Jump to content

«nye Rudskogen»


Guest Expl0rer^

Recommended Posts

Guest Expl0rer^
Vil bygge for 70 millioner

 

Verdens fremste racerbanedesigner tegner «nye Rudskogen»

Det er plass til ett racingsenter med internasjonal standard i Norge. Rudskogen er ett av tre alternativer. I går offentliggjorde Harald Huysmann sine planer for Rudskogen, og med seg på laget har han verdens ledende designer av racerbaner, Hermann Tilke.

 

 

STORFISK: Rudskogen er en god og utfordrende bane på grunn av kurvene, mener Hermann Tilke, mannen bak flere av verdens største racingbaner.

 

 

 

 

RAKKESTAD: Harald Huysmann er ingen smågutt innen bilsporten, men sammenlignet med Hermann Tilke har han ikke så mye å stille opp med. Tilke har blant annet banene i Bahrain (kostet 400 millioner dollar), Shanghai, Barcelona og Hockenheim på samvittigheten. Han driver et firma med 120 ingeniører og arkitekter, og tirsdag la han fram sine tegninger for Rudskogen i Rakkestad.

70 millioner kroner

 

Når Ferraris Michael Schumacher soper inn VM-gull er det som regel på en bane hvor Tilke har hatt en finger med i spillet. Nå har han tegnet Huysmanns drømmeanlegg i Rakkestad. – Jeg registrerte at de andre norske aktørene har sendt titalls personer til Barcelona for å se på banen der. Vi har mannen som har tegnet den, smiler Huysmann. Total kostnadsramme er stipulert til rundt 70 millioner kroner, men banen kan bygges i etapper. Den første delen vil koste et sted mellom 20-25 millioner kroner. Ordfører John Thune mener de har lagt realistiske planer. – Jeg sier de får ta det etappevis. Nå skal vi først ta opp dette på fylkesplan, og legge til rette for søknader neste år. Når det kan bli en realitet vil jeg ikke spekulere i, sier han.

– God og utfordrende bane

 

– This is a good track. Very challenging because of the curves, sier Hermann Tilke til Rakkestad Avis. Han har tegnet de største banene i verden, men tar denne jobben like seriøst som hvilken som helst annen. – Det er ikke så mange baner som har slike kurver som er på Rudskogen. Det er ikke bare kjedelig flatt terreng, og det er en styrke. Banen vil få en høydeforskjell på 12 prosent, vi har tegnet et helt nytt pitstop-anlegg og det er mulig å arrangere flere løp samtidig – også 24-timersløp, forteller Tilke.

Gedigent prosjekt

 

Hermann Tilke har tegnet et anlegg etter internasjonale standarder, men det gjeveste av det gjeve er ikke aktuelt i Rakkestad. – Med et slikt anlegg kan vi arrangere det meste, men Formel 1 er nok ikke aktuelt, forteller Harald Huysmann. Men i norsk målestokk er prosjektet gedigent. I dag er Rudskogen motorsenter spredt ut over et område på cirka 200 mål. Blir prosjektet en realitet blir det mer enn doblet – til rundt 500 mål. Lengden på banen blir forlenget med 2,7 kilometer – fra 1,9 til 4,6 kilometer med muligheter for forlengelse til nærmere seks kilometer. Baner med internasjonal standard er mellom 4,3 og 5,5 kilometer.

Gode kort på hånden

 

Det er fortsatt et stykke igjen før dette kan realiseres, men Harald Huysmann mener han sitter med de beste kortene. – Finansieringen er ikke i orden ennå, men vi har et veldig godt utgangspunkt. Vi har et eksisterende anlegg i Rudskogen Motorsenter, og geografisk ligger banen veldig bra til. E6 og E18 er ikke langt unna og det er kort vei til Oslo og Sverige, sier Huysmann, som har fått sving på Rudskogen. Røde tall har tidligere hengt over motorsenteret i Rakkestad. – Driften går nå veldig bra. I fjor hadde vi en omsetning på cirka 11 millioner kroner, og det ligger an til et netto resultat på tre millioner kroner, forteller han.

STORFISK____Rudskog_532924h.jpg DETTE blir BRA , om det nå går gjennom :D
Link to comment
Share on other sites

neppe fra motorsport.no... http://www.sporten.no/bilsport/racing/article1418235.ece

 

men dette lover bra! rudskogen trenger en opprusting av anlegget, det begynner å bli gammelt, samt at hoved-depotet er alt for lite...

 

banen så RÅ ut da, hvis det er banen som ligger på bildet der :)

 

så ut som en bra bane for den nye drifting-serien i alle fall, hehe.,,,

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

jaja.. da kan jo vi dødelige bare gelmme å kjøre no mer på den banen der. å leie banen privat eller til litt kosekjøring vil jo bli UMULIG......

 

snart får du kun kjørt der om du eier eget racing team og tjener mill på det

Link to comment
Share on other sites

Hmm........ det var snakk om at norges største motorsports annlegg med svær bane skal legges i Evje om noen år til tror det skulle bli ferdig i 2007 eller noe........... leste i avisa for mange måneder siden.....

Noen som har hørt noe?

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Hm kan bli bra dette , men da ma de bygge ut hoved depot og , trangt nok som det er der nar det er fint var , men det er selvfolge ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm........ det var snakk om at norges største motorsports annlegg med svær bane skal legges i Evje om noen år til tror det skulle bli ferdig i 2007 eller noe........... leste i avisa for mange måneder siden.....

Noen som har hørt noe?

jepp. har lest om da eg og. men har ikkje hørt noke meir.

Link to comment
Share on other sites

Guest aNTILooP

Rudskogen er ett evig samensurium på gatebil hvertfall.. rene vepsebolet..og siden Gatebil arrangemanget nå går oppover i størrelse, bør det skje noe..

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde jo det:) ikke så langt å kjøre, ikke det at det gjør noe......... når man kjører granada, men som sagt hadde vært evig kult:)

En av landets fineste kystbyer, da kan jo oslosnikene komme å nyte holmene og skjærgården, når de går lei av å se på bilkjøringa, hvis det er mulig da?

hehe............ :D

Har:

 

Ford granada 1978mod 2-dørs 2,3L med svart interiør!

 

Har hatt:

 

1982 2,3L stv 1982 2,3Gl med vinyltak.. 1978 2,8ighia s-pack. 1978 2,3L 2dørs 1979 2,3Gl sedan 1984 2,8L stv 1982 2,8 ghia sedan 1978 2,8iL 2-dørs med vinyltak og soltak! 83mod 2,3l stv, 1978mod 2,3l 2-dørs, 1977mod 2,3gl 2-dørs, +++ noen delebiler oppigjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det geniale her er jo at det bygges 3 sløyfer som kan brukes som èn STOR bane eller 3 mindre.

Ved et Gatebil-treff kan man jo ha en bane til drifting, en til de som vil kjøre bare, og en til racing-serien. Så slipper folk å syte over at folk driver å drifter på banen. (Som de gjorde med Kenneth Moen i fjor), men hva er gøy med å se folk kjøre rundt og rundt og rundt og rundt hele tiden? Er jo drifting og breisladd som skaper show.

Link to comment
Share on other sites

Det geniale her er jo at det bygges 3 sløyfer som kan brukes som èn STOR bane eller 3 mindre.

Ved et Gatebil-treff kan man jo ha en bane til drifting, en til de som vil kjøre bare, og en til racing-serien. Så slipper folk å syte over at folk driver å drifter på banen. (Som de gjorde med Kenneth Moen i fjor), men hva er gøy med å se folk kjøre rundt og rundt og rundt og rundt hele tiden? Er jo drifting og breisladd som skaper show.

Nemlig , det som er morro , er jo røyken vi klapper for ! :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...