Jump to content

porte topper 2,9 12 v


granadaforallepenga

Recommended Posts

hei. er det kuler fra egr systemet. kan de portes vekk. gjør det på 2.8 toppa.

 

har ikke porta 2,9 topper på et par år. men mener man kan ta de helt bort. husk å matchporte eksosporten mot manifold.

 

planing av topp. vil jeg si max 0.7mm til vegbruk og 98oktan.

 

da får du med std tykkelse pakning en 10.5-10.8:1 i compresjon.

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Nesten ingenting hvis du ikke vil ha tenningsbank. Bytt kammen istedet du og monter K&N-filter og Ashley-eksos samtidig som du matcher alle porter til respektive manifolder og polerer istedet. Bare plan toppene mot blokka og drit i høvlinga hvis du absolutt skal kjøre 95oktan.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

driver å porter toppene mine nå, så ser jeg er det sitter to klumper i eksosporten, kan disse fjernes? den ene iallefall bremser jo sikkert kjempe mye..

 

også lurte jeg på hvor mye jeg kan plane ned toppen? noen som veit?

 

tlf 97110126, hvis di vil ringe.

 

Skal du til å trimme også nå, granada power.. Har troen på prosjektet ditt, tror det kan bli ganske gjennomført etterhvert.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hadde tenkt å porte toppene, bytte kam, sveise grenrør + eksos, filter og mulig plane toppene. men hvis man bare får tenningsbank så gidder jeg ikke plane. men veit frode har peiling på dette så venter svar i fra han.

 

tusen takk john, slike kommetarer øker arbeidslysten betraktelig :)

 

noen som veit resultat av å dreie svinghjulet?

gD2n9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med letta svinghjul.. Ble egentlig skuffa.. Hjap ikke stort på responsen, og momentet ble bare dårligere (Naturlig nok).. Nå var det nok ikke tatt allverden av dette svinghjulet, men var betraktelig lettere enn et std.

Edited by Skrotnissen

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

takk for svar:)

 

men hvis jeg vil kjøre på 95oktan.. kan jeg ikke ta ned så mye da? hvor mye kan jeg ta den da?

 

 

Hei. skal du bruke 95oktan. ser jeg ikke for meg grunnen til å trimme motoren. da er det billigere å få tak i et brukt lystgass anlegg. så kan du ha hk på flaske. og bruke når det trengs.

 

om du på død og liv skal kjøre 95oktan. så tror jeg du blir meget skuffet over resultatet for hele trimminga.

 

du starter på 9.0:1 på orginal toppene dine. vil sette en øvre grense for 10:1 i comp her. du må da i tilfelle kun slipe /høvle toppa 0.5mm

 

man øker i snitt opp et punkt på kompresjonen for hver 0.05mm. siden 2,8l har 9.2:1 og når den skal til 10.5:1 må den slipes 0.65mm

 

dette står i How too build and performance ford v6 engines boka.

 

du må og sjekke om du evt kan være så helding å ha ene 2.9 motortypen med motorcode BRC. av totalte brb-brc-brd

 

den ene typen har orginalt 9.5:1 i komp og den må da ikke høvles så mye.

 

har ikke selv vært så mye borti disse utgavene. har 2-3 slike 2,9 motorer her hjemme. men uhvist hva jeg har.

 

og hva som øker den siste 0.5 på den ene 2.9 motoren .

 

jeg har hvertfall forsterka 2.9 toppakning. som er 1.35mm tykk når den er klemt. den er litt tynnere en en std 2.9 toppakning.

 

jeg har regnet ut den i snitt. ca utgjør en økning på 1 punkt .så ikke mye.

 

 

på en 2.9 motor holder det å bruke et 2.8 svinghjul. det øker responsen bra. men å lette det igjen. er bortkastet på slik trimming.

 

oppi det hele. så vil du kunne hente mere hk på 98-99 oktan om du velger å prøve det innimellom. men da må du kansje justere opp fortenninga litt på fordeleren først.

 

 

Frofix

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Datta e kjekt å veta.

 

2.9's WHAT WORKS!!

 

Posted by Pat.

 

First off I wrote this for those of you serious about making as much power possible without having to have a NASA computer with you or a team of engineers.

 

Lets start off with the air filter, first off buy a K&N or equivalent, cones are better since they have more surface area in which to pull in air. If you don't want to buy a high flow air filter of some sort you might as well stop reading this now because your not very serious about power.

 

Next on induction if the throttle body, this is a relatively simple choice, the ones on the 86-87 2.8's are much larger and basically your only bolt on piece and tend to increase power in the 3k and up range, without one of these I would find it very difficult to make much power normally aspirated, so I would include this on the must have list. now you can modify the 86-87 TB by sharpening the throttle blade edges, shaving the throttle shaft etc. if you think you need more cfm, also check that they open up all the way, I did have one that didn't.

 

Next is the upper intake, here is a mod that I just kinda stumbled on while goofing around one day cleaning my intake out. the upper and lower intake are very poorly matched (real bad), so having these port matched and also taking some material of the inside turn of the upper intake to straighten the flow will make significant improvements across the entire RPM band, so much so that it really surprised me, it also made a surprising improvement in the exhaust tone (when an intake mod makes a noticeable change in exhaust tone you know you changed something pretty substantial). I would also put this on the must do list because this is a rather substantial bottleneck.

 

Before I get to the lower intake let me also recommend phenolic spacers between the upper and lower intakes, this is a non heat conductive material that keep the heat from the heads lower intake etc. from finding there way up to the upper intake, thereby keeping the upper intake substantially cooler, and I already explained why that helps above.

 

Now the lower intake, this one I have a hard time telling you how much gain you get out of doing some port work on the lower since I did the headers and lower intake at the same time, but let me say it's probably worth your while, while you have it out to port match the lower ports to the heads, make them slightly smaller than the head ports though, nothing is worse than running air into a wall, better to have it expand slightly. also it helps to reduce the injector bosses protrusion into the ports, so trim these down a bit but not so much as to reduce their integrity. there's some little restrictions in the lower as well that you can easily find by running you hand through them that you can smooth out to help flow. I don't count this as a must do but it won't hurt anything.

 

Now the Heads, since 2.9 heads are relatively expensive, and there is a book out on how to port them I highly recommend Sven Pruett's book, "how to build and modify ford 60 degree v6's" this will run you through it, and gives you excellent advice on building the short block as well, plus Sven helps us out here so please support him.

 

Now to the exhaust, fist off the stock exhaust manifold suck so what do you do about this problem, HEADERS.

Now header choices for a 2.9 are relatively small, JBA's for the 4x4's, or JBA or Pacesetter for the 2wd's, both I believe come with an H or Y-pipe depending on year. these are one of those must have deals since their benefit is two fold and they do give you a noticeable power increase.

 

 

Now for the ever controversial exhaust pipe size dilemma. Here's my recommendations, for full duals stay with 2" pipe as long as you can at least 3 or 4 feet after the h-pipe then you can go slightly larger for the muffler etc, but stay 2.25 or under if possible

 

now to the ignition system, buy, a Crane PS-91 coil, then if you want to give it that little bit of extra effort get yourself an ignition box such as an MSD or Crane Hi-6, this will be more than enough ignition to feed a 2.9 to excess of 6 grand.

 

I think that covered most of the basics, If I think of something later I will add to it.

 

Pat.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare BRC som har 9:1 i komp

Har du hydrauliske løftere har du 9:1,hvis ikke 9.5:1

Host opp:) motorkoden så skal jeg si deg komp i motor

 

Det er kun BRC som har 9,5 i komp. og forskjellen på den i forhold til BRD og BRE er nettopp at den ikke har hydrauliske løftere. Enkelt å se om motoren eventuelt er av typen BRC, da denne versjonen har luftmengdemålere montert til luftfilterboksen. De andre to versjonene har i stedet map sensoren erstattet LMM.

 

BRD og BRE er i praksis helt like, fordi forskjellen er i virkeligheten girkassa. BRD har enten automat eller t9 kasse, mens BRE har MT75 kasse. Og begge disse har altså 9.0 i komp og hydrauliske løftere.

 

Ingen problem å kjøre BRD og BRE versjoner på 98 oktan, da tenninga er selvjusterende så ingen innstilling av fordeleren er nødvendig. På BRC versjoner derimot, kreves en oktan justeringskabel.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun BRC som har 9,5 i komp. og forskjellen på den i forhold til BRD og BRE er nettopp at den ikke har hydrauliske løftere. Enkelt å se om motoren eventuelt er av typen BRC, da denne versjonen har luftmengdemålere montert til luftfilterboksen. De andre to versjonene har i stedet map sensoren erstattet LMM.

 

BRD og BRE er i praksis helt like, fordi forskjellen er i virkeligheten girkassa. BRD har enten automat eller t9 kasse, mens BRE har MT75 kasse. Og begge disse har altså 9.0 i komp og hydrauliske løftere.

 

Ingen problem å kjøre BRD og BRE versjoner på 98 oktan, da tenninga er selvjusterende så ingen innstilling av fordeleren er nødvendig. På BRC versjoner derimot, kreves en oktan justeringskabel.

 

 

Hva mener du med at tenning er selvjusterende mht 95-98 oktan?

Hvordan vet motor type drivstoff?

9:1 i komp 12grader tenning

9.5:1 15grader

Link to comment
Share on other sites

[quote name='granadaforallepenga' post='412619' date='30.09.2008 - 21:26' noen som veit hvor motorkoden står? så skal jeg se etter det :)

 

BRC identifiseres med en F på venstre(?) topplokk. BRD og BRE identifiseres med en K på samme plass.

 

De to sistnevnte versjoner er som nevnt i praksis helt like, bare type girkasse som skiller. Men med identifiseringen K på toppen, kan du finne ut om det er en BRE versjon ved å sjekke koden på tenningsmodulen. Denne har en tilleggskode med bokstavene JA, som vil si at motoren var original med MT75 kasse. Hvis ikke er det en BRD versjon, som altså har automat eller i en kort periode t9 kasse. Tilleggskoden her er da i så fall BD.

 

Tipper motoren din er en BRD versjon, da den er mest typisk å få tak i.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Koden du finner her er en F, som er den generelle identifiseringskoden for 2,9. Man må altså se på toppene for å avgjøre hvilken versjon 2,9 det er.

 

Nå tuller du bra din lille tullekopp:)

På boa motorn din står motorkoden også på motorblokk!

Link to comment
Share on other sites

Nå tuller du bra din lille tullekopp:)

På boa motorn din står motorkoden også på motorblokk!

 

hehe, blodseriøs jeg da.. Koden foran på blokka under venstre topplokk er bestandig en F på 2,9, så blir ikke klokere angående versjon av å se på den.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hehe, blodseriøs jeg da.. Koden bak på blokka er bestandig en F på 2,9, så blir ikke klokere angående versjon av å se på den.

 

Prata forresten med tornerose her en dag, på Skedsmo. Han nevnte deg og det lille prosjektet deres.. kjøpte en 2,9 starter av han, som viste seg å være kav defekt, hehe. Shit happens. Men kom med Grandisen og det reddet visst dagen hans at han fikk se den. Morsomt med sanne entusiaster.

 

 

Hei

Tenker du på kode ved fordelern?

motorkoden under topp syl 4 angir type 2.9 motor på alle 2.9. Har 1 i biln å 2 i garasjen så det er garantert rett:)

Noe rart jeg så på koden ved fordelern på broderns 24v boa var at det sto 2.8 med store tall å en mindre bokstav å tall for årsmod. Å boa der motorkoden står :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...