Jump to content

Speedometer


Guest jeantea

Recommended Posts

Guest jeantea

På vei hjem i fra bestemor og bestefar gikk pluttselig spedometeret mitt i bånn. Såvidt jeg så slutta triptelleren å telle km også.

Er en 93' Scorpio DOHC, med manuell kasse.

Veit ikke om det er elektrisk eller vaier til speedometeret, men regner med elektrisk?

Noen som har noen tips, er ikke sånn at den "hopper" eller noe sånn, bare momentant død. Le'er littebitt på seg når jeg skrur av tenning, og slår på. Men det er ikke så den løfter/synker seg over/under 0km/t.

Ny sensor? Eller koblingsfeil? Eller?

 

Noen som har noen tips?!

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Du har wirespeedo. Den er todelt, en av delene er av. Kjøp ny.. ;)

 

Allright. Det var faktisk ett så enkelt svar jeg trengte.. ^^

MEN, jeg lurer også på hva dissa delene heter, hvor de sitter etc.

Er enkelt å bytte detta selv?

Takk for raskt svar.

Link to comment
Share on other sites

Allright. Det var faktisk ett så enkelt svar jeg trengte.. ^^

MEN, jeg lurer også på hva dissa delene heter, hvor de sitter etc.

Er enkelt å bytte detta selv?

Takk for raskt svar.

 

Speedometer innvendig er festet med 2 eller 4 skruer på dekselet, så to skruer på topp over selve speedometer/instrumentbord, og to i bunn. Det er 2 sett med ledininger med bred plugg som taes ut, kan ikke sette dem feil, og mulig at det finnes en liten til lampeinformasjon, men alt dette er laget slik at det passer bare et sted. Så er det å lirke hånden innenfor og ta av wire. ( greit å se på den nye, så du ser hvordan den er festet) Det du trenger er speedometerwire, ta med vognkortet, og la FORD finne en orginalt, like rimelig som det meste andre til scorpio.

På gearkassen er den festet med litt gummibeskyttelse, som taes enkelt vekk, og en låsering, kan taes ut med liten skrutrekker som nødløsning om man ikke har tang, og dyttes like enkelt på plass.

 

Jobben ellers er jo å strekke Wiren hele veien, og ellers så er den faktisk ganske enkelt :-)

 

Lykke til

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Speedometer innvendig er festet med 2 eller 4 skruer på dekselet, så to skruer på topp over selve speedometer/instrumentbord, og to i bunn. Det er 2 sett med ledininger med bred plugg som taes ut, kan ikke sette dem feil, og mulig at det finnes en liten til lampeinformasjon, men alt dette er laget slik at det passer bare et sted. Så er det å lirke hånden innenfor og ta av wire. ( greit å se på den nye, så du ser hvordan den er festet) Det du trenger er speedometerwire, ta med vognkortet, og la FORD finne en orginalt, like rimelig som det meste andre til scorpio.

På gearkassen er den festet med litt gummibeskyttelse, som taes enkelt vekk, og en låsering, kan taes ut med liten skrutrekker som nødløsning om man ikke har tang, og dyttes like enkelt på plass.

 

Jobben ellers er jo å strekke Wiren hele veien, og ellers så er den faktisk ganske enkelt :-)

 

Lykke til

 

Haakon

 

Allright.. Tror jeg skal prøve å ta turen innom Ford imorgen. Så får jeg se hva de finner til meg.

Så skal jeg kose meg med å ordne speedo. ^^

Right! ^^

Takk nok en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Min speedo virker heller ikke, etter at vi prøvde oss på gearkassebytte, som gikk så dårli at vi måtte bare sette på plass..

Skal prøve på nytt senere, men da skal vi prøve å ta ut motoren:P

 

Men iallefall: er det enkelt å bytte på elektrisk speedo? må være sensoren i gearkassen som er gåen, og har ny.

men enkelt å bytte? vil det leke noe girolje om jeg skrur den ut? har ny sensor og yppelig garage til å bytte den med:P

har kjørt uten speedo eller turteller i rundt en måned nå.. er litt teit å måtte slå ned musikken for å høre om det er på tide å gire :P

 

Edit: Scorpio 2.9GL 1988 btw

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Min speedo virker heller ikke, etter at vi prøvde oss på gearkassebytte, som gikk så dårli at vi måtte bare sette på plass..

Skal prøve på nytt senere, men da skal vi prøve å ta ut motoren:P

 

Men iallefall: er det enkelt å bytte på elektrisk speedo? må være sensoren i gearkassen som er gåen, og har ny.

men enkelt å bytte? vil det leke noe girolje om jeg skrur den ut? har ny sensor og yppelig garage til å bytte den med:P

har kjørt uten speedo eller turteller i rundt en måned nå.. er litt teit å måtte slå ned musikken for å høre om det er på tide å gire :P

 

Edit: Scorpio 2.9GL 1988 btw

 

Husker ikke helt hvordan føleren ser ut, men tror det er samme prinsipp, pst... enklere med ut gear enn motor, om eksos og mellomaksel er lett demonterbart :)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Husker ikke helt hvordan føleren ser ut, men tror det er samme prinsipp, pst... enklere med ut gear enn motor, om eksos og mellomaksel er lett demonterbart :)

 

Haakon

 

Trodde den satt på utsiden av gearboxen jeg. Hvertfall det Haynes sier. Og de pleier jo stort sett å få med seg om du må ta ut gearet eller ikke da.. :S

 

Forresten, er det sånn at alle DOHC motorer med innsprutning har sensor?

Synes det er rart at jeg ikke finner noe om speedowire i Haynes. Bare om selve sensoren. Hmmm. Men hvis det er sensor, så er det elektrisk? Right?

Link to comment
Share on other sites

Trodde den satt på utsiden av gearboxen jeg. Hvertfall det Haynes sier. Og de pleier jo stort sett å få med seg om du må ta ut gearet eller ikke da.. :S

 

Forresten, er det sånn at alle DOHC motorer med innsprutning har sensor?

Synes det er rart at jeg ikke finner noe om speedowire i Haynes. Bare om selve sensoren. Hmmm. Men hvis det er sensor, så er det elektrisk? Right?

 

for å bytte føler og / eller drev så kommer man til det uten å ta ut kassa ja, og er sjelden så veldig vanskelig.

 

sensor? til? det finnes noen av dem, og er det til tomgang? co? eksos? luftmengde?

 

Regner da med at elektrisk betyr også sensor, men du får kjappest svar på hva du har når du tar ut speedometeret, og ser bak ;) tipper elektrisk ;-)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Trodde den satt på utsiden av gearboxen jeg. Hvertfall det Haynes sier. Og de pleier jo stort sett å få med seg om du må ta ut gearet eller ikke da.. :S

 

Forresten, er det sånn at alle DOHC motorer med innsprutning har sensor?

Synes det er rart at jeg ikke finner noe om speedowire i Haynes. Bare om selve sensoren. Hmmm. Men hvis det er sensor, så er det elektrisk? Right?

 

Det er fordi den boka er skrevet hovedsaklig om scorpioen før facelift i 92. Den hadde KUN el.speedo.

Facelift scorpioen fra 92 til seint 94 hadde wirespeedo

froskescorpioen hadde el.speedo igjen.

 

Ikke spør meg hvorfor, hehe... Men det er ihvertfall en veldig god pekepinn på hvilken du har!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
for å bytte føler og / eller drev så kommer man til det uten å ta ut kassa ja, og er sjelden så veldig vanskelig.

 

sensor? til? det finnes noen av dem, og er det til tomgang? co? eksos? luftmengde?

 

Regner da med at elektrisk betyr også sensor, men du får kjappest svar på hva du har når du tar ut speedometeret, og ser bak ;) tipper elektrisk ;-)

 

Haakon

 

Damn! I'll have to be the most darn fucked up shitkid in the whole world. At jeg **** ikke tenkte på det da?! En kikk bak speedoen, istedenfor å drive å loke under bilen.

(har ikke noe å palle opp med om dagen, så ser så lite)

****. Skal uansett skru litt idag.

 

Det er fordi den boka er skrevet hovedsaklig om scorpioen før facelift i 92. Den hadde KUN el.speedo.

Facelift scorpioen fra 92 til seint 94 hadde wirespeedo

froskescorpioen hadde el.speedo igjen.

 

Ikke spør meg hvorfor, hehe... Men det er ihvertfall en veldig god pekepinn på hvilken du har!

 

Det var jo jæ'li lurt da.. <_<

Derfor jeg kanskje ikke finner noe om wirespeedo i Haynes også da? Eller kanskje jeg som ikke finner en dritt fordi boka er på svensk? Hallo en hver idiot vet at en Garasje Domkraft er det samme som en helt ordinær Jekk. Goddam. Jaja. Finner ut i løpet av dagen regner jeg med :)

 

Men et spørsmål til da. For det er KUN speedoen+trip som er gåen, alt resten funker. Turteller og alt. Hvis det da er elektrisk (for har foreløbig ikke finni noen vaier) kan det bare være ledningsfeil? eller har ikke speedoen noe med turtallet å sånt å gjøre. kobling eller noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Damn! I'll have to be the most darn fucked up shitkid in the whole world. At jeg **** ikke tenkte på det da?! En kikk bak speedoen, istedenfor å drive å loke under bilen.

(har ikke noe å palle opp med om dagen, så ser så lite)

****. Skal uansett skru litt idag.

 

 

 

Det var jo jæ'li lurt da.. <_<

Derfor jeg kanskje ikke finner noe om wirespeedo i Haynes også da? Eller kanskje jeg som ikke finner en dritt fordi boka er på svensk? Hallo en hver idiot vet at en Garasje Domkraft er det samme som en helt ordinær Jekk. Goddam. Jaja. Finner ut i løpet av dagen regner jeg med :)

 

Men et spørsmål til da. For det er KUN speedoen+trip som er gåen, alt resten funker. Turteller og alt. Hvis det da er elektrisk (for har foreløbig ikke finni noen vaier) kan det bare være ledningsfeil? eller har ikke speedoen noe med turtallet å sånt å gjøre. kobling eller noe som helst.

hehe. speedoen drar jo triptelleren :)

Link to comment
Share on other sites

Såså... Ingen grunn til å dra på med stjernetegn.....

 

Du har en 93 scorpio, og hvis den ikke er tukla med har du wirespeedo. Punktum.

Speedometeret ditt funker ikke? Da er wiren din ødelagt, en eller annen plass..

 

1. Ta ut instrumentene, og finn wiren som går inn på instrumentene fra bak.

 

2. jekk opp bilen, bruk ei seegeringtang for å demontere låseringen og ta ut wiren fra kassa di.

 

3. Ta ut wiren fra bilen, den henger ikke i noe fast i noe mer, annen enn at den kanskje er tredd bak noen varmeskjold og gjennom torpedo veggen.

 

4. Den består av to deler, skrudd sammen med to digre muttre i aluminium. Skru fra hverandre disse, snurr på tuppen du ser når de er skrudd fra hverandre, og bytt ut den som ikke går rundt (i den andre enden av wiren) med en ny fra ford, eller gamble på å kjøpe en brukt en.

 

5. Skru alt sammen igjen.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Såså... Ingen grunn til å dra på med stjernetegn.....

 

Du har en 93 scorpio, og hvis den ikke er tukla med har du wirespeedo. Punktum.

Speedometeret ditt funker ikke? Da er wiren din ødelagt, en eller annen plass..

 

1. Ta ut instrumentene, og finn wiren som går inn på instrumentene fra bak.

 

2. jekk opp bilen, bruk ei seegeringtang for å demontere låseringen og ta ut wiren fra kassa di.

 

3. Ta ut wiren fra bilen, den henger ikke i noe fast i noe mer, annen enn at den kanskje er tredd bak noen varmeskjold og gjennom torpedo veggen.

 

4. Den består av to deler, skrudd sammen med to digre muttre i aluminium. Skru fra hverandre disse, snurr på tuppen du ser når de er skrudd fra hverandre, og bytt ut den som ikke går rundt (i den andre enden av wiren) med en ny fra ford, eller gamble på å kjøpe en brukt en.

 

5. Skru alt sammen igjen.

 

Thx. That's the plan. Har sjekka nå. har definitivt wirespeedo, men må få kjøpt meg noen bukker å ha bilen på.

Men vi får se hva jeg rekker, ryker inn på Madla (forsvaret) den 15. Så tror egetnlig jeg drøyer til jeg kommer hjem på perm. -_-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest jeantea
Såså... Ingen grunn til å dra på med stjernetegn.....

 

Du har en 93 scorpio, og hvis den ikke er tukla med har du wirespeedo. Punktum.

Speedometeret ditt funker ikke? Da er wiren din ødelagt, en eller annen plass..

 

1. Ta ut instrumentene, og finn wiren som går inn på instrumentene fra bak.

 

2. jekk opp bilen, bruk ei seegeringtang for å demontere låseringen og ta ut wiren fra kassa di.

 

3. Ta ut wiren fra bilen, den henger ikke i noe fast i noe mer, annen enn at den kanskje er tredd bak noen varmeskjold og gjennom torpedo veggen.

 

4. Den består av to deler, skrudd sammen med to digre muttre i aluminium. Skru fra hverandre disse, snurr på tuppen du ser når de er skrudd fra hverandre, og bytt ut den som ikke går rundt (i den andre enden av wiren) med en ny fra ford, eller gamble på å kjøpe en brukt en.

 

5. Skru alt sammen igjen.

 

Veit dette er en gammel tråd, men driver jo å fikser på bilen om dagen. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få av den låseringen som holder vaieren på plass til kassa. Det er sinnsykt trangt, og lurer på om jeg kan ta av den "plata" under kassa uten større problemer, prøvde å løsne, men virka som om kassa fulgte etter nedover.

Alle tips her mottas med glede!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Veit dette er en gammel tråd, men driver jo å fikser på bilen om dagen. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få av den låseringen som holder vaieren på plass til kassa. Det er sinnsykt trangt, og lurer på om jeg kan ta av den "plata" under kassa uten større problemer, prøvde å løsne, men virka som om kassa fulgte etter nedover.

Alle tips her mottas med glede!!!

 

Okai. Da ble jeg jo litt rastløs av å ikke få den wiren av, så jeg "brøyt" den av med skrutrekker, uten å vite hvorvidt det var lurt eller ei. Har uansett fått wiren av, og det viser seg at det er den nedre wiren som hadde ryki, med mindre jeg røyk den når jeg brøy den opp når jeg åpna, for den hadde ryki helt inne i kassa omtrent, bare splinten som var av, nesten ikke noe wire.

 

Må jeg kjøpe ny sånn låsering, for jeg kan egentlig ikke se å ha sett noe til den når det virka som en integrert del av wiren. :S Litt småforvirra. All tips angående wiren tas imot med glede! ^^

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...