Jump to content

Ujevn tomgang på 2.0i DOHC - Fikset!


Øggi

Recommended Posts

Har en 2.0 DOHC som går ujevnt på tomgang. Skyter seg opp og ned på turtall. Tenkte at det først var tomgangsregulatoren som var gåen, så prøvde å skifte

den uten stort hell. Før jeg byttet den, gikk den veldig lavt på turtall, plutselig litt opp igjen så ned, og samme igjen helt til den dør.

Før jeg skiftet den, prøvde jeg å rense den uten hell. Etter jeg skiftet den, så dør den ihvertfall ikke ut lenger, men fremdeles veldig ujevn på tomgang, lignende det før bare at den ikke dør ut.... Den jeg byttet til kom rett ifra høggern, så mulig den var deffekt. Sett over mesteparten av slangene, ikke finni noe hull eller lignende.

 

 

Siden jeg ikke er så forferdelig god til å forklare, tilføyer jeg en liten videosnutt så noen kanskje vet hva det kan være..

 

 

*VIDEOSNUTT AV MOTOR*

 

 

Noen tips/ideér?

 

 

 

 

 

 

mvh Ørjan. :rolleyes:

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

leteste måten å finne feilen på om det ikke er falskluft er rett å slett å koble at en sensor om gangen til du finner problemet..

 

prøv å koble av tps, lufttempføleren og tomgangsregulatoren.. har du foresten sett på pluggene dine?.. er det bare tomgangen som tuller eller fusker den oppover på registeret å?

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Bare tomgangen som tuller vil jeg tro. Forbanna irriterende mtp at den gikk helt fint for ikke lenge siden. Da jeg kobler ut kontakten på tomgangsregulatoren så stopper den med en gang. Den som er problemet? Pakning ved innsug kanskje? Skal kjøpe startgass i morgen, for å sjekke etter lekasjer...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen vellykka forsøk sålangt. Driver å bytter TPS nå, til foreløpig ingen nytte. Disse kommer da fra skroten... Like greit å kjøpe nytt på ford?

 

Noen som har peiling på hva tomgangsregulator koster ny?

 

Vondt å kjøre ihvertfall. Stopper i kryss, avkjørsler osv.

 

Noen som vet hva det kan være? Skjer både når motoren er kald og varm..

Link to comment
Share on other sites

hva blir resultatet når du kobler fra tps?.. har du sett etter falskluft? skjekk ondingsrøret som kommer fra veiva..

 

egentlig trenger du ikke tomgansregulatoren, det er to tomgangsskruer på spjellet så den er helt overflødig etter min mening.. har kjørt uten på min bil i snart to år uten noen problemer.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Begynner å tro det er den lille sylinderformede boksen som sitter nærmest torpedoveggen på innsuget som er problemet (den siden nærmest motor)

 

 

Den jeg har markert der.

2it1tp5.jpg

 

 

Hva gjør den lille "boksen", er det en form for motstand el.lignende? For da vi startet opp motoren da den satt på , var den som beskrevet over. Men etter vi nesten hadde koblet ifra slangen fra "boksen" til innsuget (sånn at slangen var helt på tuppen) så gikk motoren normalt.

 

Mulig det hjelper å skifte den lille saken?

 

 

Er ingen bilmekaniker, dette er første bilen min. Men lærer da litt :P

Link to comment
Share on other sites

Nei, men hvis jeg lar det være koblet opp slik det er koblet opp(orginalt), men lar slangen som er koblet på innsuget kun være såvidt borti koblingen på innsuget(må holde den der med handa), så virker det som den får riktig med luft. Så kan det være den boksen som er ødelagt? Akkurat som den funker som en tetning... :1eye:

 

 

 

 

Og nei, jeg visste ikke hva den gikk til :P

Link to comment
Share on other sites

tviler på at det er noe med den boksen egentlig, men du kan jo prøve å ta den vekk å koblre slangen rett inn på innsuget.. det jeg trur skjer når du holder slangen der er at motoren suger nok falskluft til å gå høyere på tomgang slik at den ikke fusker, men du holder slangen tett nok inntil til at map føler at det er litt vakum der og trur du gir gass som ****.. (mindre vakum = mere gass) å pga det så for motoren din litt mere luft og mere bensin.. :P

 

vil nok tru problemet ligger at annet sted.. har du prøv med å bare koble av tps? altså koble fra kontakten.. ;)

 

edit: du kan jo teste boksen ved å koble den av og blåse igjenom.. kjenner du noe forskjell på andre siden så er det ikke den ;)

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Skal ut å prøve å koble fra tps kontakten nå. Håper det blir en ornings snart, begynner å bli PASSE lei :angry:

 

 

Bilen vil ikke dra da jeg kommer over 3000 omdreininger. Regner med at det er pga denne feilen? Ellers så har jeg tapt 10km/t på hvert gir...

 

 

Prøvde å koble ut TPS'n som du sa, men da hadde den ikke sjangs for å holde seg. Døvva med en gang omtrent..

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er map som er ødelagt her ja. Og da kjører motoren på nødprogram, med reduser effekt, og kunn tps som gir noe signal om belastning på motor.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i map-sensor på skroten, så nå går den like bra som før på tomgang ^_^

 

 

 

edit; var bare en liten sak som hadde "kilt" seg fast. Det er fikset, og motoren sviver som aldri før ;)

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...