Jump to content

Vrakpant bil


Guest Cossie77

Recommended Posts

Guest Cossie77

Har kjøpt en delebil med skilter på og årsavgift betalt for i år. Den skal ribbes. Lurer på diverse rundt vrakpanten:

 

Er det noen begrensning i hvilken tilstand bilen skal ankomme huggern med tanke på vrakpanten på kr 1500? Må den være trillbar og styrbar, dvs med akslinger/hjul og ratt? Regner med at den etter hvert skal taues dit da, så da bør vel dette være på plass :) Kan jeg plukke ut diverse fra motorrommet, evt hele motoren? Hva med å plukke fra dører, panser, eksos og bagasjelokk?

 

Hvis jeg skal slippe å betale ny årsavgift for 2009, må jeg da levere inn bilen før nyttår? Eller holder det at skiltene leveres før nyttår? Hvis jeg leverer skiltene før nyttår, kan jeg da ha delebilen stående så lenge jeg vil før den blir levert til huggern og fortsatt få vrakpanten på kr 1500?

Link to comment
Share on other sites

Det skal være et skall uten "søppel". Alt ekstra er bare "godteri" for de du lever bilen til. Slik er det ihvertfall her.................

 

Et lite "tankevekker" bilde jeg tok av ene sierraen vi to knekken på... (bil+skilt) :)

 

Bilde040-Redigert.jpg

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Har aldri kjøpt en vrakbil før. Må denne registreres? Tenkte jeg skulle slippe den avgiften hvis det gikk. Men hvis jeg leverer salgsmeldingen, vil jeg da uansett få tilsendt regning for omregistrering? Eller slipper jeg å registrere hvis jeg leverer skiltene samtidig som jeg leverer salgsmelding? For salgsmeldinga må vel leveres inn uansett?

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring blir høggerne ofte glad for at bilene er mest mulig ribbet. Vist f.eks motor, drivverk, bremser og bensintank er plukket av, slipper de å tappe olje og væsker. Men skal man ha større karosserideler kan det være lurt å kontakte den aktuelle høggern før man begyner arbeidet. De har rett til å nekte å ta i mot en bil der store deler av karosseriet er skjært bort, f.eks tak, rammedeler, bakskjermer. Men som regel er de samarbeidsvillige. Alt av løse deler som er skrudd fast/ikke krever noe spesielt skjæreverktøy, har man lov til uten noen diskusjon. Rammenummer kan ikke fjærnes.

Alt som kreves for at en bil kan vrakes er at skilt og del2 av vognkortet er levert inn. Bilen trenger ikke stå i navnet til den som vraker den.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For å være sikker på å ikke få noe tull så kan du gå til biltilsynet og få et "Autosysbilde" på bilen og få dem til å stemple det.

Har du del 2 til vognkortet bruker du det!

 

For å være sikker på å ikke få noe tull så kan du gå til biltilsynet og få et "Autosysbilde" på bilen og få dem til å stemple det.

Har du del 2 til vognkortet bruker du det!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...