Jump to content

trenger tips til hvilken sveiseapparat jeg må kjøpe meg.


ford87

Recommended Posts

tjæ. har d største biltema ap. og tja d fungerer jo. men ikke vert penga i d hele tatt spør du meg.

 

ville godt får ett lite kempi aprat. esab er oxo og anbefalle de er de beste jeg har brukt i hvertfall. trenger ikke koste all verdens selv om d er dyre merker. og man må ikke kjøpe flaggskip modellen heller:P en kammerat har ett bittelite kempi som ikke var så dyrt. og d virker ufatelig bra:)

 

er jo oxo mulighet og kjøpe ett brukt oxo:)

Link to comment
Share on other sites

 

9 (nesten 10) år gammel til 4000,- eller helt ny modell av samme maskin til ca 4700,- +mva? Esab Origo MAG C151, enkelt valg, spør du meg.

Hadde selv gått for en Esab Origo MAG C171 til ca. 5700,- +mva hvis budsjettet var litt trangt.

Har selv en Esab Origo MAG C200 (nå C201) og er kjempefornøyd.

 

Kemppi Minarc MIG 150/180. Lette og hendige kvalitetsmaskiner, men ikke akkurat billige til hobbybruk.

 

Velg i alle fall en maskin at kjent fabrikat. Esab, Kemppi, Fronius, Lincoln og Migatronic er vel de mest kurrante i Norge.

Biltema og andre "no name" merker kan være ok så lange noe ikke går i stykker. Trenger du hjelp, deler eller forbruksmateriell

er det som regel lite hjelp å hente hos slike forhandlere. Er garantien utgått er det ofte ikke annet valg en å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg migatronic rally mig 160 akkurat, sveist hele gulvet i sierran min. har ikke vært noe galt med det underveis. kosta egentlig 9700kr men fikk ordna det litt billigere gjennom jobb. 6200kr. da fikk jeg med tråd også. så kjøpte jeg gass og en ventil til flaksa på biltema for 399kr så var jeg igang. ca. 10000kr tilsammen.

 

CA. 1000kr i årsleie for flaska, 1700 for mison18 gass.

 

koster en del når alt kommer til alt. men det er verdt det.

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Ikkje kjøp de heilt billigste. På billige apparat er det ofte lite innstillinger på mating, gass mengde og lav max strøm.

Kjøper du eit billigt apparat kjem du til å angre.

 

Litt kjekt å ha eit apparat som greier å sveise med 1mm stål tråd om du skal sveise andre ting enn bare tynnplater...

Link to comment
Share on other sites

Kemppi Minarc 150! Genialt apparat, still inn platetykkelsen og sveis ivei. Kjempefornøyd med mitt kjøp, du vil garantert ikke angre!

180 sveiser også alu

 

link om info på denne?

 

hvor får jeg kjøpt sveise apparat i Bergen?

 

gasservise, sveisehuset på kokstad (Tess)

ikke finn på å kjøpe hos moe og co. dem varer ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hva måtte du gi for et slikt?

 

Vet ikke sikkert, men har hørt ca10000+ for 150A og ca13000+ for 180A

 

Du trenger ikke betale så mye for et godt apparat. Grunnen til at disse Kemppi'ne koster mer er at de er svært lett i vekt = mye elektronikk inni og at de

er nesten unik i ytelse i forhold til vekt. Glimrende for en håndverker som reiser mye rundt, men unødvendig for en som skal ha det stående i garasjen.

 

Som nevnt tidligere, jeg har god erfaring med Esab Origo MAG serie, C171 og C201. C151 er ok men har en litt "hobby" slangepakke og har bare plass til 200mm spole (5kg).

De andre har std. eurokontakt slik at du kan benytte en hvilken som helst std slangepakke. Du kan f.eks kjøpe en ekstra for å sveise alu. Koster ca. 600+ ekstra.

C151 ca 4700 +mva, C171 ca 5700 +mva, C201 ca 7700 +mva. Dette var kampanjepriser t.o.m august, men jeg tror de gjelder ennå. Sveisehuset i Bergen, Kokstad lagerfører.

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...