Jump to content

Sierra IS


Maarius

Recommended Posts

Jeg har en '88 Ford Sierra IS med god gammel OHC injection motor..

Den har gått jevnt og trutt som den skal lenge, men begynte og bli treigstarta og gikk veldig dårlig for et par uker siden,....greide ikke over 4000 rpm og draget var veldig ujevnt.. dette varte helt til en dag det smalt i potta på den, og etter det har den vært helt død..

 

Skifta plugger,pluggkabler,rotor og fordelerlokk for jeg visste det var dårlig, til ingen nytte.

Gnisten på pluggene er helt merkelig, det slår liksom en liten gnist hele tiden imellom "hovedgnisten" som er fin og lilla.... hva kan det være som gjør dette? Har målt hallgiver i fordeler og den gir helt fint signal.

 

Har tenkt på tenningsmodulen, kjøpte en ny på mekonomen og monterte, men da får jeg ikke gnist i det hele tatt!! Så da kan det fortsatt være min gamle tenningsmodul som forårsaker det... Er det noen som har en slik tenningsmodul liggende som jeg kan få kjøpe?? Ta kontakt!?

86FB 12A297-AA

 

Har sjekka kompresjon, register, og pluggene blir helt våte så den får bensin også!

 

håper på gode råd

Link to comment
Share on other sites

Er det grått eller orange/brunt fordelerlokk på bilen din? Har en grå fordeler liggende her med tenningsmodul.. Men sjekk coilen om den er i orden.

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Er det grått eller orange/brunt fordelerlokk på bilen din? Har en grå fordeler liggende her med tenningsmodul.. Men sjekk coilen om den er i orden.

 

Jeg har brunt fordelerlokk.... men coilen er iorden, for jeg har fin lilla gnist, så jeg tror ikke det er noe problem der?

 

Hvis jeg monterer en fordeler med tenningsmodul på, da må jeg vel flytte om ledningsnettet mitt, for jeg har løs tenningsmodul som ligger på høyre side i motorrommet... rett foran ekspansjonstanken...

Link to comment
Share on other sites

I og med att du sier det er en liten(??) gnist der hele tiden, har du sjekka rotor og fordelerlokk? Skal ikke være mulig å ha forbindelse mellom coil og plugg mer enn en gang per omdreining...

Link to comment
Share on other sites

I og med att du sier det er en liten(??) gnist der hele tiden, har du sjekka rotor og fordelerlokk? Skal ikke være mulig å ha forbindelse mellom coil og plugg mer enn en gang per omdreining...

 

nei, det er helt merkelig... Rotor og fordelerlokk er nytt for anledningen.

Kanskje coilen transformerer for høy spenning og det er helt texas inni fordelerlokket? nei jeg forstår det ikke

 

sjekk kontakta inn på fordelern.. skjedde noe liknende med sierran min for noen år siden.

 

kontakta er fin den...

 

Ingen som har en tenningsmodul liggende da?? Bilen står enda, trenger sårt!

Link to comment
Share on other sites

ville prøvd annen coil. har selv den dyreste coilen fra biltema på mine biler, funker fett med den på.

 

har kansje en tenningsmodul, den som sitter på innerskjermen på passasjer siden. den funket på min sierra når demontert.

Link to comment
Share on other sites

ville prøvd annen coil. har selv den dyreste coilen fra biltema på mine biler, funker fett med den på.

 

har kansje en tenningsmodul, den som sitter på innerskjermen på passasjer siden. den funket på min sierra når demontert.

 

Ja, den som sitter der ja! Om du hadde funnet den så kjøper jeg den av deg, ok?

Jeg er nødt til og teste med en annen tenningsmodul før videre feilsøking.

Kan godt være mulig at jeg må prøve med annen coil som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Er heller tvilsomt at det er TFI(sluttrinn) som er ødelagt. Enten fungerer den, eller så er den død.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er heller tvilsomt at det er TFI(sluttrinn) som er ødelagt. Enten fungerer den, eller så er den død.

 

Du har nok rett der, for jeg satt på den "nye" tenningsmodulen jeg kjøpte av "Combatkit" i dag, og der var det ingen forskjell!

Den tar ikke etter i det hele tatt, og pluggene blir kliss våte. Men jeg har gnist med begge modulene, dog en litt rar gnist.

Prøvde også med en annen coil, ingen forskjell.

 

@Combatkit: Her er det luftmengdemåler, ingen lambda.. og ialfall ikke EGR...

 

 

Flaut og være bilmekaniker og ikke få start på en gammal sierra motor og.. :blush:

 

Neste steg da... prøve en annen motorstyring??

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Prøv å bytt fordeler. Kan være forstyrrelse på signalet fra hallgiver. Og EGR vil du ikke finne uansett. Ettersom Sierra aldri hadde EGR på ohc.

@Combatkit: Dette tøvet anngående EGR på Sierra har vi gått igjennom før. :lol:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

synd :(

er regreimen rett?

 

ja, den er det.. :angry:

 

Prøv å bytt fordeler. Kan være forstyrrelse på signalet fra hallgiver. Og EGR vil du ikke finne uansett. Ettersom Sierra aldri hadde EGR på ohc.

@Combatkit: Dette tøvet anngående EGR på Sierra har vi gått igjennom før. :lol:

 

 

Har målt hallgiver med scoop og signalet så bra ut.

Men, såklart.. det kan jo være en mulighet uansett.

Link to comment
Share on other sites

skudd i løse luften:

 

hva med luftmegde måleren?

tett luftfilter?

 

Luftfilteret er fint, og jeg har sjekka at flappen i luftmengdemålern går som den skal.

Tror faktisk at denne motorstyringa kan starte uten mengdemålern tilkobla. Men skal ikke si det for sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Nå prøvde jeg annen styreenhet nettopp... ikke et livstegn!!

 

Bytta også innsugspakning fordi jeg tenkte at den kunne være så dårlig at motoren sugde falskluft rundt der, ganske vagt egentlig, men har hørt om biler som ikke starter pga. det, og jeg er litt desperat akkurat nå.. Sjekka også da i samme slengen at dysene hadde fin forstøvning på bensinspruten.

 

Da må jeg bare prøve en annen hallgiver!!

Noen som har en fordeler liggende??

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Nå prøvde jeg annen styreenhet nettopp... ikke et livstegn!!

 

Bytta også innsugspakning fordi jeg tenkte at den kunne være så dårlig at motoren sugde falskluft rundt der, ganske vagt egentlig, men har hørt om biler som ikke starter pga. det, og jeg er litt desperat akkurat nå.. Sjekka også da i samme slengen at dysene hadde fin forstøvning på bensinspruten.

 

Da må jeg bare prøve en annen hallgiver!!

Noen som har en fordeler liggende??

Har en volvo her som ikke starta, grei gnist og våte plugger. Bare bytta plugger og sviver som bare det igjen. Bare ett tips :)

Link to comment
Share on other sites

Fant feilen nå i stad!

Har sjekka tenninga tidligere og mente den var ok, men måtte sjekke den igjen og nå var den helt på jordet!

 

Vridde fordeler over en halv omdreining, til den starta!! Og motoren sviva så fint så... :)

Så kjørte jeg 5 meter så stoppa den igjen, da var tenninga helt på tur igjen.. prøvde dette en del ganger og samme skjedde hver gang.

 

Kjenner og hører ulyd fra fordeleren når den går... når jeg vrir på rotoren så skubber jeg drevet på oljepumpa ut og inn over en halv centimeter!

Motoren skal visst ha gått over 400.000... så det er vel mekanisk utslitt nedi der, slik at det raper over på dreva tenker jeg...? Noen som har vært borti detta før eller?

Fikk ikke til og dra opp fordelern for å se på dreva!? Den skal vel bare være og dra rett opp?

 

Har en volvo her som ikke starta, grei gnist og våte plugger. Bare bytta plugger og sviver som bare det igjen. Bare ett tips :)

 

Har vært borti defekte plugger før ja, men jeg har nye plugger serru :)

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

d er ei låse plate som skal holde fast den akselen, da har kansje reg reima hoppa over da? :P bare og ta av reima og skru av reimhjulet som er til fordeleren og skru av dekselet, så ligger den den plata og de 2 skruene inni der tenker jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

d er ei låse plate som skal holde fast den akselen, da har kansje reg reima hoppa over da? :P bare og ta av reima og skru av reimhjulet som er til fordeleren og skru av dekselet, så ligger den den plata og de 2 skruene inni der tenker jeg ;)

 

Registerreima har ikke hoppa over nei.

Tok av det dekslet der, og de to skruene som holder den plata stod helt fast den.

Drevene derimot på både fordeler og den akselen var helt utslitte...var fullt av spon nedi der...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...