) .

Jeg har jo portet endel topper selv , og er kompis med EBB , så PERSONLIG ville jeg anbefalt ALLE som vil ha over 350hk , å få toppen portet av ham .

MEN , i forhold til hvor en bør legge PENGENE først , på en 350-380hk Cosworth , så ville jeg heller anbefalt annet , enn å bruke det på porting .

Hvis en uansett skal overhale toppen , og kostnaden ikke er så mange lappene ekstra , så er det nok lurt å få den portet , i slengen .

Såvidt jeg har hørt fra mr EBB selv , så begynner disse toppene å bli restriktive allerede under 400hk .

Link to comment
Share on other sites

Det som vi vet er at Ford i USA tidligere solgte trimkit til OHC motoren bestående av:

1. Uportet standard Cosworth 16V YB topp.

2. "Suge" kammer.

3. Dobble forgassere med innsug.

osv osv.

 

Dette kittet gav 170 hp ved 7000 og utifra dette forstår vi at en uportet topp fløder til denne effekten.

Dette betyr at med en effektiv turbo som gi lite baktrykk så kan man klare 340 hk ved 1,0 BAR, og ved 1,5 BAR ladetrykk er derfor potensialet 425 hk. (da med uportet topp, slike ville kammer og lite baktrykk.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

430hk med uportet topp og org kammer er bevist (motor effekt) (415hk på hjul) netics turbo da selvfølgeli! TENK HVA DNNE KUNNE GITT MED EN KRX DA!

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke baktrykk var noe problem før det oversteg ladetrykket med mer ne 2,5 ganger?

Så den som ble nevn her, er det 8v volvo motor med turbo og gasser foresten?

1,65 i trykk x2,5 = 4,125 i baktrykk... så viss baktrykket var 3bar på den så er vell ikke det krise?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Vel , vel, tror en del her har misforstått .

Skal være enig at en ekte 450hk Cosworth motor med veldig bra nm kurve , er helt grei ( så for en gang skyld skal jeg heller være enig med RS1000/Pelle/Bjarte her) .

Jeg syns nå for så vidt at 400hk , egentlig lite i en Cosworth ( og andre raske biler , ...tiden går , og utviklingen går videre..dermed også mer effekt, for hvert år …sånn er det bare ) .

Jeg har jo portet endel topper selv , og er kompis med EBB , så PERSONLIG ville jeg anbefalt ALLE som vil ha over 350hk , å få toppen portet av ham .

MEN , i forhold til hvor en bør legge PENGENE først , på en 350-380hk Cosworth , så ville jeg heller anbefalt annet , enn å bruke det på porting .

Hvis en uansett skal overhale toppen , og kostnaden ikke er så mange lappene ekstra , så er det nok lurt å få den portet , i slengen .

Såvidt jeg har hørt fra mr EBB selv , så begynner disse toppene å bli restriktive allerede under 400hk .

 

 

Hmmm, jenspeed sier jo han har bremset 425hk på standard topp...

 

 

Har bremset 550hk på u-portet topp jeg, så det er fullt mulig!

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke baktrykk var noe problem før det oversteg ladetrykket med mer ne 2,5 ganger?

Så den som ble nevn her, er det 8v volvo motor med turbo og gasser foresten?

1,65 i trykk x2,5 = 4,125 i baktrykk... så viss baktrykket var 3bar på den så er vell ikke det krise?

Det er du nok ikke alene om, problemet er bare at det er feil.

2,5 ganger er kjempekrise for en "performance" bensinmotor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er du nok ikke alene om, problemet er bare at det er feil.

2,5 ganger er kjempekrise for en "performance" bensinmotor.

 

 

Hvorfor det? noe du har testet selv dette?

Og hva motor er det snakk om med den neticsen?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Har bremset 550hk på u-portet topp jeg, så det er fullt mulig!

 

 

Hmmm, dette vil jeg ha mere info om... Hva er da vitsen med porting på alle som kjører med knappe 350-380hk, som jeg har lest her inne?

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, dette vil jeg ha mere info om... Hva er da vitsen med porting på alle som kjører med knappe 350-380hk, som jeg har lest her inne?

 

vitsen med porting er at hestene kommer fortere med mindre ladetrykk.

 

for å oppnå 550hk på std topp må du nok opp mot 2bar ladetrykk, derimot på en riktig porta topp kan man greie det på 0,5bar mindre trykk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...