Jump to content

Mistet førerkort.


Øggi

Recommended Posts

Hei. Som sagt over mistet jeg lappen for ikke lenge siden (drøyt en uke siden). Er ikke no flink til å forklare meg, men skal prøve!

 

Jeg kom da ut fra ungdomsskolen (hentet en kamerat på en annen skole rett etter jeg selv var ferdig). Jeg kjørte ut fra utkjørsel og opp mot den nest siste svingen mot riksveien der selvsagt bilen måtte slippe (ja det var speilblankt) i slutten av svingen. Fikk bilen til å få fast feste få strakser etter det slapp, det var ikkeno problem, så det var aldri noen form for fare for andre folk i trafikken (kom ingen foran meg, eller bak meg). Men det var fotgjengere som stod stille på gangfeltet (altså HELT i kanten, ikke i nærheten av meg!). Jeg slapp på gassen og bremset litt ned for å se om de skulle over eller ikke, men de stod der å "pratet", så jeg kjørte videre. Og da var det gjort. Hørte en ulelyd og så i speilen. En sivil med blålys.

 

Han tok jo fra meg lappen på stedet, men lot meg kjøre hjem igjen.

 

 

Noen som aner hvor lenge jeg mister lappen?

 

Han kjørte forresten alene.

 

 

Skal forresten si litt om denne politi"mannen".

 

En i i 30-åra, alvorlig snuslippe, virka også som ei ordentlig klyse ( ikke bare jeg som synes dette her jeg bor ).

Han kjører rundt å stopper ungdommer uten noen som helst grunn, han "jager" oss. Fair enough, det er mye "råning" her i bygda, men oppførselen hans er helt utrolig.

 

Hørt fra mange av venninnene/kameratene om at han kjører rundt å gir ALLE ungdommer stygge blikk (kanskje for å få oss/dem oppmerksomme) i det han passerer. Som skrevet over, han stopper omtrent alle uten noen som helst slags grunn.

Hørte fra ei venninne av meg, at ene kollegaen hennes (ei dame i 30-åra) ble stoppet av han samme typa en gang bare pga at hun kjørte audi, en typisk "ungdomsbil". Hun er en rolig person, kjører ordentlig osv. Så hun hadde blitt rasende fordi alt var jo i skjønneste orden, og spurte han;"har du ikkeno bedre å gjøra ell?" "jo, jeg har egentlig det" hadde han svart, blitt flau. Og kjørt av gårde.

 

En nære kamerat av meg ble stoppet av han uten grunn her om dagen (han er også en rolig type) helt uten grunn. Siden han politi-fyren brukte blålys og sirene, ble jo selvsagt kameraten min nervøs og svingte inn til siden. Gjorde klar vognkort og førerkort mens politimannen gikk ut av bilen sin. Plutselig hørte han kameraten min at det smalt i ei dør, og politifyren kjørte forbi og videre. Antakeligvis fordi han ikke fant noen grunn til å stoppe han.

 

 

 

 

 

Er det grunn nok til å gå imot han, melde han ellerno? Er så sykt lei oppførselen hans, vi som bor rundt her.

Kan ikke politiet ha bedre ting å gjøre enn å plage ungdom? Veit at det er mye "sladding" å sånt som skjer rundtom, og det er OVER ALT. Men da foreslår jeg at de lager til steder der hvor de som vil sladde, kan sladde.

 

 

PS: Som jeg forklarte hva som skjedde med MIN kjøring fortalte jeg ikke til han politifyren pga at jeg var så nervøs at jeg trodde jeg skulle skite i buksa :P Mulig jeg kan reise ned til lensmannen og gi en forklaring på som skjer?

 

 

Takker og bukker for alle svar.

 

 

Mvh Ørjan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hmm, jeg vil tippe på att du vil få 5 - 6 mnd for "uaktsom kjøring" hvist du ikke har mista lappen før?

 

ja er mange politi folk som er skikkelig høl i huet og tror dem eier verden, og att dem kan gjøre som dem vil, var en idiot her for ett par år siden som var sånn att han stoppa alle rånere uten grund, og kaller d "rutine kontroll" var ikke uvanelig og bli stoppa 3 4 ganger av samme folka på samme dag, ender opp med att ingen gidder og stoppe til slutt og stikker av. og de skjekker alt dem ikke har noe greie på i d hele tatt, i fjord ble jeg stoppa og han sa att jeg kjørte som en tulling, selv om jeg hadde stått stille på en parkerings plass i par timer, oxo ba han meg åpne pansere for han skulle sjekke om bilen min var trimma, oxo spør han om d er en cosworth, jeg tenkte bare herregud, d står liksom cosworth på hele toppen min men,, jaja så jeg svarte bare nei jeg, og da var alt greit og han dro, skjønner ikke hva dem tenker på jeg, flere som oxo har blitt stoppa for att politiet skal se om du har for stort sterio anlegg oxo, tragiske folk mener jeg. d er dem som skulle vert uten lappen, dem kan ikke kjøre uansett :P hehe men er faktisk noen som er greie oxo da :) (veeeldig få)

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg vil tippe på att du vil få 5 - 6 mnd for "uaktsom kjøring" hvist du ikke har mista lappen før?

 

ja er mange politi folk som er skikkelig høl i huet og tror dem eier verden, og att dem kan gjøre som dem vil, var en idiot her for ett par år siden som var sånn att han stoppa alle rånere uten grund, og kaller d "rutine kontroll" var ikke uvanelig og bli stoppa 3 4 ganger av samme folka på samme dag, ender opp med att ingen gidder og stoppe til slutt og stikker av. og de skjekker alt dem ikke har noe greie på i d hele tatt, i fjord ble jeg stoppa og han sa att jeg kjørte som en tulling, selv om jeg hadde stått stille på en parkerings plass i par timer, oxo ba han meg åpne pansere for han skulle sjekke om bilen min var trimma, oxo spør han om d er en cosworth, jeg tenkte bare herregud, d står liksom cosworth på hele toppen min men,, jaja så jeg svarte bare nei jeg, og da var alt greit og han dro, skjønner ikke hva dem tenker på jeg, flere som oxo har blitt stoppa for att politiet skal se om du har for stort sterio anlegg oxo, tragiske folk mener jeg. d er dem som skulle vert uten lappen, dem kan ikke kjøre uansett :P hehe men er faktisk noen som er greie oxo da :) (veeeldig få)

'

 

 

Får virkelig ikke håpe det blir så lenge? Det er jo ren diskriminering fra hans sin side egentlig!

Link to comment
Share on other sites

Skal de ikke være minst to stykk i bilen for at man kan ta ifra en person lappen? Blir "straffen" mindre hvis man samtykker?

 

 

Ellers så kan jo han bare juge å si at den og den personen har gjort det og det. Han har jo ingen bevis eller vitner på at det faktisk har skjedd? Jeg hadde jo med meg en og han kan vitne til at det var et uhell.

Link to comment
Share on other sites

tjo, dem sier vel egentlig att d skal vere 2 i bilen, men d hjelper deg ikke noe og klage på, du får stort sett mildest straff hvist du ikke godtar, for da blir d sendt til en jurist som skal bestemme dommen, og han kan du bare ringe og si du er avhenge av førerkorte til jobb osv, og går ann og forhandle bra med, d var d jeg gjorde alle gangene jeg mista lappen :P

Link to comment
Share on other sites

tjo, dem sier vel egentlig att d skal vere 2 i bilen, men d hjelper deg ikke noe og klage på, du får stort sett mildest straff hvist du ikke godtar, for da blir d sendt til en jurist som skal bestemme dommen, og han kan du bare ringe og si du er avhenge av førerkorte til jobb osv, og går ann og forhandle bra med, d var d jeg gjorde alle gangene jeg mista lappen :P

 

 

Det er ikke en jurist som bestemmer dommen hvis du nekter førerkortbeslag.Da må saken bringes for retten innen 3 uker,ellers har du rett til å få tilbake førerkortet.

Det lønner seg ALDRI å godta beslag,for ofte har ikke politiet bevis for hendelsen.Da må politiet stå i retten å legge fram bevis på hendelsen for å få rettens medhold i å beholde førerkortet ditt utover 3 ukler som er maks,og det er ikke sikkert de har kapasitet eller vilje til å gjøre dette med en slik fillesak. hvis du har godtatt beslaget er det opp til en jurist å fastsette forelegg evt inndragningstid på førerkortet.Da står juristen fritt til å fastsette beslagstiden selv,og det er ikke alltid like bra.

Hvis du allerede har godtatt førerkortbeslaget må du SNAREST innfinne deg på lensmannskontoret for å trekke tilbake samtykket i førerkortbeslag.Det har du full rett til.

Du har også full rett til å nekte for hendelsen i avhør,og du har full rett til å lyve som mistenkt i en sak uten å bli straffet for det.

Blånekt på hele hendelsen så er muligheten stor for at politet leverer tilbake lappen din etter 3 uker.

Dette er min erfaring når det gjelder slike saker,og min erfaring er ikke liten på dette området. :D

Edited by cosworth540
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvis du fikk skrens på farkosten din har du per definisjon kjørt for fort/uforsiktig, spesielt siden dette var ved en skole, en gangvei og et gangfelt. Det kan du ikke nekte på, hadde du kjørt aktsomt og etter forholdene ville en slik situasjon aldri oppstått.

 

Det er ikke nødvendig at det er to politibetjenter i bilen, det er heller ikke nødvendig med video eller andre bevis. En politimann gjør bare jobben sin og har ingen grunn til å lyve og vil derfor bli trodd i sin forklaring.

 

Dersom du blir anmeldt for brudd på vegtrafikklovens §3 (noe du med stor sannsynlighet blir, hvis det opprettes en sak) så kan du regne med 3mnd uten lappen og 4-5tusen i forelegg. Det er forresten bare tull at man "bare kan si at man trenger førerkortet i jobbsammenheng". Det må være ganske tungtveiende grunner for at en person skal få igjen førerkortet sitt tidligere, dersom vedkommende blir fradømt førerretten.

 

Cossyman85:

Politiet trenger ingen spesiell grunn til å frata deg førerkortet, det holder med mistanke om at det har foregått en straffbar handling som kvalifiserer til førerkortbeslag. Dessuten er det jo bare positivt å bli stoppet i rutinekontroll, har man ikke gjort noe galt så har man jo ingenting å frykte. Eller for å snu på flisa, hvis noen hadde stjålet masse greier fra huset ditt (kamera, bærbar pc, you name it) og tyvgodset ble funnet i en bil som tilfeldigvis ble stoppet i en rutinekontroll så blir du vel glad for at politiet gjør jobben sin?

 

Det er jo utrolig populært å rakke ned på politiet på bilforum rundtom, men jeg er faktisk glad vi har politi ute på veiene.

 

Mvh. en som selv har mista lappen for sladding, men tok det som en mann uten noe sutring om "snutjævler" og denslags...

Link to comment
Share on other sites

Føler meg trygg på hva du sier Eric. Men jeg kjørte IKKE for fort. Kan jeg si med hånda på hjertet. Kjørte vel i 50 i en 60sone.

 

 

Jeg har aldri påstått at snuten er no "drit". Det er bra at politiet er rundtomkring, men den diskrimineringa kan HAN som jeg prater om (bare 1 enkelt person som oppfører seg dritt mot alt og alle) gi blanke i.

Link to comment
Share on other sites

De ser det an på HVOR og NÅR sladdinga skjer.

Dersom du hadde fått en liten uforskyldt skrens en plass hvor det ikke bør være mennesker på en tid der det ikke bør være mennesker, hadde du nok bare fått en advarsel.

Men da dette skjer ut fra en skole mot et gangfelt hvor det står folk....... Jeg vil si du er heldig om du mister lappen for mindre enn 6 mnd.

Kan ikke skylde på at det er glatt heller, pga det er ditt ansvar å kjøre etter forholdene, samt til enhver tid ha full kontroll over eget kjøretøy.

Du har også et ansvar i forhold til fotgjengere.

 

Men for all del, du kan være griseheldig, så stå på ditt!

Edited by janbanan
jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble nemlig stoppet selv for et par dager sia og det var den leksa jeg fikk :P

 

:lol:

 

 

Jeg spurte han som stoppet meg om hvor lenge jeg mistet den. Mener å huske han sa i værste fall 6mnd ellerno. :ph34r:

Edited by Najroo
Link to comment
Share on other sites

okey har du noen vitner som kan stå på din side av saken? har du skrivd under på noe papir på at du godtar beslag? vis ikke ikke godta. da har di 3 uker fra dagen di tok fra deg lappen til å opprette sak. klarer di ikke det er du en fri man såvidt jeg har forstått. har du skrivd under kan du når som helst kalle godkjennelsen din tilbake. men som sagt lønner seg å ha vitner på at du kjørte bra. ikke si noe om sladd eller noe sånt. altså jo det er jo loven og ikke juge men vis du vil vinne så ja er det en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

dra på politistasjon å forklar saken, da kan det hende du får den tilbake med engang. politistasjon her i byen har måtte beklage seg etpar ganger ja ;)

 

politi mann alene i bil ligger ikke bra ann i en slik sak, å de vet helt sikkert "hvem" han er på politistasjon.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Stikker nedenom lensmannskontoret i morgen.

 

okey har du noen vitner som kan stå på din side av saken? har du skrivd under på noe papir på at du godtar beslag? vis ikke ikke godta. da har di 3 uker fra dagen di tok fra deg lappen til å opprette sak. klarer di ikke det er du en fri man såvidt jeg har forstått. har du skrivd under kan du når som helst kalle godkjennelsen din tilbake. men som sagt lønner seg å ha vitner på at du kjørte bra. ikke si noe om sladd eller noe sånt. altså jo det er jo loven og ikke juge men vis du vil vinne så ja er det en mulighet.

 

Hadde en passasjer som kan vitne til det ja. Jeg skrev heller ikke under på noe som helst!

Edited by Najroo
Link to comment
Share on other sites

du hakke skrivd under på noe som helst? da har han gjort en feil for dette skal du skrive under på et skjema vis du godtar. gå ned og prat med di når di åpner for her er det gjort en feil. du har ikke godtatt noe som helst.

 

og da er dere to mot en politimann som er en drittsekk i byen noe som kan virke til deres fordel :)

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

du hakke skrivd under på noe som helst? da har han gjort en feil for dette skal du skrive under på et skjema vis du godtar. gå ned og prat med di når di åpner for her er det gjort en feil. du har ikke godtatt noe som helst.

 

og da er dere to mot en politimann som er en drittsekk i byen noe som kan virke til deres fordel :)

 

 

Skal svippe en tur dit i morgen jeg!

Link to comment
Share on other sites

Skal svippe en tur dit i morgen jeg!

 

 

hehe pass på å ikke ta bilen dit da:P

kjipt å få bot for å kjøre uten lappen oxo hehe

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...