Jump to content

Posisjonsbryter for kupevifte er ikke frisk =/


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Brytern til hvilken posisjon jeg vil ha vifta mi er ikke helt i 100 om dagen.. For litt siden begynte den å henge seg ved å bare blåse opp på vinduet, og når jeg bytta til feks dyser på sidene og ved beina kunne det gå 5-10 minutter før den skifta stilling. Nå vil den ikke bytte stilling i det hele tatt.

Kan dette være bryteren, eller er det mer alvorlige problemer på gang? Noen som har no erfaring her?

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette vakuumstyrt? Det høres ut som en liten lekkasje.

Det var vakuum på en '94 Mondeo jeg demonterte for en stund siden og der tror jeg den gikk i øvre posisjon når slangene var frakoblet.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet.

Det var vacuum-lekkasje i selve bryteren.

Det sitter også en vacuum-klokke på høyre side under rattet (vanskelig å finne), som slangene kan ha hoppet av på.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Først må du ut med CD spilleren.

Det sitter 2 skruer i askebegeret (bak 2 plastbrikker), så sitter hele dekselet med 2/3 klips øverst (de er litt vanskelige å få av, bruk skrutrekker), så sitter bryterpanelet med 2 torx skruer (T20/T25 tror jeg).

Så sitter det nok en torx skrue som holder varmereguleringen med vaieren, skru ut skruen og vri litt på bryteren, så er den løs. Da er det bare å koble av vacuum koblingen og den elektriske koblingen så sitter du med bryterpanelet.

Jeg byttet hele den delen du nå sitter igjen med.

 

Mens du har det ute, burde du sjekke den elektriske kontakten til viften. Måtte bytte den bryteren og kontakten for en stund siden pga det hadde smeltet sammen. Burde holde å pusse kontaktene.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg hatt av midtkonsollen og prøvd å kikka litt bakom der. endte med 2 gåene klipsfester i toppen, hurra..

Og jeg kunne ikke se noe feil i det hele tatt. Vakuumklokka så fin ut, vet riktignok ikke hvordan jeg kan få testa den, og alle ledninger og kabler gikk inn i bryterpanelet. Er det da selve bryterpanelet som må byttes? Hva er en ok pris fra høgger på dette eventuelt? Om noen selger, PM er greia :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt av midtkonsollen og prøvd å kikka litt bakom der. endte med 2 gåene klipsfester i toppen, hurra..

Og jeg kunne ikke se noe feil i det hele tatt. Vakuumklokka så fin ut, vet riktignok ikke hvordan jeg kan få testa den, og alle ledninger og kabler gikk inn i bryterpanelet. Er det da selve bryterpanelet som må byttes? Hva er en ok pris fra høgger på dette eventuelt? Om noen selger, PM er greia :)

Sindre, jeg garanterer deg at det er bryteren som er problemet. Hadde samme problemet på gamlebilen, bryteren kjøpte jeg på hogger'n for en hundrings :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i bare bryteren fra høggern nå. bytte i morra, se om det hjelper no :)

EDIT:

Prøvde å bytte reguleringsbryteren til posisjonsjusteringa, men det hjalp null og niks. Hører ikke noe vauum overhodet inni bilen som jobber når jeg vrir på bryteren. Har til nå funnet 2 vakuumklokker, en nederst over gasspedalen og en litt lenger over den igjen. Det går 6 vakuumslanger inn på bryteren. Herav går 4 av dem til de 2 klokkene, og alle slangene sitter inne på klemmene sine.

Å følge slangene virker håpløst, siden jeg allerede fra før har et kabelvirvar uten like inni der, 4 av dem er greie, siden de er farget og 4 går inn på klokkene. Antar at Svart er tilførsel, siden det er T-stykke på den, og ikke finner den igjen inni bak bilen. Denne må jo gå ut i motorrommet et sted.. men hvor?

 

EDIT2:

 

Fant nå at den sorte slangen gikk til no fordelingsjall på passasjersida, på den mest tåpelige plasseringa noensinne. Alt var på her og, men fikla litt der, og da løsna en slange. Når jeg starta bilen, hørte jeg at det susa, og jeg kunne ta fingeren foran det T-stykket på toppen og stenge for susinga med fingeren.( 1 fra Motorrom, 1 videre til viftebryteren og 1 til no fordelingsgreier) Altså, det er vakum her. Men hvorfor vil ikke posisjons-bryteren fungere?? Den skrur bare av og på vifta siden det er en forrigling på den. Den bryteren jeg tok fra høggern, kunne jeg tydelig høre at fungerte med vakumstyring.

 

Så nå skjønner jeg ingenting.. Er det vakumklokkene? Kan da umulig være begge 2 som har tatt kvelden? Og jeg kom til å tenke på, hvorfor suser det ikke når jeg har dratt av slangene bak bryteren?

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at den "nye" bryteren virker?

Hvis du har vacuum inn til bryteren, kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at bryteren er defekt.

 

Jeg har en bryter (bryterpanel) liggende som virker, men har akkurat flyttet, så er ikke sikker på hvor den er.

Hvis jeg finner den, kunne du testet den for å være sikker.

Bor på Kana (Hurum), men studerer i Drammen 3 dager i uken, kunne svingt innom Lier hvis jeg finner den.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...