Jump to content

Lambdaføler


EvenAas

Recommended Posts

Hei.

 

Oppdaget idag at ledningene på lambdaføleren min var gått av inne i føleren

Bilen er chipet og er det da sånn at den ikke bruker signalet ifra føleren da?

Noen som vet av hvor man gåt kjøpt ny føler? kostet flesk hos ford...

 

Og er det mulig å montere en bredbåndslambda med innstrument og koble den inn på motorstyringa?

 

Even

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Oppdaget idag at ledningene på lambdaføleren min var gått av inne i føleren

Bilen er chipet og er det da sånn at den ikke bruker signalet ifra føleren da?

Noen som vet av hvor man gåt kjøpt ny føler? kostet flesk hos ford...

 

Og er det mulig å montere en bredbåndslambda med innstrument og koble den inn på motorstyringa?

 

Even

 

Sender du meg bilder på oppgitt e-post adresse som jeg sendte deg på pm, så kan jeg bekrefte 100% at du har en L1 eller L6 ecu og ikke en L8 (dersom chipen du hadde virkelig er til ecu du har).

Har du L1/L6 så kan ikke de styre lambda eller bankesensor, som ble levert orginalt på bilen din.

Så avvent å kjøpe ny føler til du har fått bekreftet ecu type, og da bestemmer deg for hva du vil gjøre.

 

Det er ikke mulig pr.dags dato å bruke bredbåndslambda som innput på std. ecu.

 

Kjetil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Har da undersøkt litt og funnet ut at L8 og P8 bruker en spesiel type lambda føler med titan element istede for zirconia som de fleste bruker og har et annet måleområde, så derfor går det ikke an å bruke de om hverandre.

 

The operating principle of a titania lambda sensor is entirely different from that of a zirconia lambda sensor. A titania lambda sensor works like a coolant sensor. It changes resistance as the air/fuel ratio goes from rich to lean; but instead of a gradual change, it switches very quickly from low resistance (less than 1000 ohms) when the mixture is rich to high resistance (over 20,000 ohms) when the mixture is lean.

 

The input end of the titania sensor is fed from a fixed 1-volt supply, and the output end is pulled towards 0 volts by a fixed resistor. As the resistance of the titania sensor varies, so does the voltage at its output. When the fuel mixture is rich, the resistance of the sensor is low and so its output voltage is high. When the fuel mixture is lean, resistance shoots up and the voltage signal drops.

 

Even

Ford Escort Cosworth 93mod :)

Ford Sierra Cosworth 4x4 92mod, selges :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Beklager å mase på en gammel tråd, men sliter med å finne info om dette temaet. Jeg vurderer å bruke en Innovate LC-1 og prøver å finne ut hva slags område jeg skal sette opp "output" til, lar dette seg i det hele tatt gjøres? Er snakk om til en -92 Escort Cosworth...

Edited by Corradon
Link to comment
Share on other sites

Beklager å mase på en gammel tråd, men sliter med å finne info om dette temaet. Jeg vurderer å bruke en Innovate LC-1 og prøver å finne ut hva slags område jeg skal sette opp "output" til, lar dette seg i det hele tatt gjøres? Er snakk om til en -92 Escort Cosworth...

Den er ferdig oppsatt, er bare de analoge utgangene du kan justere, ved evt bruk til motorstyring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...