Jump to content

Modifisering av 2,9 innsug


tomnsr

Recommended Posts

Hei, driver å pusler med en 2,9 motor fortia, har undersøkt innsuget og funnet ut at gasspjelda må være en bruttal brems!

 

Er det noen som har bilder av modifiserte 2,9 innsug?

 

Har vurdert å montere 2 stk 2,8 spjeld. Krever en del maskinering med det liker vi B)

Link to comment
Share on other sites

Litt sent nå kansje, men en annen mulighet er å prøve å tilpasse spjeldhus fra 2,8 efi. Det har mye større gasspjeld. Ville tro at det nesten passer.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

2,8 EFI om du ikke vet hvordan det ser ut. Egentlig skal det ligge et deksel over spjeldhuset som det står EFI på.

 

100_0179.jpg

 

Spjeldene er i allefall mye større enn på 2,9 EFI!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg så det. Men K-Jet gasspjeldene har vel ikke feste for TPS tror jeg..

 

Tenkte EFI spjeldene var mere bolt on jeg..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Mulig det passer bedre ja.

 

Skal lage noe stag til gasspjelda når det gasspjeld nr 2 dukker opp i posten.

Må lage feste til tps.

 

 

Faktisk litt usikker på om jeg skal bruke luftfilter.... Tror 2,9`n skal lage bra lyd med disse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde kappet opp hele lokket på plenumet og laget en større ny plenumboks når jeg først var igang med modding. du kan bruke ohc 2.0is spjeld også-der er det tps utak.

mener de ikke er så mye mindre en 2.8 k-jet sine.

 

men alle monner drar. så det bør bli noe effekt ut av større spjeld og.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg så det. Men K-Jet gasspjeldene har vel ikke feste for TPS tror jeg..

 

Tenkte EFI spjeldene var mere bolt on jeg..

Det stemmer. 2,8 EFI har to vertikale gass spjeld, mens 2,9 har én felles horistontal aksling. Selv om 2,9 spjeldene er små så skal det bare fløde til 75 hk stk og det går jo greit. Størrelsen på gass spjeldet er ikke valgt tilfeldig og ett lite gass spjeld på plenumet avslører derfor endel om hvor dårlig selve manifolden fløder.

 

Resultatet av det som gjøres her blir at det blir liten til ingen forskjell fra halv gass til full gass fordi gass spjeld og plenum har unødvendig stor kapasitet i forhold til selve manifolden. Bare sjekk hvor lite arealet til manifold kanalene er.

 

Hadde kappet opp hele lokket på plenumet og laget en større ny plenumboks når jeg først var igang med modding. du kan bruke ohc 2.0is spjeld også-der er det tps utak.

mener de ikke er så mye mindre en 2.8 k-jet sine.

 

men alle monner drar. så det bør bli noe effekt ut av større spjeld og.

 

Det holder med å fjærne deler av veggen som deler dette store plenumet i to. På den måten kan hver sylinder trekke luft via begge gass spjeldene samtidig og da er de originale store nok.

 

Man må rette på PROBLEMET som er MANIFOLDEN.

 

Noe av det mest mislykkede man kan gjøre er å velge seg for stor manifold, så dette passer alle bil / motorfabrikanter seg vel for å unngå. Selv om jeg aldri har eid en 2,4 L selv, så har vel denne motoren den samme manifolden som 2,9 motoren.

2,9 EFI manifolden er altså så liten at den er passelig for en en original 2,4 L motor! Dette er nøyaktig det samme for for Chevrolet sine TPI motorer. Innsugsmanifoldene ble designet for 305 motorer, men etterhvert ble de mye brukt på 350 motoren også, selv om den UTEN TVIL ER ALT FOR LITEN.

 

2,8 EFI manifolden derimot er så vidt jeg vet BARE levert til 2,8 motoren og hva sier det tror dere! B)

 

En lett portet 2,8 EFI manifold, påmontert trakter, ett nytt plenum ala originalt Cosworth og ett BMW gass spjeld og jeg mener at man har ett "unlimited induction system". Dette er iallefall det jeg selv ville gjort om behovet var der.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av det som gjøres her blir at det blir liten til ingen forskjell fra halv gass til full gass fordi gass spjeld og plenum har unødvendig stor kapasitet i forhold til selve manifolden. Bare sjekk hvor lite arealet til manifold kanalene er.

 

 

 

Det holder med å fjærne deler av veggen som deler dette store plenumet i to. På den måten kan hver sylinder trekke luft via begge gass spjeldene samtidig og da er de originale store nok.

 

Man må rette på PROBLEMET som er MANIFOLDEN.

 

 

Tror du det hjelper å fjerne veggen på dette innsuget? eller blir det nok luft til motorene med spjeldene?

 

Takker for tipset

Link to comment
Share on other sites

Tror du det hjelper å fjerne veggen på dette innsuget? eller blir det nok luft til motorene med spjeldene?

Takker for tipset

Med de to gass spjeldene som du har valgt så har du overkapasitet så jeg kan ikke se at det vil hjelpe noe særlig å fjerne skilleveggen i dette tilfelle.

Bare hyggelig. Alltid kjekt å se at folk holder på med disse motorene som er så undervurderte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Liten update her

 

Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang B)

Litt porting igjen.

 

Bare å komme med innspill/tips osv..

 

24032009113.jpg

 

24032009115.jpg

 

25032009117.jpg

 

25032009118.jpg

 

25032009119.jpg

 

 

Blir småtøft 2,9 motor ^_^ litt sånn v8 stuk :P

Link to comment
Share on other sites

Liten update her

 

Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang B)

Litt porting igjen.

 

Bare å komme med innspill/tips osv..

 

http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/24032009113.jpg[/im]

 

http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/24032009115.jpg[/ig]

 

http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009117.jpg[/ig]

 

http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009118.jpg[/ig]

 

http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009119.jpg[/ig]

 

 

Blir småtøft 2,9 motor ^_^ litt sånn v8 stuk :P

D der blir ***** rått ;) liker ikke åssen d innsuge ser ut org :P

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Liten update her

 

Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang B)

Litt porting igjen.

 

Bare å komme med innspill/tips osv..

Når du tar av den nye platen og ser ned i kanalene, så er det viktig at du får fjernet evt kanter som stikker ut i overgangen mellom plenum og manifold.

 

Hvis du ser inn i kanalene i manifolden fra topplokk siden så kan du se at de er unødvendig mye materiale rundt dysen og at det er mye større åpning i innsugspakningen enn det er i manifolden. Her kan og bør det portes endel. Ta godt i på "langsiden" av svingen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: passer 2.8efi manifolden på 2.9i? vist det så sitter jeg å leker med tanken med å porte et 2.8i manifold med innsug.

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: passer 2.8efi manifolden på 2.9i? vist det så sitter jeg å leker med tanken med å porte et 2.8i manifold med innsug.

Den passer på blokken og mellom toppene, men hullene for festeskruene må modifiseres noe.

Forøvrig er idéen din god. Har så vidt begynt med det samme selv og med nytt plenum har jeg stor tro på suksess.

 

Skal bli artig å se hvordan motoren oppfører seg.

 

Bare å komme med mere tips!

 

Mvh Tom,

Det som er viktig når du nå øker motorens evne til å ta inn luft, er å også endre motorens evne til å kvitte seg med eksosen. Det originale 2,9 eksosanlegget er en katastrofe. Du bør bytte, helst til ett original Cosworth anlegg og det lille jeg har undersøkte så er også 2,8 eksosanlegget mye bedre enn 2,9 anlegget, iallefall på Scorpio.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får du ikke forstyrrelser i luftstrømmen inn manifolden når du freser bort delingen innvendig? trodde denne veggen var der for å unngå turbulens på sugemotorene og dermed senking av ytelsen og ikke økning. Da kunne du jo like greit kappet av hele toppen av manifolden og laget et mye større hus.

Bare en tanke

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg tror ikke det.

 

Jeg tror det kommer til å bli en jevnere luftstrøm, skal portes glatt inni i insuget bare så det er sakt.

 

 

Å bygge en større plenumsboks er nok det beste, men ikke det enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvorfor turtallsperren på 2.9i er satt til lave 5500rpm? hva skal til for å heve den til fks. 6000-6500rpm og er dette forsvarlig? regner da med at man må muligens bytte kam for å få mest utbytte av dette da.

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvorfor turtallsperren på 2.9i er satt til lave 5500rpm? hva skal til for å heve den til fks. 6000-6500rpm og er dette forsvarlig? regner da med at man må muligens bytte kam for å få mest utbytte av dette da.

 

Mye masse som skal flyttes, og rådene er vel ikke så glad i mye turtall på disse motorene

Link to comment
Share on other sites

Mye masse som skal flyttes, og rådene er vel ikke så glad i mye turtall på disse motorene

tja vet ikke. 6 sylindere og stemplene er vel ikke større en på en 2.0l gasser motor vel? kan være at du har rett med rådene men vet du dette som en fakta?

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Link to comment
Share on other sites

tja vet ikke. 6 sylindere og stemplene er vel ikke større en på en 2.0l gasser motor vel? kan være at du har rett med rådene men vet du dette som en fakta?

 

stemplene er større en 2,0l mange som bårrer opp og bruker stempler til 2,8 i en 2,0l da blir den 2,1l

stemplene i 2,9 er samme størelse som 2,8 men er dekomp i forhold samme strukk som vanlig 2,0l ohc og cossy stempler

rådene veit jeg ikke noe speielt om ligner veldig på ohc i størelse

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...