Jump to content

Lav tomgang, gasspjeld sensor?


nightking

Recommended Posts

Hei, bilen min går litt ujavnt på tomgang. Nybygd motor. Har hatt av gasspjeld sensorn, så denne er ikke justert skikkelig, prøvd å justere den litt for hånd, og endrer seg litt, men blir ikke helt bra. Kan dette være litt feil tenning? går fint når jeg får rusa den litt. Bobla litt på turtall, men det hjalp når jeg justerte sensorn!

 

Noen som veit hvordan jeg får finjustert denne sensorn? Er sierra 4wd grønn topp motor!

 

MVH Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Har du tomgangsmotor i bruk på den?

Den saken oppå spjeldet. Koble fra den og prøv da, er nok i orden da.

Så justerer du tomgangen på skruen under spjeldet (14mm og flatt skrujern).

 

TPS (gasspjeldsensor) MÅ finjusteres. Finner verdier her på forumet i den øverste klistede tråden på klubbforum delen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å ta av kontakta på den hvite sensorn, og da stoppa den nesten. gikk dårligere på tomgang. Mener du jeg ikke skal koble til den i det hele tatt? Og sitter det en justeringsskrue under innsuget ?

 

Og finner ikke ut hvor de verdiene står jeg :S , har sett det her på forumet før, men!

Edited by nightking
Link to comment
Share on other sites

Som Escort RST WRC skreiv:

 

1. Koble fra stikket på tomgangsmotoren, då vil den gå på det turtallet som skruen tillater at motoren skal gå med.

2. Så stiller du inn den på tomgangsturtallet som du ønsker.Ved å skru inn eller ut skruen. Ut er høgare turtall og inn er lågare turtall (Er vel normalt med rundt 800-1000rpm)

3. Då kobler du på stikket på spjeldet igjen(er lurt å ta ut tomgangsmotoren for å vaske den med "One Shot" eller noko sånt for å fjerne skitt)

Edited by JoaG
Link to comment
Share on other sites

For det første så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få justert den TPS sensorn. Driver av nå!

 

Jeg måler på:

11 and 30 = 386,3 ohm Her står det 300-600 ohm, er det samme bare den er innenfor?

30 and 17 = 384,8 ohm

 

Også står det:

 

30 and 17 WHILE OPENING THROTTLE FROM 600 TO 40 OHMS.. = Og her får jeg 390 ohm ca på null gass, og 120 ohm på full gass! Hvorfor stemmer ikke dette? Jeg får heller ikke justert denne så den går høyrere enn ca 400 ohm.

 

 

Og når det gjelder den tomgangsskruen, så er det ikkenoe som stikker ut, er kun en skrue inni ett hull. Og den sitter fast! Skrutrekkern glepper selvfølgelig <_<

 

Er smule forvirra her nå! Hehe

Link to comment
Share on other sites

Viss TPS'en din er merket LP09 så må du bytte om på de ytterste ledningene inn på den.

Har du gjort dette?

 

Ang. måling av TPS, er du sikker på at du har et multimeter som er til å stole på?

Viss du ikke får verdiene innenfor det de skal være, når alt annet er i orden, vil jeg anbefale deg å bytte TPS.

Desse verdiene må stemme..

 

De målingene som skal være når du åpner (while opening) så skal du ha gradvis mer/mindre motstand,

og det må ikke være noen steder den mister motstanden. Gjør den dette er den defekt, og dette er ofte det

tydeligeste feilen å finne på TPS.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Okay, den er grei.

 

Ja, det betyr at den skal være innenfor det området der.

Men når du tar den saakte fra null gass til fullgass og motsatt, slik det er beskrevet,

får du da opp verdier over hele skalaen?

Ingen hull?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Okay, den er grei.

 

Ja, det betyr at den skal være innenfor det området der.

Men når du tar den saakte fra null gass til fullgass og motsatt, slik det er beskrevet,

får du da opp verdier over hele skalaen?

Ingen hull?

 

Ja den beveger seg hele veien, men ikke fra 600 ohm til 40 ohm. Men uansett hvordan jeg justerer den så går den ikke til 600 ohm på null gass. Men veit ikke om det er riktig jeg..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...