Jump to content

Demontering av 7,5" diff


Escort94

Recommended Posts

Har planer om og oppgradere en rast diff eg har liggende, og tenkte da og gå for quaife atb.

 

Har faktisk aldri hatt i fra hverandre noe diff så langt i Cosworth kariæren min :P så spørsmålet er: Hvordan går eg fram her? Noen tips til fremgangsmåte? (gjerne med bilder)

noe som er lurt og demontere før noe annet f.eks? trenger eg ei presse for og få ut lagrene evnt?

 

Regner med det er en del som har bygd opp slike her inne tidligere.

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Guest AndreasWetrhus

Ja jeg ville nok også latt en som kan det ta seg av det:) er ganske nøye det med shimsing av kronhjul/pinjong og blir det for trangt kan det si pang og for stor klaring blir det rap :( Dessuten trenger vel diff huset maskinering for å få i quaife?

Edited by AndreasWetrhus
Link to comment
Share on other sites

du har jo blåmerking som du fører på kronhjulet hvor du ser om du får justert riktig. Bare å være nøye så går det nok bra

 

er du så nøye med merkefarge at du ser forsjell på 0,01mm i backlash? hvordan får du riktig lagerforspenn med merkefarge? hvordan veit du pinjon høyde og rotasjonsfriksjon med merkefarge?

 

sett diffen din til noen som veit hva de driver med å få satt den opp rett, med rett utstyr etter orginaltoleranser.

 

edit:

men demonteringa greier du fint selv. ta av difflokket. løsne låseclipsene som holder jokene på baksiden av solhjulene, å dra ut jokene. skru ut lagerbanene. dette kan være litt vanskelig uten spesialverktøy, men du greier det med en stor skrutrekker/maskinspett. husk å merk hvilken side de sitter på. så kan du løfte ut innmaten. så tar du muttern i enden på pinjongen, tar på plata til å feste mellomakslingen. tar ut simringen, skrur ut pinjonmutteren (links!). så kan du ta ut pinjonen. så kan du ta ut de gamle lagerbanene og presse inn nye. da er du langt på vei, og han som skal sette den sammen for deg har kun finmontering og justering igenn. så da slipper han begynne å fjerne gamle lagerbaner og presse inn nye.

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

er du så nøye med merkefarge at du ser forsjell på 0,01mm i backlash? hvordan får du riktig lagerforspenn med merkefarge? hvordan veit du pinjon høyde og rotasjonsfriksjon med merkefarge?

 

sett diffen din til noen som veit hva de driver med å få satt den opp rett, med rett utstyr etter orginaltoleranser.

 

edit:

men demonteringa greier du fint selv. ta av difflokket. løsne låseclipsene som holder jokene på baksiden av solhjulene, å dra ut jokene. skru ut lagerbanene. dette kan være litt vanskelig uten spesialverktøy, men du greier det med en stor skrutrekker/maskinspett. husk å merk hvilken side de sitter på. så kan du løfte ut innmaten. så tar du muttern i enden på pinjongen, tar på plata til å feste mellomakslingen. tar ut simringen, skrur ut pinjonmutteren (links!). så kan du ta ut pinjonen. så kan du ta ut de gamle lagerbanene og presse inn nye. da er du langt på vei, og han som skal sette den sammen for deg har kun finmontering og justering igenn. så da slipper han begynne å fjerne gamle lagerbaner og presse inn nye.

 

 

 

Takk for det Samatron :-) da demonterer eg sjøl, og får noen til og sette dette sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke brukbart å maskinere diffhuset for å få inn diffen.Ser ut som det er bare litt som må taes bort ,men det er mye..

Hvis du maskinerer huset ,vil du ikke klare å få rett forspenn på lagerene.Hvis diffen er iorden slik den er i dag , slik at det er kun

å sette i sperra ville jeg anbefale deg å levere diffen ifra deg komplett.

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer også hva som må gjøres og håper på svar fra noen som faktisk har gjort dette, ikke bare en masse synsing og råd om å sette det bort. trådstarter spør om hvordan man skal gjøre dette selv, ikke hvor han kan levere den.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det, men det er ikke lett å forklare over nett. Det er ikke lett å gjøre det "in real life" heller.

 

Det er en stor fordel om du bruker en diff som ikke har rast, for da slipper du å bytte pinjongen med ny knekkhylse osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest AndreasWetrhus
Hva er det som trenger å maskineres bort??

 

Dette var et spørsmål (derfor det var spørsmålstegn bak) Jeg ringte Face å bestillte ny Quaife til min 7,5" just å han sa at det måtte freses ut litt i diff huset for å få plass til den. Har ikke gjort dette selv og kommer ikke til å gjøre det pga min gamle (nyoverhalte) diff knuste sansyneligvis pga trang shimsing... Så mitt råd er: Det du er usikkker på om du klarer er det bedre å sette bort til andre. kan virke dyrt der og da men i lengden blir det sansynligvis billigere:)

Edited by AndreasWetrhus
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat montert quaife diff nå for 10min siden, ganske kurrant jobb, for å få quaife diffen inn i huset må den skrues fra hverandre med de 6 umbraco skruene, sett begge delene inn i huset, bruk pipe med lang umbraco, få hjelp til å holde diffen og skru til med ca 50ftp...

Link to comment
Share on other sites

Dette var et spørsmål (derfor det var spørsmålstegn bak) Jeg ringte Face å bestillte ny Quaife til min 7,5" just å han sa at det måtte freses ut litt i diff huset for å få plass til den. Har ikke gjort dette selv og kommer ikke til å gjøre det pga min gamle (nyoverhalte) diff knuste sansyneligvis pga trang shimsing... Så mitt råd er: Det du er usikkker på om du klarer er det bedre å sette bort til andre. kan virke dyrt der og da men i lengden blir det sansynligvis billigere:)

 

Kjøpte ny Quaife 7.5" til bilen min fra Gearboxman i UK, ca 11500 ferdig hjemme og bolt on......da har jeg i tillegg min gamle....synes det var en veldig grei pris og bra service....

 

Mvh !

Andre

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny Quaife 7.5" til bilen min fra Gearboxman i UK, ca 11500 ferdig hjemme og bolt on......da har jeg i tillegg min gamle....synes det var en veldig grei pris og bra service....

 

Mvh !

Andre

 

Var dette komplett diff eller kunn sperre enheten??

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke brukbart å maskinere diffhuset for å få inn diffen.Ser ut som det er bare litt som må taes bort ,men det er mye..

Hvis du maskinerer huset ,vil du ikke klare å få rett forspenn på lagerene.

 

så du mener at lagerforspennet ved bruk av orginalt maskinert 909 diff hus blir feil..?

Link to comment
Share on other sites

så du mener at lagerforspennet ved bruk av orginalt maskinert 909 diff hus blir feil..?

[/quote

 

Ingen 909 hus er maskinert orginalt for quaife atb sperre.Når det brukes zf sperre er ikke dette noe problem da det er klaring uten og maskinere.

Men løsningen er som nevnt over og dele Quaife diffen v/montering.Dette går fint men tar mye tid ved montering.(tar det som regel ut/inn noen ganger.)

(bruk heller 15000 på ei brukt ZF sperre enn 12000 på en ny quaife).

Link to comment
Share on other sites

Var dette komplett diff eller kunn sperre enheten??

 

komplett.......bare å skru rett i bilen...

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...