Jump to content

Fjerne langlys for å få mer luft!


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Unnskyld, men jobber du i kassen på Kiwi?

 

Dersom du demonterer lykta og bilen fortsatt ikkje tar fyr, hvordan vet du da at den ville tatt fyr med lykta montert?

 

Cossiene mine har hatt fra 3- til 500hk.

 

Dersom dere ikkje sjønner logikken i dette anbefaler eg å slutte trimming momentant og gå over til Yaris.

 

Når det gjelder å se på "alle andre". RS500 gikk jo noen runder på div. race, under MYE hardere og mer langvarige belastninger enn noen av oss greier å påføre bilene våre uansett effekt.

Er det da ikkje naturlig å kunne trekke noen konklusjoner ut i fra dette massive grunnlaget, at demontering av nødvendige deler for å unngå brann er en dårlig, missforstått og lite gjennomtenkt ide?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Unnskyld, men jobber du i kassen på Kiwi?

 

Dersom du demonterer lykta og bilen fortsatt ikkje tar fyr, hvordan vet du da at den ville tatt fyr med lykta montert?

 

Cossiene mine har hatt fra 3- til 500hk.

 

Dersom dere ikkje sjønner logikken i dette anbefaler eg å slutte trimming momentant og gå over til Yaris.

 

Når det gjelder å se på "alle andre". RS500 gikk jo noen runder på div. race, under MYE hardere og mer langvarige belastninger enn noen av oss greier å påføre bilene våre uansett effekt.

Er det da ikkje naturlig å kunne trekke noen konklusjoner ut i fra dette massive grunnlaget, at demontering av nødvendige deler for å unngå brann er en dårlig, missforstått og lite gjennomtenkt ide?

di bilene hadde vel ikke akurat samme hastighet som di bilene vi snakker om her kansje ? er det ikke bedre å ta ut lykta før det tar fyr,enn å vente å se om det tar fyr ? jeg har selv hatt en som har tatt fyr rundt turbo`n,så jeg vet hvor denne gutten vill... om du vill ha bilene dine orginale,så er det ingen vits og rakke ned på denne gutten,om han ikke vill ha sin orginal !

 

å hva jobber egentlig du med ? blomster butikk ?

 

di bilene hadde vel ikke akurat samme hastighet som di bilene vi snakker om her kansje ? er det ikke bedre å ta ut lykta før det tar fyr,enn å vente å se om det tar fyr ? jeg har selv hatt en som har tatt fyr rundt turbo`n,så jeg vet hvor denne gutten vill... om du vill ha bilene dine orginale,så er det ingen vits og rakke ned på denne gutten,om han ikke vill ha sin orginal !

 

å hva jobber egentlig du med ? blomster butikk ?

 

p.s om du ikke fikk ut mere enn 500hk,så anbefaler jeg deg å slutte med trimming....

Link to comment
Share on other sites

skal vi gjøre det helt klart - RS500 hadde ett lurt system - det sto en plate som delter luften inn mot kjølerene i to , fra fangeren og oppover mot IC og på filter siden satt en trakt som ente i luft filter boksen med masse kald luft - se bide

IM000497.jpg

og om jeg ikke husker feil esc har inntak av frisk luft fra mellom romet mellom innerskjerm og plast innerskjerm

Link to comment
Share on other sites

skal vi gjøre det helt klart - RS500 hadde ett lurt system - det sto en plate som delter luften inn mot kjølerene i to , fra fangeren og oppover mot IC og på filter siden satt en trakt som ente i luft filter boksen med masse kald luft - se bide

IM000497.jpg

og om jeg ikke husker feil esc har inntak av frisk luft fra mellom romet mellom innerskjerm og plast innerskjerm

helt riktig.... esc har også det... riller,som slipper luften ut igjen,ved innerskjermen.....

 

kan vi ikke bare la dritten brenne opp da ? he he :lol:

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det enda klarere, -delene Bige beskriver finnes også i vanlig vingebil (som vist på bildet over, ref. størrelse på turbo, innsugsrør fra boks og batteriplassering.) og sedan cossie.

sedan cosw har riller i innerskjermen mener du ??

Link to comment
Share on other sites

hva har det med at han skal lage lufting til turbo`n og gjøre ?

 

det er laget for og holde til en orginal bil...

 

når den er oppgradert,så bør luften oppgraderes også....

tar du og setter en temp måler rett før turbo og kjører orginal - så tar du og setter på konfilter - da kommer du til og oppleve stor temp forskeld

Så kommer du til og på peke att han ønsker og fjerne fjernlyset for og ta luft derifra , alle steder der jeg har lest om dette har orginalt vært det som gir den laveste forskjeld på

ute temp og inn på turbo ....

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å "blande" meg.... men det hadde ikkje vert lurere å se på grunnen til det blir så varmt då ?....

Må jo være mulig å kunne trimme bil uten at det skal ta fyr under panseret...så kanskje det er små justeringer på oppsett som skal til for å unngå brannfare heller :)

 

Ein skal heller ikkje se heilt vekk i fra det som enkelte nevner med tilførsel av frisk luft under der.... skulle det først ta fyr så kan det luftehullet være forskjellem mellom ett dvaskt "poff" og ein skikkelig nyttårssmell..

Link to comment
Share on other sites

Hvis for eksempel et hus står og brenner. Tror dere det er lurt å fjerne ei dør og et vindu for at flammene skal dø ut? Eller har dere forstått prinsippet for brann? ;)

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

dette tror eg må være den dummeste tråden eg noengang har lest!

 

Brannhemmende tiltak; fjerning av lykt for ekstra oksygen! Dette faller på sin egen urimelighet, har du en kalkulasjon på hvor fort du må kjøre for å holde det kaldt nok til å la være å ta fyr?

 

Dersom du blir stoppet på motorveien i 250 km/t kan du jo bare sei at du måtte kjøre så fort for å få kjølt ned innerskjermen, så er vel alt greit? :-)

 

Gjør en skikkelig jobb i motorrommet heller, så tar det neppe fyr uansett kor varmt det blir!

 

Godt tips til deg etter å ha lest første linjen: Ikke les mer her da og ikke kommenter!

 

Jeg vil ha det som en EKSTRA sikkerhet for at det ikke skjer en gang til. Har brannslukningsapparat (som jeg også brukte da), turboskjold, kjøpt sovepose til turboen, termotech isolasjon rundt her og der, og eksosbandasje. Det ser ut til at det tok fyr nede ved downpipen i den originale isolasjonen som er på torpedoveggen. Jeg var tilfeldigvis på butikken og kom ut igjen derfra og så røyken som kom opp. Åpnet kjapt panseret og så flammene nedi der og tok i bruk brannslukingsapparatet.

Brant vel opp cirka 25-30 cm med cirka 30-40 ledninger. Frisk luft under der hjelper nok mer enn det gjør skade ihvertfall når det kommer til nedkjøling!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Poenget med å tilføre mer frisk luft er jo for å hjelpe på temperaturen opp til det punktet det antenner pga. varme.

Sant at det bare gjør vondt verre når det faktisk har tatt fyr, men det er jo det det er med å forhindre at skal skje.

Såpass mye frisk kald luft som kan tilføres med en slik trakt er med på å senke tempen betraktelig,

og kan hjelpe til med å forhindre en evt. brann..

Kjøler ikke ned selve eksosen/downpipen, men ting rundt får såpass mye kald luft på seg at man vil kunne få nytte av det.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Poenget med å tilføre mer frisk luft er jo for å hjelpe på temperaturen opp til det punktet det antenner pga. varme.

Sant at det bare gjør vondt verre når det faktisk har tatt fyr, men det er jo det det er med å forhindre at skal skje.

Såpass mye frisk kald luft som kan tilføres med en slik trakt er med på å senke tempen betraktelig,

og kan hjelpe til med å forhindre en evt. brann..

Kjøler ikke ned selve eksosen/downpipen, men ting rundt får såpass mye kald luft på seg at man vil kunne få nytte av det.

 

Jepp der har vi det :) Selv om ikke alle skjønner det..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikkje vanskelig å forstå....poenget er bare at om ein skal gjøre noe for "sikkerhetsmessige" årsaker, så bør det jo være noe som funker totalt sett... og ikkje kan gjøre ting verre om det smeller :o

Samtidig så vil du og kanskje oppnå falsk trygghet...siden tingene går greit ved mye fart og belastning, mens kjølefaktoren forsvinner når du kjører mye rolig f.eks i kø...

Ett eller annet må jo kunne gjøres med oppsett for å eliminere problemet ??....

Men for all del.. ikkje min bil - så gi gass *he-he*

Link to comment
Share on other sites

trodde aldri den dagen hvor jeg er enig med sapphy skulle komme, men det gjorde den visst i dag. hehe

 

Hva med å skaffe seg brannsikker isolasjon, legge ledningene en annen vei for å unngå at de ligger i faresonen. Dette vil jo uansett være bedre siden ledninger som blir varm-kald, varm-kald over lengre tid vil få sprø isolasjon som igjen for kan falle av og kan medføre kortsluttning med de følger som kan komme av det.

 

Nå bor du i denne byen som du gjør, hva med alt regnvannet som vil komme med inn og treffe eksosen siden du mente det ville være dumt å sette vann på 1000grader varmt eksosanlegg. Dette vil jo treffe uansett, mens med en vanndyse så kan du rette strålen andre steder.

 

Ett annet alternativ er jo å bygge om på DP for å få mer klaring. Og så holde motorrommet rent for olje og søl. Er det oljesøl der så er det bare tidspørsmål når det blir brann igjen dersom eksosen får ligge ubeskyttet og sende strålevarme bort. Luft får motoren nok av fra under siden og inn fra fronten.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

En annen ting; vet at det å tilføre øksygen til et hus f.eks, ved å åpne vindu/dører, ikke er bra. Men nå får du jo litt oksygen i motorrommet fra før av da! Er litt forskjell på et tett hus og et motorrom i en bil da.. hehe

 

Er jo ikkje vanskelig å forstå....poenget er bare at om ein skal gjøre noe for "sikkerhetsmessige" årsaker, så bør det jo være noe som funker totalt sett... og ikkje kan gjøre ting verre om det smeller :o

Samtidig så vil du og kanskje oppnå falsk trygghet...siden tingene går greit ved mye fart og belastning, mens kjølefaktoren forsvinner når du kjører mye rolig f.eks i kø...

Ett eller annet må jo kunne gjøres med oppsett for å eliminere problemet ??....

Men for all del.. ikkje min bil - så gi gass *he-he*

 

Oppsettet er ikke så mye å gjøre med, men som sagt tror jeg den originale isolasjonen på torpedoveggen var problemet, siden det så ut til at det var den som brant.

 

trodde aldri den dagen hvor jeg er enig med sapphy skulle komme, men det gjorde den visst i dag. hehe

 

Hva med å skaffe seg brannsikker isolasjon, legge ledningene en annen vei for å unngå at de ligger i faresonen. Dette vil jo uansett være bedre siden ledninger som blir varm-kald, varm-kald over lengre tid vil få sprø isolasjon som igjen for kan falle av og kan medføre kortsluttning med de følger som kan komme av det.

 

Nå bor du i denne byen som du gjør, hva med alt regnvannet som vil komme med inn og treffe eksosen siden du mente det ville være dumt å sette vann på 1000grader varmt eksosanlegg. Dette vil jo treffe uansett, mens med en vanndyse så kan du rette strålen andre steder.

 

Ett annet alternativ er jo å bygge om på DP for å få mer klaring. Og så holde motorrommet rent for olje og søl. Er det oljesøl der så er det bare tidspørsmål når det blir brann igjen dersom eksosen får ligge ubeskyttet og sende strålevarme bort. Luft får motoren nok av fra under siden og inn fra fronten.

 

Jeg HAR brannsikker isolasjon, men hva hjelper det når den ikke er så brannsikker som den skal være?? Den lå å ulmet.. Ledningene er flyttet.

Regnvann ja, men jeg synes IKKE det å helle masse kaldt vann over noe som er glohett er tingen. Og i tillegg er dette for å UNNGÅ brann jeg mener, ikke for å slukke den, for til det har jeg et stort brannslukningsapparat til.

Bygge om downpipen går jo selvfølgelig, men det er mye arbeid. Vil heller prøve å lage en beskyttelse på en eller annen måte bak downpipen.

Motoren får luft inn fra front og underside ja, men det skader vel ikke med litt ekstra luft?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

trodde aldri den dagen hvor jeg er enig med sapphy skulle komme, men det gjorde den visst i dag. hehe

 

Hva med å skaffe seg brannsikker isolasjon, legge ledningene en annen vei for å unngå at de ligger i faresonen. Dette vil jo uansett være bedre siden ledninger som blir varm-kald, varm-kald over lengre tid vil få sprø isolasjon som igjen for kan falle av og kan medføre kortsluttning med de følger som kan komme av det.

 

Nå bor du i denne byen som du gjør, hva med alt regnvannet som vil komme med inn og treffe eksosen siden du mente det ville være dumt å sette vann på 1000grader varmt eksosanlegg. Dette vil jo treffe uansett, mens med en vanndyse så kan du rette strålen andre steder.

 

Ett annet alternativ er jo å bygge om på DP for å få mer klaring. Og så holde motorrommet rent for olje og søl. Er det oljesøl der så er det bare tidspørsmål når det blir brann igjen dersom eksosen får ligge ubeskyttet og sende strålevarme bort. Luft får motoren nok av fra under siden og inn fra fronten.

vann på eksos anlegget er ikke det værste... men på turbo`n... dette er ett håpløst prosjekt,siden egentlig mange har veldig riktig her... som jeg skrev tidlig i denne tråden... sentral brannslukker,med slange pekende i mot turboen....

 

bandage/islasjon er bombe,når den trekker til seg olje... funker som ei veke...

 

En annen ting; vet at det å tilføre øksygen til et hus f.eks, ved å åpne vindu/dører, ikke er bra. Men nå får du jo litt oksygen i motorrommet fra før av da! Er litt forskjell på et tett hus og et motorrom i en bil da.. hehe

 

 

 

Oppsettet er ikke så mye å gjøre med, men som sagt tror jeg den originale isolasjonen på torpedoveggen var problemet, siden det så ut til at det var den som brant.

 

 

 

Jeg HAR brannsikker isolasjon, men hva hjelper det når den ikke er så brannsikker som den skal være?? Den lå å ulmet.. Ledningene er flyttet.

Regnvann ja, men jeg synes IKKE det å helle masse kaldt vann over noe som er glohett er tingen. Og i tillegg er dette for å UNNGÅ brann jeg mener, ikke for å slukke den, for til det har jeg et stort brannslukningsapparat til.

Bygge om downpipen går jo selvfølgelig, men det er mye arbeid. Vil heller prøve å lage en beskyttelse på en eller annen måte bak downpipen.

Motoren får luft inn fra front og underside ja, men det skader vel ikke med litt ekstra luft?

i ett motorom så er det helt åpent for oxygen samme hva... men det er klart,det blir ikke noe bedre av og gi flammene trekk... men det er det jo egentlig der fra før av det også... Edited by kjelli`s
Link to comment
Share on other sites

tar du og setter en temp måler rett før turbo og kjører orginal - så tar du og setter på konfilter - da kommer du til og oppleve stor temp forskeld

Så kommer du til og på peke att han ønsker og fjerne fjernlyset for og ta luft derifra , alle steder der jeg har lest om dette har orginalt vært det som gir den laveste forskjeld på

ute temp og inn på turbo ....

sant det.. kjører du åpent filter,så bør du ha deksler rundt uansett.... jeg gjorde det på min sedan,å ja,STOR forskeld...

 

Siden vi er inne på det. Heller gå for keramisk belegg istedet for bandasje ?

aldri hørt om det... men høres jo ganske greit ut...

 

Unnskyld, men jobber du i kassen på Kiwi?

 

Dersom du demonterer lykta og bilen fortsatt ikkje tar fyr, hvordan vet du da at den ville tatt fyr med lykta montert?

 

Cossiene mine har hatt fra 3- til 500hk.

 

Dersom dere ikkje sjønner logikken i dette anbefaler eg å slutte trimming momentant og gå over til Yaris.

 

Når det gjelder å se på "alle andre". RS500 gikk jo noen runder på div. race, under MYE hardere og mer langvarige belastninger enn noen av oss greier å påføre bilene våre uansett effekt.

Er det da ikkje naturlig å kunne trekke noen konklusjoner ut i fra dette massive grunnlaget, at demontering av nødvendige deler for å unngå brann er en dårlig, missforstått og lite gjennomtenkt ide?

kiwi kvelds åpent i kveld ? du ble så stille....

Link to comment
Share on other sites

he he, denne tråden har jo tatt helt av, når jeg nevnte vanninnsprut litt tidligere tenkte jeg aldeles ikke på utsiden av turboen ,men inn i innsuget, slik at dette blir damp ,som igjen kjøler turboen litt på tur ut igjen :D har blitt brukt på turboer siden tidenes morgen (bokstavelig talt ,da Oldsmobile brukte dette på den første serieproduserte bensin turbo-personbilen) står til og med på enkelte Subaru WRX'er, og gir en bra effekt-boost siden vannet utvider seg noe sinnsykt i forbrenningskammeret i tillegg.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

trodde aldri den dagen hvor jeg er enig med sapphy skulle komme, men det gjorde den visst i dag. hehe

 

 

Nå bor du i denne byen som du gjør, hva med alt regnvannet som vil komme med inn og treffe eksosen siden du mente det ville være dumt å sette vann på 1000grader varmt eksosanlegg. Dette vil jo treffe uansett, mens med en vanndyse så kan du rette strålen andre steder.

 

Kor mange ganger har du sett denne bilen på veien en regnværsdag? eg vet at når det regner står den trygt og godt parkert i en garasje.

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

carbon: tror faktisk jeg stort sett bare har sett denne bilen på dager hvor det har eller regner. Har ikke sett den mange gangene. Det er ikke snakk om når det høljer ned, men det er faktisk nok med at veiene er våte noe dem er ganske ofte her. :D

 

God Jul

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...