Jump to content

4x4 spørsmål


drevlars

Recommended Posts

sliter med synkroniseringa i 3 giret på 4x4 kasssen.

tenkte å hente ut mer hk enn det jeg har nå, har ca 340.

kommer fordelerkassen til å gå hvis jeg kommer opp mot 450hk.

slietr med tomgangsregulatoren, har gjort den ren med bremserens flere ganger, det skjer ingenting om jeg tar ledningen av. virker helt død, har noen peiling hva som blir galt inni den, går det ann å prøve å fikse, er det nesten umulig å faå ta i ny? den jager veldig fort opp og ned på turtall. går av og til pent nå den er kald, men går da på over 1000 opm

 

hva må jeg ha nytt for å komme opp i så mye hester:

ny bensinpumpe, dyser, chipp, kammer, turbo, grenrør, bensintryksregulator, smidde stempler, råder, nye lager?

 

jeg har 200blokk

 

mange spørsmål på en gang

Link to comment
Share on other sites

hva må jeg ha nytt for å komme opp i så mye hester:

ny bensinpumpe, dyser, chipp, kammer, turbo, grenrør, bensintryksregulator, smidde stempler, råder, nye lager?

 

Spørsmålet er gjerne - hva har du nå?

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

sliter med synkroniseringa i 3 giret på 4x4 kasssen.

tenkte å hente ut mer hk enn det jeg har nå, har ca 340.

kommer fordelerkassen til å gå hvis jeg kommer opp mot 450hk.

slietr med tomgangsregulatoren, har gjort den ren med bremserens flere ganger, det skjer ingenting om jeg tar ledningen av. virker helt død, har noen peiling hva som blir galt inni den, går det ann å prøve å fikse, er det nesten umulig å faå ta i ny? den jager veldig fort opp og ned på turtall. går av og til pent nå den er kald, men går da på over 1000 opm

 

hva må jeg ha nytt for å komme opp i så mye hester:

ny bensinpumpe, dyser, chipp, kammer, turbo, grenrør, bensintryksregulator, smidde stempler, råder, nye lager?

 

jeg har 200blokk

 

mange spørsmål på en gang

 

bytt tomgangsregulatoren din.

synken på 3. giret er sikkert gåen.

for 450hk trenger du;

ny turbo, 2wd eksosmanifold / evt grenrør, porta og overhalt topp: nye styringer, slipte seter, evt nye ventiler, kammer, modifisert innsug: evt nytt innsug, bensinpumpe, komplett overhaling av bunn: nye lagre, stempelringer, evt borring, hvis borring trenger du nye stempler (må dreies og lommes dersom du går for orginale 4x4 overdim stempler), orginalrådene kan du bruke, pakningssett, toppbolter, sliping og balansering av veiv (balanseres med reimhjul og clutch), ny clutch, ny oljepumpe, nye dyser. bytt sprutet til datasprut og få det mappet skikkelig, så får du en motor som holder lenge.

for at du ikke skal rase alt annet på bilen din med denne motoren bør du ha ny girkasse, differ foran og bak og nye motorfester. du bør også vurdere større bremser da det er halve kjøregleden.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hvilken type girkasse? vanlig mt75 4x4 kasse? har hørt at jeg kommer til å kjøre sund fordelerkassen.

 

jeg må føye til litt på motoren min, jeg har også rs500 cooler og alu radiator og gruppe a topp-pakning og motorfester. jeg har en 2wd eksosmanifold liggende, men har ikke satt den på pga at noen sa at det ikke var plass. stemmer det at det går skal jeg sette den på med en gang, får vel tiligere ladetrykk med den. blir turboen stående på samme sted slik at downpipen går rett på turboen.

Link to comment
Share on other sites

ikke bare fordelingskassa som ryker ved 450hk. du kommer til å rase alle drev og alle synkroer i den kassa du har nå. du vil ikke få tidligere ladetrykk med 2wd manifolden, men den fløder bedre enn 4x4 manifolden ved høyere effekt. turboen står på samme plass, men du må vri på kompressorhuset for at det skal gå klart med slanger og aktuator osv..

for 450hk må du overhale hele motoren, så om du har grpa toppakning nå, må du kjøpe en ny uansett.

 

jeg gidder ikke gi deg tips til hvordan du kan få ut 450hk billigst mulig.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest smokinandy

Jeg hadde samme problemet med tomgangsreulatoren. Byttet flere ganger med akkurat samme resultat. Fant feilen i kabelen i på regulatoren der det var dårlig kontakt i en skjøt.

Nå fungerer den helt som den skal.

Link to comment
Share on other sites

armani: kan du gi en link eller en direkte dokumentasjon på at 2wd manifoilen FLØDER bedre enn 4x4? Har hørt det er motsatt, men at 2wd tilgir høyere baktrykk enn 4x4. Og hvorfor vil kassen ryke med 450hk når effekten egentlig er irrelevant siden det er momentet som ryker kassene. hvis du har 450hk poå 7500 rpm så har du ikke mer enn ca 430nm som ikke er noe mer enn hva som er vanlig i steg 3.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

2wd manifolden gir som alle vet høyere effekter enn 4x4 manifolden som er kortere men derimot gir tidligere spoolup. med 450hk regner jeg med at man ikke er hjernedød når man bygger motor, og får moment deretter.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Grenröret:

Det finns 2 olika grenrör på coswortharna det ena sitter på rwd coswortharna (även rs500) och det andra på 4x4 coswortharna.

Det på rwd coswortharna bygger på att använda motorns avgaspulser rätt för att få fart på turbon det är därför detta grenrör är mycket stort så det blir mindre mottryck för avgaspulserna.

4X4:ernas grenrör bygger helt tvärtom mot rwd grenröret detta grenrör är nämligen mycket litet och alla pulerna går mer eller mindre direkt in i turbon på detta sätt får man mycket snabb spoolup men mycket mottryck i bieffekt.

Så ska man ”bara” sätta på ett 330 kitt kan 4x4 grenröret vara nog så bra pga det inte blir så mycket mottryck vid så ”lite” effekt för snabb spoolup vill man ju ha.

Båda grenrören har T3 fläns mot turbon så ska man ha nån turbo med annan fläns än T3 så bör man skaffa ett nytt grenrör pga det är svårt som f-n att svetsa i gjutjärn, men på rwd grenröret så går det bygga en helt ny sekundär grenrörsbit för att få rätt fläns, då kan man även bygga så separat wg får plats för på detta sätt slipper man köpa ett helt nytt grenrör.

Ska man trimma rejält så är det endå bäst att skaffa ett ormbo till grenrör för att inte strypa och det får gärna vara kortarör,lika långarör och så raka rör som möjligt för att inte skapa mottryck och tappa värmen.

 

klippet fra --- http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er heller om det ikke er omvendt?

 

 

komme med link til noe som beviser ting da :lol:

ingen her som sier 4x4 manifoil er ubrukelig men at man kan oppnå høyere og mer holdbar effekt med 2wd manifoil, er jeg enig i

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg på den andre setningen.

Her er ett ganske typisk eksempel på hvordan det går:

Det ble litt forandringer med motor siden gear kassa rasa noe så j i fjor. gt 30\40 turboen gjekk til h...... +++++.rakk ikke engang og bremse motoren

Det bør da være lett å forstå at kunsten er å IKKE ta ut alt i en maksimal dreiemomenttopp, men heller prøve å få en bredere og flatere dreiemomentkurve. Å anta at man er hjernedød hvis man klarer akkurat dette, det er da omvendt av sannheten.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

Mitt tips er at alt du gjør herifra gjør bilen din mindre kjørbar og kommer til å koste deg mye penger og hodebry.Hvertfall om du prøver den billige og lite gjennomtenkte veien som så mange andre. Så tenk deg godt om hva du gjør nå. Når du passerer grønndyser,så kommer problemene jevnt med effekten om man ikke har en plan og er villig til å åpne lommeboka på de rette tinga.

 

Alt holder om man kjører som ei kjerring...

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at alt du gjør herifra gjør bilen din mindre kjørbar og kommer til å koste deg mye penger og hodebry.Hvertfall om du prøver den billige og lite gjennomtenkte veien som så mange andre. Så tenk deg godt om hva du gjør nå. Når du passerer grønndyser,så kommer problemene jevnt med effekten om man ikke har en plan og er villig til å åpne lommeboka på de rette tinga.

 

Alt holder om man kjører som ei kjerring...

 

Genialt sagt... vil dette bety at Loeb kjører som ei kjerring ?...siden han får tingene til å holde og kommer i mål foran de andre ?... For min del så vil eg vel heller si at de så kjører sunt utstyret sitt kjører som kjerringer (eller kanskje idioter)..

Link to comment
Share on other sites

Ting ryker samme fa**, har man mere effekt er sjangsen større for at ting ryker..

Har røket en rekke differ etc. selv, men syns ikke jeg har kjørt som verken kjerring eller idiot..

Bruker bilen til det den skal brukes til, og da må man regne med at 20år gamle ting tar kveld :)

 

At ting holder i WRC er vel ikke så rart.

Ligger flere mill i utvikling og er vel stort sett "ny" bil før hvert løp.

Men selvfølgelig, en dårlig sjåfør kan påvirke slitasjen i WRC,.. Men er ikke sammenlignbart etter min mening..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-
Genialt sagt... vil dette bety at Loeb kjører som ei kjerring ?...siden han får tingene til å holde og kommer i mål foran de andre ?... For min del så vil eg vel heller si at de så kjører sunt utstyret sitt kjører som kjerringer (eller kanskje idioter)..

 

 

For å si det i klartekst så de som ikke tok hintet her fårstår det,var det å få han til å tenke seg om før han stuper inn som en hodeløs høns i dette uten å tenke seg om. å hvis du er en av de som mener at å skvise ut 450hk på hobbybasis ut av en gammel sierra 4x4 er helt uproblematisk,så var det blandt annet deg jeg prøvde å beskytte han litt mot,siden han kanskje ikke har Loeb sitt budsjett og mekanikere tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

For å si det i klartekst så de som ikke tok hintet her fårstår det,var det å få han til å tenke seg om før han stuper inn som en hodeløs høns i dette uten å tenke seg om. å hvis du er en av de som mener at å skvise ut 450hk på hobbybasis ut av en gammel sierra 4x4 er helt uproblematisk,så var det blandt annet deg jeg prøvde å beskytte han litt mot,siden han kanskje ikke har Loeb sitt budsjett og mekanikere tilgjengelige.

 

hva er disse problemene da? hvis man først har tenkt å bygge en seriøs 450hester skjønner man at det koster penger; hvertfall etter innlegget jeg skrev tidligere.

grunnen til at det holder i wrc er fordi det er laga så solid at du aner ikke.. det er jo en grunn til at wrc escorten ble brukt som den ble, den kjørte med standard wrc drivverk og likevel 7-800hk.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

For å si det i klartekst så de som ikke tok hintet her fårstår det,var det å få han til å tenke seg om før han stuper inn som en hodeløs høns i dette uten å tenke seg om. å hvis du er en av de som mener at å skvise ut 450hk på hobbybasis ut av en gammel sierra 4x4 er helt uproblematisk,så var det blandt annet deg jeg prøvde å beskytte han litt mot,siden han kanskje ikke har Loeb sitt budsjett og mekanikere tilgjengelige.

 

Eg mener ikkje så mye - eg gjør ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

Heldig du da,det er nok av de som ikke er.hvorfor det går bra for din del det aner ikke jeg,og har ikke tenkt å spekulere i.det som derimot er rart er at 2wd begynner i slite med effekten her,da har jeg vanskelig for å tro at lego-drivverket på 4x4 tåler så alt for mye juling.

 

hva er disse problemene da? hvis man først har tenkt å bygge en seriøs 450hester skjønner man at det koster penger; hvertfall etter innlegget jeg skrev tidligere.

grunnen til at det holder i wrc er fordi det er laga så solid at du aner ikke.. det er jo en grunn til at wrc escorten ble brukt som den ble, den kjørte med standard wrc drivverk og likevel 7-800hk.

 

VET du at han har tenkt til å bygge en seriøs 450hester?virket ikke sånn på meg.virket bare som han ville ha motoren til å yte 450hk.

Vet det er mangen som kjører med org.drivverk og samme effekt,men hadde ikke blitt meg.hadde bare venta på smellen,og den hadde komt i et uoppmerksomt øyeblikk.vær du sikker.

 

Håper dere er like ivrige å svare når han poster problemene sine seinere også...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...