Jump to content

Spm. Scorpio Cosworth 1991


Scorpio24

Recommended Posts

Synes bilen er ustabil og vinglete i baken, kan dette komme av slitt differentialoppheng? Har byttet ut de store yttre foringene som holder bærebroen med polyurethan uten at det ble noe bedre. Har kjøpt inn grp. A oppheng, men trenger en adapterplate. Noen som har tilgang til en fresemaskin og tar på seg et enkelt oppdrag? Noen som selger komplett bakstilling til cosworth? Har også byttet tannstang, men styringen er sporete og kjip. Når jeg kjører på en dump eller på ujevn vei så rister rattet i alle retninger. Ikke moro når man kjører over trikkeskinner, eller på dårlige osloveier. Noen som har tips ang. dette? Kjøpte fabrikkoverhalt tannstang, så den skal jo være i orden...? Polyurethanforinger i hele forstillingen, og ikke noe slark noe sted. Siste spm. - hva styrer ac-viften? Min går så lenge motoren er startet.. Ikke helt ideelt nå som minusgradene kommer krypende. Kan evt. ta sikringen, men hvis det er en thermostat så bytter jeg heller den.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Synes bilen er ustabil og vinglete i baken, kan dette komme av slitt differentialoppheng

Er bilen mye senket, har du cambershims? Jeg hadde veldig problemer med min spesielt på pga spissinga bak blir feil ved senking, på glatt føre var bakenden helt håpløs og vinglete fordi den styrte etter det hjulet som hadde best feste. Dette ble løst med og bygge om til justerbart. Diffopphenget har ingen innvirkning på sporing mener jeg.

Har også byttet tannstang, men styringen er sporete og kjip. Når jeg kjører på en dump eller på ujevn vei så rister rattet i alle retninger.

Virker som det er vanskelig og bli kvitt når en kjører med breie hjul og senk, har prøvd meg fram på forskjellige grader i spissing, virker mere stabil jo mere mot 0 grader den er i forhold til annbefalt. Neste steg er og prøve og trikse med oljetrykket på servoen, men der er jeg blank.

Siste spm. - hva styrer ac-viften?

Vifta er styrt av trykkvakt, blir trykket i systemet for høyt skal vifta starte, går den hele tia er det noe galt, releet sitter under dashbordet.

Link to comment
Share on other sites

Er bilen mye senket, har du cambershims? Jeg hadde veldig problemer med min spesielt på pga spissinga bak blir feil ved senking, på glatt føre var bakenden helt håpløs og vinglete fordi den styrte etter det hjulet som hadde best feste. Dette ble løst med og bygge om til justerbart. Diffopphenget har ingen innvirkning på sporing mener jeg.

 

Virker som det er vanskelig og bli kvitt når en kjører med breie hjul og senk, har prøvd meg fram på forskjellige grader i spissing, virker mere stabil jo mere mot 0 grader den er i forhold til annbefalt. Neste steg er og prøve og trikse med oljetrykket på servoen, men der er jeg blank.

 

Vifta er styrt av trykkvakt, blir trykket i systemet for høyt skal vifta starte, går den hele tia er det noe galt, releet sitter under dashbordet.

 

Takk for svar!

 

Har ikke camberchims, og bilen er ikke spesielt lav bak. Har hatt den ikke på firehjulskontroll, og alt var greit der. Virker som om bakenden styrer seg selv, og det er ille på glatt føre. Foran er bilen senket ca 4 cm og med gule koni-dempere. Synes bare det er så rart at rattet vingler fra side til side på små dumper. Skulle tro den nye tannstangen skulle være tight nok til å ikke påvirkes av sånne småting. Har standardhjul, 205/50-16 foran, og har byttet til noe bredere bak for å se om det hjelper på vinglingen.. noe jeg har følelsen av at det gjør. Skal ta bilen på bukk en dag og justere spissingen og se hva som skjer da.

 

Nå har vifta sluttet å surre, men det klikker vilt i et rele under dashen av og til, så det er nok noe muffens et sted. Har aldri brukt AC, så da tar jeg like gjerne sikringen.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Virker som om bakenden styrer seg selv, og det er ille på glatt føre

Hvis du hadde den på firehjulskontroll fikk du vel med en utskrift av alle vinkler? Hva har du i spissing bak?

Synes bare det er så rart at rattet vingler fra side til side på små dumper. Skulle tro den nye tannstangen skulle være tight nok til å ikke påvirkes av sånne småting.

Når du skiftet tannstang, sikker på at du flyttet over allt på den nye? Kan det være en liten ventil eller noe som sitter igjen i den gamle?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde den på firehjulskontroll fikk du vel med en utskrift av alle vinkler? Hva har du i spissing bak?

 

Når du skiftet tannstang, sikker på at du flyttet over allt på den nye? Kan det være en liten ventil eller noe som sitter igjen i den gamle?

 

Skal se om jeg finner papiret fra firehjulskontrollen. Alt jeg vet er at alt var innenfor grensene for hva som var normalt. Var lite eller ingen ting som kunne justeres bak. Foran får du vel bare justert spissing? Bærearmene har jo ingen justeringsmulighet.

 

Jeg kjøpte en komplett tannstang fra Garvik Autospar, så hele enheten ble byttet. Nye o-ringer på servo-rørene og alt er tett.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Og så et helt idiotisk spørsmål.. Er det mulig å montere bakfjærene foran, og frontfjærene bak? Bilen er stiv som en stokk, og lav foran. Mens den bak er høyere og helt gummi selv med splitter nye gule koni. Hvis så er tilfelle så skal jeg ta en tur innom verkstedet som monterte og få de til å ta en titt. Fikk høre at bilen ville sige litt bak etterhvert, men den har ikke blitt så veldig mye lavere.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Og så et helt idiotisk spørsmål.. Er det mulig å montere bakfjærene foran, og frontfjærene bak? Bilen er stiv som en stokk, og lav foran. Mens den bak er høyere og helt gummi selv med splitter nye gule koni. Hvis så er tilfelle så skal jeg ta en tur innom verkstedet som monterte og få de til å ta en titt. Fikk høre at bilen ville sige litt bak etterhvert, men den har ikke blitt så veldig mye lavere.

Hei. det er ikke mulig å montere bakfjærende foran og omvendt. Ulik lengde diameter på de. Jeg har også montert gule koni og senkefjærer, men har ikke opplevd de erfaringene du har. Sporer selvfølgelig litt ved ujevn vei,men det er fo ikke den mest avanserte hjulopphenget heller. Min er like stiv bak som foran,men da har jeg bakdemperne på det stiveste og framdemperne på middels.

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg finner papiret fra firehjulskontrollen. Alt jeg vet er at alt var innenfor grensene for hva som var normalt. Var lite eller ingen ting som kunne justeres bak. Foran får du vel bare justert spissing? Bærearmene har jo ingen justeringsmulighet.

Ja stemmer det du sier at det ikke kan justeres spissing bak, dette kommer heller ikke opp under en firehjulskontroll når man velger Scorpio som "emne", men man får opp alle målte verdier både foran og bak.

Det kan jo hende at bakstillinga har fått en smell engang som gjør at du har feil spissing, dette kan du lese ut av papiret du fikk.

Jeg la min i så og si null grader. (Måtte bygge om til justerbart.)

Link to comment
Share on other sites

Hei. det er ikke mulig å montere bakfjærende foran og omvendt. Ulik lengde diameter på de. Jeg har også montert gule koni og senkefjærer, men har ikke opplevd de erfaringene du har. Sporer selvfølgelig litt ved ujevn vei,men det er fo ikke den mest avanserte hjulopphenget heller. Min er like stiv bak som foran,men da har jeg bakdemperne på det stiveste og framdemperne på middels.

Da lurer jeg på om jeg har fått for høye fjærer bak. Sitter et senkesett fra lesjöfors på nå, med gule koni foran og bak. Koni er jo idiotsikkert enkelt å justere, så jeg kan ikke forstå at jeg kan ha gjort noe galt der, eller har jeg gått glipp av noe i instruksjonen? Firehjulskontrollen hadde godkjente verdier, så jeg kan ikke forstå hvorfor vogna er så umulig på veien. Skal få en kyndig til å ta en titt på tannstanga, så får jeg reklamere hvis noe er feil med den.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Her ikke gåene dempere ellerno da?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...