Jump to content

Hva slags trim anbefales?


nightking

Recommended Posts

Jeg har en ford escort mk2. Som jeg skal ha cosworth i!

Motor er 4x4 sierra, som blir overhalt, nye stempler og nyborra blokk i 0,25 overdim!

Veiv blir avbalansert, alt av lager nytt. Topp blir overhalt, nye styringer og nyslipte ventiler.

 

Jeg har planer om å små trimme den etterhvert! Ikke tenkt å gjøre noe sinnsykt mye da dette vil gå fært i den lille bilen uansett!

Men tenkt på annen turbo /dyser / chip! Hva anbefaler dere her? Og hva må gjøres, kun turbo, chip, dyser og 3 bar map sensor? Tenkte rundt 300 HK, Hørt snakk om at t34 turbo funker fint? Er det bolt on? Trenger da andre dyser feks?

Skal ha en bil som HOLDER! Blir bruksbil og brukt på bane :)

 

Snakka med "pukkelrygg" her på forumet, han kunne chippe bilen for meg..

 

Takker for alle svar :)

 

MVH Bjørnar

Edited by nightking
Link to comment
Share on other sites

Det jeg kommer på i farten er: Grønnedyser(eller tilsvarende) 3bar map, "rs 500" intercooler, et modda innsug vil være en fordel men er ikke nødvendig, et 2.5-3" eksos anlegg, t34 turboen er det flere som har god erfaring med:) kommer ikke på noe mer jeg..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Tenkte rundt 300 HK

 

Dette er ihvertfall det første som slår meg -

 

Dyser, chip, 3"eksos, rs500kjøler, 3bar map, gjerne en turbo, bb-lamda

 

Bosch 803 dyser, siemens deka "599" dyser (noen sier de har penere "sprut" enn 803), Bosch lyseblå dyser om du skal ha "litt" mer (da hold forresten også deka dysene/deka og blå går lengre enn grønne).

Chip, få en god chip som er beregnet det du har av oppsett (eksempler kan være, jens, pukkelrygg osv) :)

Eksos kan være mongoose, scorpion osv.

Kjøler kan være alt fra "kina" til Pace osv (folk har gode erfaringer med alt og ingentingen).

3bar map får du overalt.

t34 turbo gjerne (48 hus om du vil ha leken bil/raskere trykk, 63 om du vil ha "fart" og litt ekstra power?), netics e46 også kanskje? (folk har da også gode erfaringer med alt og ingenting)

bb-lamda er gull, du vet aldri om pumpen får for lite strøm ved høyt turtall eller lignende, kjempe "verktøy" for å overvåke at ting er ok :).

 

Søk gjerne også, vært opp en del ganger :)

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jeg har kjøpt meg intercooler, så det er i boks, det samme med 3 bar map sensor! Funker det med de org blå dysene som sitter org på 4x4?

 

Men hva mener dere med Bredbåndslamda? Er det den som sitter på downpipen, eller tenker dere en egen jeg setter inn med noe dill dall til ?? Og må jeg ha l8 ledningsnett og hjerne da?

Så vidt jeg veit så støtter ikke l6 bredbåndlamda?

 

Noen som veit hvor det går ann å få kjøpt t34 turbo til en grei pris?

Edited by nightking
Link to comment
Share on other sites

Men hva mener dere med Bredbåndslamda?

 

Det er en AFR måler - måler blandingsforholdet. Sveiser inn en mutter i downpipe. Koster lite og er som sagt et godt verktøy.

 

Med-1833a.jpg

BB-lamda har ingenting med hjerne å gjøre, da er det heller snakk om vanlig lamda, på f.eks l8 ja.

 

Funker det med de org blå dysene som sitter org på 4x4?

 

Da blir det moderat, f.eks "270/290chip" og litt mer trykk enn orginalt - that's it.

Skal du ha som du sier ville jeg helt klart godt for et godt/fint oppsett.

 

Noen som veit hvor det går ann å få kjøpt t34 turbo til en grei pris?

 

Her... :)

England er også et fint alternativ.

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

du kan ikke bruke 3 bars map med orginale dyser. på orginale dyser bytter du kun chip. Hvor har du gjort av gamlemotoren?

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Dette er ihvertfall det første som slår meg -

 

Dyser, chip, 3"eksos, rs500kjøler, 3bar map, gjerne en turbo, bb-lamda

 

Bosch 803 dyser, siemens deka "599" dyser (noen sier de har penere "sprut" enn 803), Bosch blå dyser om du skal ha "litt" mer (da hold forresten også deka dysene/deka og blå går lengre enn grønne).

Chip, få en god chip som er beregnet det du har av oppsett (eksempler kan være, jens, pukkelrygg osv) :)

Eksos kan være mongoose, scorpion osv.

Kjøler kan være alt fra "kina" til Pace osv (folk har gode erfaringer med alt og ingentingen).

3bar map får du overalt.

t34 turbo gjerne (48 hus om du vil ha leken bil/raskere trykk, 63 om du vil ha "fart" og litt ekstra power?), netics e46 også kanskje? (folk har da også gode erfaringer med alt og ingenting)

bb-lamda er gull, du vet aldri om pumpen får for lite strøm ved høyt turtall eller lignende, kjempe "verktøy" for å overvåke at ting er ok :).

 

Søk gjerne også, vært opp en del ganger :)

-Arne

 

Greit å spesifisere at det er lyseblå bosch dyser det er snakk om :)

Mørkeblå er jo org. dyser på Cosworth 4x4, mens lyseblå er steget mellom grønne og grå.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ok skjønner! Så monterer det utenom hjernen ja, ikke dumt! Hvor får du kjøpt sånn AFR måler da?

 

Så jeg burde gå for de lyseblå dysene? Noen som veit str på de? Og hvor man får handlet det?

 

Og gamle motoren min står foreløbig, blir kanskje noe isbil i vinter, evt blir den ståanes til jeg får bruk for den. Den har kosta meg mer enn jeg vil få igjen for den :)

Edited by nightking
Link to comment
Share on other sites

Ja, bredbåndslambda er en "standalone"-enhet som man bruker til å få oversikt over bensinluftblandingen.

Men noen datasprut kan også bruke bbl. Så er ikke bare til den bruken.

Tror egentlig jeg ville gått for grønndyser til den effekten du er ute etter.

Drar ut 360-370hk med grønnedyser.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke, men du kan vel?:)

Har bestandig trodd at 3 bars map kun funka sammen med grønne dyser eller større. men mulig dette er vranglære :lol:

men hvis han KAN bruke den så er det jo greit.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Lov å ta feil :)

 

nightking: Må ha 3bar map så sant chip er beregnet for dette.

Og så sant du skal lade over 1 bar med en Sierra Cosworth.

Da desse har 2 bar map orginalt. 1 bar overtrykk + 1 bar i atmosfæretrykk = 2 bar.

Er dette som setter begrensningen på Cosworth, og derfor er "alle" chip også laget for 3 bar map.

Med unntak av enkelte steg1 chip da..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Oki, i see :)

utvekslingen på bakakslingen er jo litt viktig. den må stå i forhold til motoroppsettet.grønndyseoppsett på mk2 er jo bra greier.motoren har et fint effektregister,går bra og den kan brukes som bruksbil.du kan jo låne en bredbandslamda slik at du ser om motoren får den bensinen som trenges.det kan også være greit å måle/justere bensintrykket .gjør du det ,så har du en pålitelig og bensinøkonmisk leikebil.

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

For kun 300hk , har du ikke behov for en T34 turbo .

En vanlig 4x4 Sierra Cosworth turbo ( eller en Garrett T3 60 trim .48ar , som er samme turbo) klarer lett 300hk .

Få en med 360" trust lager , så kan du kjøre litt trykk , og klare godt over 300hk , og den vil vare lenge .

Disse har også rask spoolup .

T34 turboene er dyre , etterspurte , og de som er tils. brukt er ofte helt utslitte .

T34 turboene brukes hovedsakelig for effekter på 350-380hk .

 

Disse bredbaånds lambda kittene er topp kvalitet .

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/INNOVATE-LC...id=p3911.c0.m14

Edited by T-KING65
Link to comment
Share on other sites

min erfaring med t34 og "lav effekt" er at den funker mye bedre enn en std cossie sak. Men er enig i at dem er altfor dyre. så om ikke du kommer over en billig en så kjøp en ny turbo (ikke t34 men noe annet fint), eller bruk sierra cosw.

 

får kjøpt billige garrett t-serie i usa, disse er Nye og til under prisen av en brukt t34. Jeg hadde kjøpt en garrett gt av noe slag, de er litt dyrere men.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med dette oppsettet:

 

- Turbonetics t-60 med ar.63 hus

- 3 mar map sensor

- 3" eksos

- siemens "sorte" 550 dyser

- livemappet av pukkelrygg med 2.0 bar ladetrykk (peaker på 2.2bar)

- Orginal bunndel og nyoverhalt topp

 

Da har jeg 1.5bar ved 3500rpm og 2.2 bar ved ca 3750rpm

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har hatt flere mk2 med cosworth motorer.

Denne bilen er lett og du trenger ikke mer en 300hk, min spola på alle gear med følgende oppsett.

 

- Orginal 4x4 turbo med 360 lager

- 4x4 intercooler

- grønnedyser og tilhørende chip

- 3 bar mapsenor.

- 1,7 bars trykk

 

Bilen er helt UKJØRBAR med denne effekta, spinner og "logrer" men gud hvor gøy.

Mer effekt i denne og større turbo er "høl i hue", lett bil og får trykk enda seinere, her er det fint og ha effekt fra bunn.

 

800 kg vs. 1200 vil si effekt forhold 1/3 300= over 400 hk i cosworth.

 

Bur anbefales på det sterkeste for karroseriet sin del.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skaffet meg t34 turbo. Har handlet 3bar map sensor. Nyborret blokk i 0,25 overdim, alt av lager nytt, nyoverhalt topp med nye styringer, muligens porte. Blir grønnedyser med tilhørende chip som pukkelrygg får æren av å sette i. Også blir det 2,5" el 3" rustfri eksos. Og har en intercooler som er på nesten samme str som rs500. Planer om å kjøre med ett sted mellom 300-350 hk :) Og som du sier bilen veier ikke stort, så vil nok slite med feste uansett tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...