Jump to content

Sliter med lav pedal og lite bremser


carfreak

Recommended Posts

Hei.

 

Som sagt, så sliter jeg med litt dårlige bremser på bilen min(sierra 2l is).

Hadde prøveskilter på den forrige uke, for å teste diverse ting, deriblant bremsene. Det var bremser der, men det måtte gjerne to eller tre pump til før det bremset skikkelig.

Det er også unormalt lang vandring på pedalen, før noe i det hele tatt skjer.

Jeg har luftet meg gul og grønn og blå, men innbiler meg at problemet må ligge et annet sted.

 

Jeg har masse klosser og sko igjen, og har justert opp tromlene bak slik at den subber litt. Tar på andre eller tredje hakket på håndbrekket.

Caliperne foran har muligens gjort sitt, da bilen har sto et stund til den ble tatt i bruk igjen. Skrur jeg av caliperen og trykker på pedalen så er det masse vandring, så usikker på om dette er problemet.

 

Forslag til flere ting jeg kan prøve? Kan bremsekraftforsterkeren være gåen på en måte?

 

Takker for alle svar :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Har du lagt til bremsebanda bak..? Vis selv stramminga ikke virker så må det "mye" bremse væske til før bandet treffer trommelen.. Vis du skjønner hva jeg mener..?

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

hmm,, prøve og bytte bremseveske. lufte d orntelig, p.s start på høgere side bak :) oxo ville jeg sjekka pumpene bak, hvist d ikke hjelper må d vere noe galt med hovedpumpa, ikke uvanelig att de setter seg fast, gji den en liten klang med hammeren :P

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

Bremsesylindre bak på Sierra er ett kjent problem. Faktisk ikke uvanlig at de begyner trekke inn luft når bilen står lenge. Dette tyder også på at de har begynt å lekke fra dem. Når du har av tromlene letter du litt på støvhettene i gummi som er i begge ender, og vil sikkert se fukt under minst en av mansjettene, noe som betyr at sylindern lekker. På Sierra med trommel bake bruker jeg kontrollere bremsesylindre minst en gang i året, gjerne 2 vist man kjører mye, og samtidig vasker jeg trommler og bremseband.

Heller ikke uvanlig at man må lufte kretsen til bakbremsene flere ganger, gjerne over flere dager for å få ut all luften. Dette er en feil jeg har opplevd på de fleste Sierraer som har fått tappet bremsesystemet ned. Vist man bruker bremselufter der man setter trykk på systemet blir luftingen enklere, men kan fortsatt ta lang tid og få ut de siste luftboblene til kretsen bak.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjempemasse gode forslag! :)

 

Da jeg prøvde å lufte sist luftet jeg ut noe som så ut som vann med bruspulver i. Jeg har aldri sett så mange bobler i bremseveske før. Flaska mi ble full av hvit guffe.

Jeg har gått til innkjøp av ny bremseveske, så skal prøve med denne til uka. Har ikke sjekket sylinderne bak, men det har hvertfall ikke kommet noen synlige lekkasjer. Kan ta også lette på gummipakningen slik som du sier Truckdriver, og se om det er noe fukt der.

 

Har også et par kompiser som forsatt går mekken, og de spurte læreren sin om det problemet der. Han sa at hvis man hadde trykket på pedalen uten at hovedpumpa var montert, så kunne hele bremsekraftforsterkeren være ødelagt. Kan det være problemet mitt?

 

Har også lagt merke til at når jeg har pumpet noen ganger, så kommer det en slags kneppelyd fra enveisventilen fra bremsekraftforsterkeren til innsuget. Har prøvd å bytte denne, men samme lyden er der uansett. Kan det ha noe med problemet mitt å gjøre?

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Og jeg gir meg ikke...

 

Igår byttet jeg begge bremsesylinderne bak. Kunne ikke se noe fukt, men byttet de likegodt. Luftet som en gud, og fikk ut masse luft. Men fortsatt så klamper jeg pedalen i bunn om jeg starter bilen.

Ser også at det kommer en hel masse bitte bitte små luftbobler, disse vil rett og slett ikke vekk.

 

Skal låne en bremselufter som går på trykkluft idag, så skal jeg se om det skjer noe mer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bilen gir seg ikke, kommer stadig noe nytt. Nå har jeg i en månedstid strevet med bremsene, og jeg har fortsatt ikke fått orden på det. Jeg er nå i ferd med å gi opp, så nå må jeg ty til dere og håpe på at jeg kan få noe hjelp her.

 

Jeg har vel strengt tatt aldri hatt mye bremser på bilen, men det har vært litt i perioder. Jeg kjørte den bla frem og tilbake til sigdal, men da var det nok noe bedre bremser enn hva det er nå, bare litt lang vandring. Nå har jeg samme problemet, men mindre bremser. Skal få eu-godkjent bilen, så burde nok få dette på stell før jeg prøver å få godkjent den.

 

Jeg har byttet hovedsylinder, bremsekraftforsterker, sylindere bak og bremsevæske. Jeg har luftet som en gud, men får aldri hard pedal. Jeg tror ikke jeg lyver mye om jeg sier at jeg har luftet ut 6 liter med bremsevæske.

Har prøvd å få bremser med orginalcaliperne og calipere fra 2.9, like lite bremser uansett.

Jeg er litt usikker på hvor problemet ligger, men om jeg trår på pedalen vil den nesten gå i gulvet, men om jeg skrur opp en av lufteniplene bak, går den helt i gulvet. Det skjer ikke om jeg skrur opp foran.

 

Begynner å bli mektig lei av det her nå, så håper på litt hjelp.

Om det er noen uklarheter ute å går, så er det bare til å spørre :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å sette en wisegrip tang på en og en av bremseslangene,

og dermed få frem hvilket hjul problemet er ved.

Dersom det ikke er forskjell ligger det nok i hovedsylinder el.lign.

F.eks. luft du ikke får ut ved vanlig lufting.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Som det står i den andre tråden, så har jeg prøvd bremselufter. Ingen forskjell :)

Har prøvd å sette wisegriptenger på en og en slange, ingen forskjell der heller. Hovedsylinderen ble satt rett over fra en bil det var massevis av bremser på.

Men hvis det skulle være tilfelle at det er luft jeg ikke får ut, hva gjør jeg da?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Kunne ikke lese noen plass at du har prøvd å byttet bremsekraftforsterker. Kanskje vært verd forsøket å byttet. Sjekket bremseslanger? Utposninger altså, som tyder på at slangen snart ryker. Før slangen ryker helt kan bremsepedalen blir fjærende pga slangen gir etter. Det er også en ting som er verd forsøket å sjekke.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok bare lest litt fort :)

Jeg har byttet hovedsylinder, bremsekraftforsterker, sylindere bak og bremsevæske.

 

Jeg har ikke kikket kjempenøye på slangene, men det kan jeg helt sikkert ta å gjøre. Jeg har nok en fjærende bremsepedal, men usikker på om den er fjærende på den måten du mener. Hvis jeg trykker inn pedalen, og tar beinet helt vekk med en gang, så går den ikke helt ut med en gang. Den går litt ut, også venter jeg ett sekund, også spretter den helt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok bare lest litt fort :)

 

 

Jeg har ikke kikket kjempenøye på slangene, men det kan jeg helt sikkert ta å gjøre. Jeg har nok en fjærende bremsepedal, men usikker på om den er fjærende på den måten du mener. Hvis jeg trykker inn pedalen, og tar beinet helt vekk med en gang, så går den ikke helt ut med en gang. Den går litt ut, også venter jeg ett sekund, også spretter den helt tilbake.

da har du luft i systemet. hadde samme på min lufta til jeg så mannen med jåen. men fikk fortsatt sånn pedal. prøvde å legge banda lenger inn men det gikk ikke. bilen stod stille et par dager så prøvde jeg igjen og da kom lufta. og pedalen blei fin :)

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er luft enda jeg, selv om du har luftet masse..

Har du prøvd å sprøyte inn bremsevæske i luftenipplene med en sprøyte?

Når du lufter, venter du da til det drypper før du lukker igjen siste gangen?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort ifra at jeg har noe luft ennå, men har luftet over ganske lang tid. Flere dager siden jeg byttet hovedpumpe og luftet sist nå, og det er fortsatt lav pedal. Men jeg skal sjekke slangene, også kan jeg prøve å få tak i en oljepumpe og pumpe bremsevæske motsatt vei :)

Nei, venter ikke helt til der drypper. Lufter på gode gamle måten, bare at jeg har satt på slangen fra en bremselufter, da lar jeg den stå åpen helt til det ikke spruter lenger.

 

Takk for alle forslag så langt!

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...