Jump to content

Risting i bakstilling


HaavardPYA

Recommended Posts

Hei. Monterte Cossie bakstilling på Sierraen her om dagen. Men bakhjulet er løst. Eller det er slakke der. Har trekt til den store mutteren på navet, men likedan fordi. Dårlig hjullager? Eller kan det være mer alvorlig?:S

Den sperrer heller ikke på asfalt når man skal svinger. Prøver og clutche den ut, men kun innerhjul spinning.

Er sperra bare slitt, eller er den helt kaputt?

 

mvh

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

Hva blir bedre da?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

bytt olje på diffen, mulig det blir bedre da.

 

 

Hva blir bedre da?

 

Ja det lurer jeg på også.. :lol: FJerner hvertfall ikke slakken i hjullagret... :P Sperra blir heller ikke bedre..

Edited by Ford ragger

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Bare ta fram Esaben og sveise, så får du orntli sperre :P Eller du kan få tak i en cossiediff til og pakke noen ekstra lameller inn i diffbremsen. Løsning nr 2 er best med tanke på kjørbarheten til daglig(F.eks parkeringsplassen utenfor Rema1000(.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blir fort sånn med diffbrems. Jeg kjører første vintern med diffbrems, og Sierraen min har en tendens til å ville gå enten sidelengs rundt rundkjøringer, eller rett fram. Har stort sett nye hakka2 dekk rundt baut, så det er ikke dårlige dekk.

Min mening er at den slipper mer kontrollert med diffbrems enn uten. Med åpen diff spinner den på ett hjul, og så slipper den helt plutselig på begge hjul.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ene hjulet virker litt løst, så er det vel mulig at lageret er noe gåen, evt stikkakslingen er slitt.

Jeg hadde det på en Granada. Hele bakjulet gikk an å bevege på. Nytter ikke å stramme opp lagrene noe særlig heller, de er ikke koniske som de forran.

Jekk opp bilen bak, riv og slit i hjulet. Det skal ikke bevege seg annet enn rundt :-)

Jeg slet ut en del bakhjulslagre på grunn av at stikkakslingen/medbringeren var slitt og hadde revet seg litt.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Med mye slakke vil du få hjulvinkler som varierer mye. Dette kan føre til at bilen har ujevt feste på det hjulet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...