Jump to content

Mondeo Mk3


Guest Cyclops

Recommended Posts

Guest Cyclops

Er det noen som kan gi noen tips om hvem motor jeg børr gå for ved kjøp av en brukt mondeo mk3..? (Helst en som går greit) hva må jeg se etter ved disse bilene og har bilen noen sykdommer? som feil i forstilling osv!

Å er disse bilene galvanisert?

Link to comment
Share on other sites

Guest Cyclops

Er en 2002-2003 model 130 hesters diesel Mondeo noe å gå for da?

Noe som man børr se etter ved kjøp av en 2002-2003 Mondeo?

Link to comment
Share on other sites

Styr unna TDCI og kjøp 145hk bensin, det gjorde jeg og angrer ikke et sekund på det!!

Bare kødd med dieselbilene, og det blir fort kostbart

 

MK3 diesel bråker fælt også, finnes ikke komfort i det hele tatt.

Jeg brukte MK3 diesel i 1 1/2 år som pendlerbil og fikk mer enn nok.

Når jeg da gikk over til bensin, var det som om jeg hadde kjøpt ny bil. Den var jo stille!!

Bensin har overlegen komfort i forhold til diesel støymessig

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Styr unna TDCI og kjøp 145hk bensin, det gjorde jeg og angrer ikke et sekund på det!!

Bare kødd med dieselbilene, og det blir fort kostbart

 

MK3 diesel bråker fælt også, finnes ikke komfort i det hele tatt.

Jeg brukte MK3 diesel i 1 1/2 år som pendlerbil og fikk mer enn nok.

Når jeg da gikk over til bensin, var det som om jeg hadde kjøpt ny bil. Den var jo stille!!

Bensin har overlegen komfort i forhold til diesel støymessig

 

Der må jeg si meg stikk imot.. Godt mulig du hadde tddi, som var mye mer tull og bråk med enn tdci diesel, Min 04 mod 130hk tdci er mye mer stillegående enn mondeo bensinmotorer, skikkelig kjørekomfort med tanke på en motor med myye moment, lavt turtall i større hastigheter. Forbruk på 0,53 ved blandet kjøring..

Hadde ikke vært i tvil om å kjøpt diesel fremfor bensin, så lenge det ikke er snakk om bensinmotor med en del flere hester..

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg si meg stikk imot.. Godt mulig du hadde tddi, som var mye mer tull og bråk med enn tdci diesel, Min 04 mod 130hk tdci er mye mer stillegående enn mondeo bensinmotorer, skikkelig kjørekomfort med tanke på en motor med myye moment, lavt turtall i større hastigheter. Forbruk på 0,53 ved blandet kjøring..

Hadde ikke vært i tvil om å kjøpt diesel fremfor bensin, så lenge det ikke er snakk om bensinmotor med en del flere hester..

Jeg hadde ikke TDDI, men TDCI!!

Jeg hadde en 2003 modell 130hk TDCI, og jeg sier bare en ting. ALDRI MER!

Lenge leve bensin.

Og jeg har ingen tro på at en Mondeo diesel er mer stillegående enn bensinbil av samme modell.

 

Refererer til denne posten:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...p;hl=erfaringer

 

Her fremkommer min erfaring av 130 hk TDCI.

Flere av punktene er dieselrelatert.

 

Så til trådstarter:

Det er mye mer kostbart å reparere en dieselbil enn en bensinbil. Det er veldig mye mer teknikk i dieselbil enn i bensinbil, noe som gjør den mer sårbar

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2001 modell 2liter 145hk bensin å er kjempe fornøyd. og når det gjelder støy så er det ikke sammenlignbart.

 

parkerte min ved siden av fattern sin (2004mod 115hkTDCI) og hørte ikke min egen bil selv om jeg sto helt inntil min. mondeo sin diesel klakking er ekstrem etter min mening. men fordelen med diesel er jo forbruket. bruker jo nesten det halve av bensin biler.

men bensin går bedre. har testet mot 2003mod 130hk TDCI og han holdt nesten følge opp til 100 men etter det så var det som om bilen hans stoppet. men alt dette er jo min mening.

Link to comment
Share on other sites

Leste den posten, og ser ut som du har vært veldig uheldig med bilen.. Men kan ikke skjære alle under en og samme kam.. Noen tilfeller av slike biler med barnesykdommer er det av alle merker.. Har hørt mye dårlig med mondeo mk3, men også veldig mye bra, og selv, har jeg bare god erfaring med min bil..

Dieselmotor er dyrere vis man er uheldig å trenge rep, menjeg ville ikke tatt det så tungt.. De driftskostnadene jeg har hatt med min bil er veeeeldig lave, i forhold til andre bensinbiler jeg har hatt...

 

Men til trådstarter: Utifra min erfaring, kjøp en mondeo mk3 tdci fra 04- oppover.

Sykdommer med disse bilene, fra 01 til 03 var dieselmotorene utsatt for mange feil, samt myyyye rustreperasjoner på biler før -04. På Mk3 etter 2004 har jeg aldri hørt noe snakk om "sykdommer", gjengåere på disse modellene.. Flere fordforhandlere har og fortalt meg dette..

Link to comment
Share on other sites

Leste den posten, og ser ut som du har vært veldig uheldig med bilen.. Men kan ikke skjære alle under en og samme kam.. Noen tilfeller av slike biler med barnesykdommer er det av alle merker.. Har hørt mye dårlig med mondeo mk3, men også veldig mye bra, og selv, har jeg bare god erfaring med min bil..

Dieselmotor er dyrere vis man er uheldig å trenge rep, menjeg ville ikke tatt det så tungt.. De driftskostnadene jeg har hatt med min bil er veeeeldig lave, i forhold til andre bensinbiler jeg har hatt...

 

Men til trådstarter: Utifra min erfaring, kjøp en mondeo mk3 tdci fra 04- oppover.

Sykdommer med disse bilene, fra 01 til 03 var dieselmotorene utsatt for mange feil, samt myyyye rustreperasjoner på biler før -04. På Mk3 etter 2004 har jeg aldri hørt noe snakk om "sykdommer", gjengåere på disse modellene.. Flere fordforhandlere har og fortalt meg dette..

Jeg forsøker ikke å skjære alle under en kam, men i denne posten skrytes det noe hemningsløst av diesel MK3, men jeg er opptatt av at saken skal belyses fra begge sider. Bilen er ikke så vannvittig bra etter min mening.

Jeg er ikke alene om problemene med dieselbil. Har hørt om flere som ikke er fornøyd med Mondeo diesel (MK3), og som har diverse snodigheter med bilene sine

Det er visst ikke så unormalt at dysene ryker på disse bilene (dette er info fra pålitelige kilder), og dysene koster 20000 (uten arbeid). Disse måtte skiftes flere ganger hos meg.

Bilen min hadde kostnader på mellom 50.000 - 70.000 kroner på 1 1/2 år, men hadde HELDIGVIS garanti (dyser + andre problemer).

 

Flere av problemene jeg hadde med min Mondeo TDCI kjente Ford verkstedet godt til, og dette tilsier at det er kjente problemer som flere dieselbiler har.

 

 

jeg har 2001 modell 2liter 145hk bensin å er kjempe fornøyd. og når det gjelder støy så er det ikke sammenlignbart.

 

parkerte min ved siden av fattern sin (2004mod 115hkTDCI) og hørte ikke min egen bil selv om jeg sto helt inntil min. mondeo sin diesel klakking er ekstrem etter min mening. men fordelen med diesel er jo forbruket. bruker jo nesten det halve av bensin biler.

men bensin går bedre. har testet mot 2003mod 130hk TDCI og han holdt nesten følge opp til 100 men etter det så var det som om bilen hans stoppet. men alt dette er jo min mening.

 

Her kan jeg bare si en ting. HELT ENIG!

Bensinbiler (145hk) drar veldig godt og er spreke dersom en benytter girene riktig

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

et stort problem me min 01 2.0 liter 145 hk er girutvekslingen.. når jeg kjører i 90 km/t så ligger bilen på 2300rpm.. å dette er for høyt.. umuli å kjøre i over 90 økonomisk

 

Hva mener du med uøkonomisk?

Hvor høyt er forbruket da.

 

Jeg har en -02 ST220.

På langkjøring i Norge har jeg faktisk vært nede på 0,8 på mila.

 

Med blanda kjøring (til og fra jobb, småkjøring i byen, og en gang immellom dra den ut på gira på autobahn), så bruker min mellom 1 og 1,1. Synst ikke det er så værst jeg...

Link to comment
Share on other sites

et stort problem me min 01 2.0 liter 145 hk er girutvekslingen.. når jeg kjører i 90 km/t så ligger bilen på 2300rpm.. å dette er for høyt.. umuli å kjøre i over 90 økonomisk

 

jeg har jo helt lik bil bortsett fra att min er stv. og min på kjøring ifra gjøvik til svinesund med gjevn fart på 120-140 hele veien( var oppi litt over 200 også) gikk på 0,76 og syns nå det er helt greit egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Det var litt problemer med de første/02 utgavene med TDCI, først og fremst de med tobokssystem,/egen styreboks for dyser/ICU. Men en 04- TDCI er skuddsikker. Sjelden eller aldri noe motortull. Litt klønete dynamoreimmontering dog

Bensinmotoren er heller ikke feilfri. Mellom 150 og 200k vil de aller fleste ha et nytt innsug, da spjeldene er på tur til å ramle av med falsk luft og i ytterste konsekvens motorhavari. Dessuten har noen av dem vært VELDIG glad i olje.

 

Og en TDCI er kanskje ikke raskere fra 0-100 enn en 2 liter bensin, men prøv en forbikjøring..... TDCI er MYE raskere i mellomregistret

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

De små stagene (kyllingbeinene) på de fleste 01-03 modleller bak blir fort slakke/slitt, og lager irriterende klunkelyder ved ugjevnt underlag.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min bensinbil som pendlerbil til og fra jobb (Arendal - Kristiansand) = 7,3 mil hver vei

Har et forbruk på 0,62 - 0,64 l/m

Er vannvittig fornøyd med dette

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...