Jump to content

Problemer med tenning


Michaelw

Recommended Posts

Hei, som topic sier så har jeg litt problemer med tenningen på bilen min, tennpluggene varer et par dager, helt til de blir ubruklige pga at de er nedsotet :huh:

Har bytta de to ganger tiligere også. Kan det være en luftmengde måler som ikke er som den skal være? eventuelt hvor er denne?

 

En ting som er litt rart er at hvis jeg ikke setter plugghettene på helt, så tenner den! men hvis de er på skikkelig tenner den ikke :mellow:

 

Hjelp! det haster! :o

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

er ikke pluggkablene da:P?

 

Det håper jeg, bestilte nye kabler på lørdag og de kommer i dag, så henter de etterpå eller i morgen :D

Det som er så rart er at de som er der er nye :huh: De har sittet på bilen i ca 1-2mnd og bilen har gått max 10km i den tiden!

 

det er ikke coilen, prøvde en MSD coil nå og det var bare det samma... Null tenning :mellow:

 

Men, flere forslag blir satt pris på, da det er snø og jeg ikke har noen bil og sladde med :(

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :(

 

I dag har jeg prøvd nye prlugg kabler, noe som ikke funka så da var det 500kr rett i dass der...

Opna opp fordelerlokket for og se om det var fuktig eller noe (noe som det ikke var).. en ting jeg la merke til var at det var et slags hvitt lag inni fordeleren, der gnisten kommer fra rotoren og ut til plugg kablene :wacko:

 

Uansett.. ser ut som om denne bilen kommer til og stå stille en lang stund da jeg ikke ser ut til og finne ut hva som er galt!

 

HJELP FOLKENS!! :unsure:

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

bytt fordeler og rotor og juster tenninga?

 

Fordelerlokk, rotor og pluggkabler bytta jeg rett før jeg overhalte toppen, etter det hadde jeg ikke skilter på den, så jeg har så og si ikke brukt bilen etter jeg kjøpte det.

 

Tenningen, den er justert så godt det har latt seg gjøre... Etter jeg bytta kammen har det vært vanskelig og få den helt fin :huh:

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

Fordelerlokk, rotor og pluggkabler bytta jeg rett før jeg overhalte toppen, etter det hadde jeg ikke skilter på den, så jeg har så og si ikke brukt bilen etter jeg kjøpte det.

 

Tenningen, den er justert så godt det har latt seg gjøre... Etter jeg bytta kammen har det vært vanskelig og få den helt fin :huh:

hmm kanskje du har mye av grunnen der pga kammen. kan tenke meg at feilen er at overlappinga kanskje blir feil i forhold til noe.

Link to comment
Share on other sites

Register?!

Sjekk ØD i forhold til hverandre (kam og veiv) og at regreim ikke er for slakk.

 

ØD = øvre dødpunkt.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Register?!

Sjekk ØD i forhold til hverandre (kam og veiv) og at regreim ikke er for slakk.

 

ØD = øvre dødpunkt.

 

Dette skjekket vi når vi monterte toppen igjen, så det skal være riktig. Bilen gikk fint den, men plundselig begynte den og gå på to silyndere, mens den sto på tomgang.. Skjønner F*** ikke hva som har skjedd med bilen her ass.. Takk for svar, alt er med på og hjelpe nå! :)

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

Siden problemet kom plutselig og den soter så ville jeg tro den går for fett. For mye bensin i forhold til luft. Begynn med å ta av gummibelgen over mengdemåleren og sjekk at måleskiven ikke karver/henger. Den skal la seg lett løfte opp uten særlig motstand, kun den "hydrauliske" motstanden. Sjekk at varmkjøringsregultoren/styretrykksventilen din er tilkoblet og at den skrudd fast. Sjekk så alle slangeklemmene fra mengdemåleren, rundt innsug etc er skrudd fast. Bytt luftfilter eller ta det av for å se om det hjelper(mener du snakket om hullboring/KN innsats i en tidligere post så går ut fra at det er i orden). Sjekk også tomgangsventilen, at den er tilkoblet og slangene hele.

Som du ser så kan det være mange ting men K-jetronic systemet er ganske greit å finne ut av da hvis du har fks Haynes boka.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Siden problemet kom plutselig og den soter så ville jeg tro den går for fett. for mye bensin i forhold til luft. Begynn med å ta av gummibelgen over mengdemåleren og sjekk at måleskiven ikke karver/henger. Den skal la seg lett løfte opp uten særlig motstand, kun den "hydrauliske" motstanden. Sjekk at multikontakten er tilkoblet til mengdemåleren. Sjekk at varmkjøringsregultoren/styretrykksventilen din er tilkoblet og at den skrudd fast. Sjekk så alle slangeklemmene fra mengdemåleren, rundt innsug etc er skrudd fast. Bytt luftfilter eller ta det av for å se om det hjelper(mener du snakket om hullboring/KN innsats i en tidligere post så går ut fra at det er i orden). Sjekk også tomgangsventilen, at den er tilkoblet og slangene hele. Kan og være at motortempføleren din er gåen.

Som du ser så kan det være mange ting men KE-systemet er ganske greit å finne ut av da hvis du har fks Haynes boka.

han har k jet ikke KE. KE blei bare levert på 1.6i og rs turbo

Link to comment
Share on other sites

Siden problemet kom plutselig og den soter så ville jeg tro den går for fett. For mye bensin i forhold til luft. Begynn med å ta av gummibelgen over mengdemåleren og sjekk at måleskiven ikke karver/henger. Den skal la seg lett løfte opp uten særlig motstand, kun den "hydrauliske" motstanden. Sjekk at varmkjøringsregultoren/styretrykksventilen din er tilkoblet og at den skrudd fast. Sjekk så alle slangeklemmene fra mengdemåleren, rundt innsug etc er skrudd fast. Bytt luftfilter eller ta det av for å se om det hjelper(mener du snakket om hullboring/KN innsats i en tidligere post så går ut fra at det er i orden). Sjekk også tomgangsventilen, at den er tilkoblet og slangene hele.

Som du ser så kan det være mange ting men K-jetronic systemet er ganske greit å finne ut av da hvis du har fks Haynes boka.

 

Takk, denne posten tror jeg kan hjelpe, Jeg har denne motoren, det er vel 1.6 CVH? (beste bildet jeg fant):

IMG_8571.jpg

Jeg har spekulert i at det kan være en luftmengdemåler som kan ha vært gåen jeg også, så jeg ringte Ford, men delelagergutta der sa at det ikke var noen på bilen...

Edited by Michaelw

1988 Ford Escort XR3i Cab -[solgt]-

1988 Ford Escort RS-Turbo cab - prosjekt -[solgt]-

1972 Corvette LS7 - 565HK

Link to comment
Share on other sites

K/KE Jet har egentlig ikke luftmengdemåler i den forstand så der hadde ford gutta rett. Den har en bensinmengdefordeler, og hvis Ford i det hele tatt kan skaffe den vil den nok koste ei månedslønn..

Men jeg har en mistanke om at det er netopp der feilen din ligger. Som en annen skrev så sjekk at måleskiva går lett. Den kan henge seg og da blir det krøll.

 

Kan være lurt å bruke en skvett totakts olje i bensinen på disse

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...