Jump to content

Bytte registerreim på IS?


lillejazz

Recommended Posts

må ikke ha avdrager. bare litt makt og skikkelig skrutrekker.

det som er viktig er at du setter motoren på tenningsmerkene,sjekker at syl.1 er på topp og låser fordeleren på et vis før du tar av reima. så slakker du strammeren tar av reima og demonterer strammeren. monterer ny strammer og reim. så strammer du opp reima ifølge anvisningene. så tar du av hva enn du låste fordeleren med. vrir motoren to runder på veiva og sjekker at alle merker er der de skal. monterer alt du har tatt av og starter bilen. hvis du har tenningslampe kan du godt sjekke tenninga men låste du fordeleren skikkelig skal det være riktig. en halv times 3 kvarters jobb ca.

 

hvis du ikke får låst fordeleren så kan du ta av lokket på den og tegne et merke på selve fordeleren så du veit hvor den skal stå.

 

det er ihvertfall sånn jeg gjør den jobben. hvis noen andre har bedre måter så sleng de ut.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ofte å få av reimhjulet, derfor man ofte er nødt til å bruke 3 armet avdrager.

Og det er jo også merke på fordelerhjulet, slik at man ser hvor det skal stå.

Pleier ofte å være merke på kanten av fordeleren, der hvor rotor skal stå :)

 

Men er voldsomt kjapt og greit å gjøre selv, men er jo det beste med løftebukk slik at man lettere kan

dra av reimhjulet viss det henger.

Og skal man bruke avdrager må man også løsne radiator, så er jo lettere å gjøre den jobben under bilen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har lagd meg en ters av ei stålplate og noen skruer jeg :P Passer på alt fra enkeltreimhjul til dobeltreimede støpte og smidde, og trereimede cossiehjul. Dermed slipper man den unødvendige jobben med å demontere radiator.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg husker og får tid i morgen. Men er bare en rusten stålplate med en påsveist mutter, og 3 hull.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

DSC00719.jpg

Hullene er laget litt stor for å få litt slingringsmonn. Senterskruen er i grov dimensjon for å få stor anleggsflate. Muttern er sveiset fast i stålplata. Jeg bruker la skruen som holder reimhjulet stå igjen med noen gjenger i veiva, slik at tersskruen ligger an mot den.

 

DSC00720.jpg

DSC00721.jpg

Jeg har brukt noen modifiserte ventilfjærtalerkener fra ohc for å bruke på støpte rimhjul som ikke har gjengehull til ters. Ventiltalerkene står på innsiden av reimhjulet og skulle optimalt sett vært gjenget inni. Litt knot å få på muttere på innsiden igjen :P På disse reimhjulene bruker jeg hullene som er 70 mm fra hverandre. Grunnen til at hullene her ikke har jevn avstand til tersskruen er for at tersskruen lettere skal treffe skruen som holder reimhjulet. De samme hullene brukte jeg på cossireimhjulet, men der måtte jeg legge en plate(fastnøkkel) mellom tersskrue og skruen i veiva. Dette pga skruene ble litt langt unna senter på hverandre.

 

DSC00722.jpg

Denne typen reimhjul er det tersen egentlig er laget for. Det er den typen der ytterdel og senter er vulket sammen med gummi, og som er vanskelig å dra av med vanlig 2 eller 3 armet ters. På dette reimhjulet brukes hullene som er 50 mm fra hverandre.

 

Så enkelt kan det gjøres ;)

Denne lagde jeg i en fei når jeg skulle skifte register på en Scorpio. Etter jeg lagde den har jeg ikke trengt å demontere radiator for å ta av reimhjulet. Dermed er unødvendig arbeid spart når man skifter register..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...